Goedkoper ov zorgt nauwelijks voor minder autoverkeer, zegt kennisinstituut
Het verlagen van de tarieven van het openbaar vervoer zorgt er slechts in beperkte mate voor dat mensen het ov nemen in plaats van de auto. Dat concluderen onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Wel gaan mensen vaker reizen en minder fietsen en lopen.
Het verlagen van de ov-tarieven is ‘niet de meest effectieve maatregel', schrijven de onderzoekers in het rapport Effecten tariefverlagingen in het ov. Dat komt onder meer omdat het ov lang niet altijd een reëel alternatief voor de auto is, bijvoorbeeld bij reizen in het buitengebied of 's nachts.
Achttien procent van auto naar ov
Als de kaartjes voor iedereen goedkoper worden en op alle tijdstippen van de dag, dan is driekwart van de toename van het ov-gebruik volgens de onderzoekers toe te schrijven aan reizen die nu niet worden gemaakt. Dat percentage groeit als de tariefverlagingen alleen voor bepaalde doelgroepen en op bepaalde tijdstippen gelden. Slechts 18 procent van de nieuwe reizigers zijn mensen die eerder de auto pakten.
Bij een prijsverlaging van 40 procent neemt het treingebruik met 21 procent toe, voor de bus is dat 12 procent en voor tram of metro 13 procent. Maar omdat het autogebruik in Nederland veel groter is dan het ov-gebruik, zijn de effecten van een prijsverlaging in het ov op het autogebruik relatief veel kleiner, zegt het KiM. Als het ov-gebruik met 1 procent groeit door verlaging van de tarieven, dan neemt het autogebruik met slechts 0,03 procent af.
Gebruik auto minder aantrekkelijk maken
De onderzoekers vrezen bovendien voor negatieve gevolgen van een sterke toename van het ov-gebruik. Zo is er een kleinere kans op een zitplaats en kunnen bestaande reizigers op zoek gaan naar een alternatieve vervoerwijze. Ook wijzen ze erop dat met name in niet-stedelijke gebieden het openbaar vervoer geen alternatief is vanwege een beperkt aanbod.
Het kennisinstituut stelt dat een combinatie van maatregelen effectiever is om reizigers vanuit de auto het ov in te krijgen. ,,Door het gebruik van de auto minder aantrekkelijk te maken en het ov tegelijkertijd aantrekkelijker, zal naar verwachting het effect op het autogebruik groter zijn”, aldus het KiM. Dat kan bijvoorbeeld door parkeren duurder te maken of een kilometerheffing in te voeren en naast verlaging van de ov-tarieven meer treinen, bussen en trams te laten rijden die van hogere kwaliteit zijn.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
MET VIDEO
Trucker Justin (26) stort van viaduct A15 bovenop busje: ‘Gorinchem is aan ramp ontsnapt’
Bij een bizar ongeluk op de A15 bij Gorinchem is maandagochtend rond 08.30 uur een vrachtwagen van een viaduct enkele meters naar beneden gestort. Daarbij kwam het voertuig terecht op een personenbusje op de onderliggende Zandkade. Zijn oplegger met container vol met ziekenhuisafval volgde. -
Energierekening
Mariëlle woont in een oude boerderij: ‘Als het buiten vriest, kan het in huis 12 graden worden’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Mariëlle van der Leest - Kieboom (68) uit Reek, Noord-Brabant. -
PREMIUM
Nieuwste wapen tegen autokrakers: speciale sensor die je waarschuwt als jouw auto opengebroken wordt
Airbags, navigatiesystemen, koplampen en sturen. In Utrecht verdwijnen ze op grote schaal uit auto’s. Daarom komt de stad met een noviteit: speciale zenders. Ze moeten autobezitters waarschuwen als dieven in hun voertuig proberen toe te slaan. -
Belasting terugkrijgen met de middelingsregeling: zo werkt het
In plaats van belasting betálen, belasting terugkrijgen. Dat kan (soms) door gebruik te maken van de middelingsregeling. Daarbij bereken je het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar en betaal je vervolgens over het gemiddelde belasting. Hoe werkt dat en wat levert het op? -
PREMIUM
Fors gesnoeid in dienstregeling, maar nog niet vechten om een plekje in de trein tijdens ochtendspits
Overvolle perrons, uitpuilende treinen? Nou, dat valt best wel mee. Tot nu toe. De eerste dag van de aangepaste dienstregeling van treinvervoerder NS voelde als een gewone maandag.
-
Qbuzz: Meer snelle bussen in spits, minder treinen in avonduren tussen Gorinchem en Geldermalsen
Meer snelle bussen in de spits van zowel Papendrecht als Alblasserdam naar Rotterdam, maar minder treinen tijdens rustige uren op de MerwedeLingelijn tussen Gorinchem en Geldermalsen. Dat zijn in een notendop de belangrijkste wijzigingen die vervoerder Qbuzz doorvoert in de nieuwe dienstregeling die op 11 december ingaat. -
-
-
vraag 't vtwonen
Niet te warm, maar ook niet te koud: hoe kies je je ideale dekbed?
De ene nacht lig je in je flanellen pyjama onder drie dekens, de week erna drijf je je bed uit van de warmte. Hoe zorg je dat je er comfortabel bij ligt als de temperaturen buiten schommelen? Een goed dekbed kan helpen. Dit zijn de meest voorkomende dekbedden, dekbedvullingen en hun belangrijkste eigenschappen. -
PREMIUM
Belangrijke tunnel wordt twee jaar lang gerenoveerd, en dat gaan automobilisten merken
De poort van en naar Rotterdam wordt ‘ie ook wel genoemd. Maar na 54 jaar trouwe dienst is de Heinenoordtunnel op de A29, een belangrijke schakel tussen Brabant en Zuid-Holland, ‘op’. Vijf vragen over de grote renovatie die volgende week begint.