Grootste toeleverancier auto-industrie kiest voor waterstof
Bosch, de grootste toeleverancier van de auto-industrie, slaat accu's over en investeert op grote schaal in waterstof.
Delen per e-mail
Het Duitse megabedrijf heeft een samenwerkingsverband getekend met PowerCell Sweden en richt zich op de productie van ‘stacks’. Dat zijn de chemische delen van de brandstofcel waar waterstof en zuurstof worden omgezet in elektriciteit.
De voordelen zijn evident, aldus Bosch. Auto's die rijden op waterstof zijn lichter en het tanken duurt net zo lang als bij een auto die op benzine of diesel rijdt. De brandstofcel is lichter en goedkoper om te produceren en bovendien eenvoudiger te recyclen. Bosch ziet waterstof vooral als een oplossing voor vrachtverkeer en bedrijfswagens.
Het grootste probleem voor waterstof is nu nog de infrastructuur. Om het beschikbaar te maken, moeten tankstations veel geld investeren, maar de vraag is wie dat gaat doen wanneer er nog geen waterstofauto's zijn. Toyota en Hyundai zijn de enige merken die nu al mondjesmaat dergelijke auto's verkopen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Fysiotherapeut heeft handen vol aan verkrampte thuiswerkers: ‘Rug en nek in de knoop’
Het afgelopen jaar is het aantal rug- en nekklachten vanwege het thuiswerken behoorlijk toegenomen, zien fysiotherapeuten. Er is al veel gewonnen als je de discipline op kunt brengen om níet door te werken. ,,Desnoods gebruik je daarvoor een app of een stopwatch.’’ -
De kant-en-klare dakkapel wordt alsmaar populairder, mede dankzij de coronacrisis
Wie met enige regelmaat in de auto zit, heeft ze misschien al eens voorbij zien rijden: vrachtwagens met kant-en-klare dakkapellen op de oplegger. Deze in de fabriek gemaakte dakkapellen zijn ideaal voor iedereen die binnen een dag meer licht en ruimte in huis wil. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Huawei wil elektrische auto's maken die meer dan duizend kilometer ver komen
De Chinese tech-gigant Huawei, vooral bekend van smartphones, wil autofabrikant worden. Daarvoor trekt het bedrijf een miljard dollar uit. Het is de bedoeling om elektrische en zelfrijdende auto’s te gaan maken. Het bedrijf wil zelf de technologie hiervoor ontwikkelen. -
Bordjes Hunebed Highway verdwijnen massaal, maar provincie Drenthe blijft ze vervangen
De bordjes die langs de N34 in Drenthe staan om toeristische aandacht te genereren voor de blikvangers van de provincie, trekken ook ongewenste bezoekers aan. Die hebben het louter gemunt op de wegwijzers, waarvan er al tientallen verdwenen.
-
Meer verkeersdoden door ‘zoom-zombies’ in VS
Volgens het Amerikaanse Wakefield Research is het aantal verkeersdoden in de Verenigde Staten het afgelopen jaar sterk gestegen door concentratiestoornissen als gevolg van videovergaderingen. -
Nieuw Turks automerk wil Tesla van de troon stoten
Het Turkse automerk Togg wil Tesla van de troon te stoten. Wapens in de strijd zijn een samenwerking met grote, succesvolle Turkse bedrijven, miljardeninvesteringen én de steun van president Erdogan. Hij heeft de eerste auto, een elektrische SUV, al besteld. -
PREMIUMVIDEO
Vasten is goed voor darmen en lever: ‘Sla de lunch voortaan over’
Vasten is goed voor de darmen en lever. Zo goed zelfs dat hoogleraar maag-, darm- en leverziekten Maikel Peppelenbosch aanraadt om de lunch voortaan over te slaan. ‘Door meer tijd tussen maaltijden te laten, wordt de darmflora beter en zit je lekkerder in je vel.’