Volledig scherm
© Hyundai

Grootste toeleverancier auto-industrie kiest voor waterstof

Bosch, de grootste toeleverancier van de auto-industrie, slaat accu's over en investeert op grote schaal in waterstof.

Het Duitse megabedrijf heeft een samenwerkingsverband getekend met PowerCell Sweden en richt zich op de productie van ‘stacks’. Dat zijn de chemische delen van de brandstofcel waar waterstof en zuurstof worden omgezet in elektriciteit.

De voordelen zijn evident, aldus Bosch. Auto's die rijden op waterstof zijn lichter en het tanken duurt net zo lang als bij een auto die op benzine of diesel rijdt. De brandstofcel is lichter en goedkoper om te produceren en bovendien eenvoudiger te recyclen. Bosch ziet waterstof vooral als een oplossing voor vrachtverkeer en bedrijfswagens. 

Het grootste probleem voor waterstof is nu nog de infrastructuur. Om het beschikbaar te maken, moeten tankstations veel geld investeren, maar de vraag is wie dat gaat doen wanneer er nog geen waterstofauto's zijn. Toyota en Hyundai zijn de enige merken die nu al mondjesmaat dergelijke auto's verkopen.