Helmplicht voor de snorfiets: ‘Nu de e-bikes nog’
Het kabinet hakte vrijdag de knoop door: ook snorfietsers ontkomen vanaf juli 2022 niet langer aan het dragen van een helm. Medici die worden geconfronteerd met zwaar hersenletsel na ongevallen met snorscooters, pleiten al jaren voor een helmplicht. ,,De volgende groep zijn de e-bikes.’’
Dat niet iedereen op de hoogte is van het vrijdag genomen kabinetsbesluit om vanaf juli 2022 een helmplicht in te voeren voor snorfietsers, blijkt dit weekend bij Naaldwijk Scooters. De scooterwinkel krijgt klanten over de vloer bij wie de vertwijfeling toeslaat als ze horen dat ze over ruim een jaar een helm moeten dragen.
,,We leggen duidelijk uit wat de voor- en nadelen zijn van een snorfiets. Je kunt goed merken dat die helm bij veel mensen wel een dingetje is. Ze vinden dat ze daarmee hun gevoel van vrijheid kwijt zijn. En ja, het kapsel speelt ook een rol. Sommigen zijn bang dat hun haar niet meer goed zit en besluiten daarom geen snorscooter meer te kopen. Ook zijn er klanten die juist overstappen op een bromscooter, dus met een geel kenteken. Ze moeten straks toch aan de helm en dan gaan ze liever wat harder’’, vertelt Jeffrey van Maurik van het Naaldwijkse bedrijf.
Niet verbaasd
Zelf is Van Maurik niet verbaasd dat het kabinet het besluit heeft genomen. ,,Sterker, ik vond het al lang duren. Het zal zeker in het begin effect hebben op de verkoop van scooters met een blauw kenteken. Toch denk ik niet dat de markt zal instorten. Zeker niet als je een lichte helm mag dragen in plaats van een zwaardere brommerhelm. Daar wordt door TNO nog nader onderzoek naar gedaan. En het zal snel wennen. Kijk bijvoorbeeld naar de wintersport. De invoering van de helmplicht leidde vooraf tot een hoop consternatie, maar nu vindt iedereen het normaal.’’
Joukje van der Naalt was drie jaar geleden een van de medici die een brandbrief naar de Tweede Kamer stuurde met het dringende verzoek de helmplicht in te voeren. Neuroloog Van der Naalt is werkzaam in het UMCG in Groningen en ziet regelmatig wat de gevolgen zijn van ongevallen waarbij snorscooters zijn betrokken. Ze is blij dat het kabinet vrijdag het besluit bekendmaakte. ,,De snorfiets is feitelijk een brommer. De voertuigen zijn in de loop der jaren een stuk zwaarder en breder geworden. Alleen de wet veranderde niet mee. In mijn praktijk zie ik veel mensen met hersenletsel na een scooterongeval. Als ze een helm op hadden gehad, zou dit een hoop schelen. De helft rijdt ook harder dan 25 kilometer per uur, dan is het effect nog dramatischer als je op de grond valt.’’
Een snorfiets is feitelijk een brommer. De voertuigen zijn in de loop der jaren een stuk zwaarder en breder geworden. En de helft rijdt te hard
Dat er bijna drie jaar tussen de brandbrief van de groep van 130 medici en het kabinetsbesluit zit, vindt Van der Naalt jammer. ,,We wisten dat het niet in een paar maanden tijd kon worden geregeld. De politiek krijgt te maken met belangen vanuit de branche zelf, je krijgt een krachtenveld waar wij vanuit de medische hoek weinig vat op hebben. Wij zien vooral wat er in de praktijk gebeurt en die boodschap is uiteindelijk toch aangekomen in Den Haag.’’
De neuroloog verwacht dat de discussie over het dragen van een helm niet stopt bij de snorscooters. ,,De e-bikes zijn de volgende groep. Want ook deze tweewielers gaan hard, vaak harder dan 25 kilometer per uur. De gevolgen van valpartijen met deze e-bikes zien wij in het ziekenhuis. Vooral ouderen die minder balans hebben en kwetsbaarder zijn, lopen risico op hersenletsel.’’
Verschuiving
Ook bij scooterwinkel Scooterspot in Amsterdam vinden ze dat de politiek meer aandacht mag hebben voor de e-bikes. ,,Wij denken dat de helmplicht voor snorscooters gaat zorgen voor een verschuiving naar met name de elektrische fietsen. Die kunnen - en dan heb ik het niet over speed-pedelecs - met wat aanpassingen 50 kilometer per uur halen, voor sommigen ook niet bepaald veilig. Helaas bestaat er nog geen rollerbank voor deze fietsen’’, aldus Pascal Kruijsman van Scooterspot. In de hoofdstad is twee jaar geleden als eerste plaats in Nederland al een helmplicht voor snorscooters ingevoerd (binnen de ring van de A10). Volgens Kruijsman werd het verbod met name het eerste jaar behoorlijk nageleefd, maar zetten de meeste Amsterdammers nu geen helm meer op. ,,Het verbod wordt niet gehandhaafd. Politie en boa's hebben door corona wat anders aan hun hoofd, het heeft totaal geen prioriteit.’’ Hij verwacht dat een landelijk verbod zal zorgen voor meer helmen in het straatbeeld. ,,Uiteindelijk zul je wel moeten. In het begin verwacht ik een verkoopdip. Voor onze handel niet best, want van de voertuigen die we verkopen, bestaat 70 procent uit snorscootertjes.’’
En toch weet ook deze scooterhandelaar dat een helmplicht uiteindelijk veiliger is. ,,Velen zullen balen, het is heerlijk om zonder helm door de stad te rijden. Het zorgt er ook voor dat grote steden bereikbaar blijven. Ik vrees namelijk dat een deel de scooter inruilt voor een auto en dat is voor steden slecht nieuws. Ik heb nog een mooi alternatief. We kunnen een voorbeeld nemen aan Frankrijk en Spanje. Daar mag je met een autorijbewijs een brommer met een vermogen van 125 cc besturen. Zouden ze hier ook moeten invoeren. Met helmplicht, uiteraard.’’
Minder (hersen)letsel
- Uit onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat een helmplicht voor snorfietsers en hun passagiers de kans op hoofd- en hersenletsel met ruim 60 procent verkleint.
- Als Eerste en Tweede Kamer instemmen, gaat de helmplicht in op 1 juli 2022. Gemotoriseerde voertuigen die maximaal 25 kilometer per uur kunnen rijden, zijn nu nog vrijgesteld.
- Of snorfietsers en scooterrijders een bromfietshelm op moeten, wordt nog onderzocht. Mogelijk is een snelfietshelm voldoende. Zo’n fietshelm is al verplicht op speed-pedelecs die 45 kilometer per uur kunnen halen.
- Het kabinet verwacht dat door de verplichting de helft van de snorfietsers zal overstappen naar de gewone elektrische fiets. Dat kan per jaar tien verkeersdoden en 1100 gewonden schelen.
- Begin 2020 waren er volgens het Centraal Bureau voor Statistiek 765.000 snorfietsen in Nederland.
Praat mee!
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
‘Eerste auto’s met joystickbesturing volgend jaar de weg op’
De Duitse leverancier Schaeffler-Paravan wil vanaf volgend jaar auto’s laten besturen met een joystick in plaats van een stuur. Dat zou een revolutie betekenen voor een van de meest ouderwetse bedieningselementen van de moderne auto. -
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
Dit zijn de beste speed pedelecs
,,Kijk, dit moeten meer fietsen hebben’’, zegt Martin de Vries (60) wijzend naar de Klever, een speed pedelec. Aan de zijkant zitten richtingaanwijzers, net als bij een motorfiets. ,,Je denkt misschien: dat is toch overbodig. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het een uitkomst is, zeker met snelheden boven de 30 kilometer per uur. Dan wil je wel met twee handen aan het stuur zitten.’’ In dit artikel zetten we de beste speed pedelecs op een rij. -
Lees hier alle artikelen uit de Fietstest 2021
-
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
De accu blijft het zorgenkindje van de elektrische fiets
Met al die elektrische apparaten is de rol van de accu in ons leven steeds groter geworden. Tegelijk lijkt dat essentiële element de technologische vooruitgang niet echt bij te benen. Hoe staat het er eigenlijk voor met deze zwakke schakel van de e-bike? -
In deze stad kun je de loterij winnen door je aan de snelheid te houden
In Zweden kun je de loterij winnen door de snelheidsbeperkingen in de zone 30 te respecteren. Het idee werd geopperd door een parlementslid en het werkt, want de gemiddelde snelheid daalde in zeer korte tijd van 32 naar 25 kilometer per uur.
134 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLeroy Cocu
Marnix Mus
Bert de Kok
Crena
Otto Janzon