Het grote comfort keert terug bij Citroën
Citroën gaat weer bijzonder comfortabele auto’s bouwen – net als vroeger. De vernieuwde C4 Cactus is het eerste bewijs van deze koerswijziging. Stekels? Integendeel: deze Cactus legt je in de watten.
Citroën was in de vorige eeuw beroemd om zijn comfortabele modellen. Auto’s met een geavanceerd veersysteem en zachte stoelen, zoals de legendarische DS (bijgenaamd de Snoek), gaven hun bestuurder het gevoel te leven als God in Frankrijk. Zelfs de Deux Chevaux (Lelijke Eend) was voor zo'n goedkope, kleine auto extreem comfortabel.
Maar de afgelopen jaren vertroebelde bij Citroën de focus op comfort. Daar komt nu verandering in. Citroën, dat tegenwoordig wordt geleid door de Britse CEO Linda Jackson, heeft besloten dat comfort voortaan weer op de eerste plaats moet staan. En er is onder meer innovatieve technologie voor ontwikkeld om dit te realiseren. De vernieuwde C4 Cactus is het eerste bewijs van deze koerswijziging.
Kussens
De belangrijkste innovatie is een gloednieuw veersysteem met zogeheten Progressive Hydraulic Cushions. Dit zijn schokdempers waar twee hydraulische ‘kussens’ in zitten. Elk kussen is een kamer gevuld met olie die de demper geleidelijk afremt en zo de hobbels soepeler absorbeert. Aan deze uitvinding hangen twintig patenten. Het is heus niet zo dat verkeersdrempels, scheuren en gaten hierdoor volledig verdwijnen, maar ze worden wel prettig deinend geïncasseerd. Dit rijdt aangenamer en houdt de passagiers vrolijk.
Fauteuils
De C4 Cactus is tevens de eerste Citroën met Advanced Comfort Seats. Een chique naam voor stoelen die eruitzien als fauteuils. Ze voelen zacht aan, maar zitten steviger dan je zou denken. Hun grote kracht is dat ze dankzij 15 millimeter extra schuimvulling heel lang aangenaam zitten. Toch zijn we niet unaniem positief, want de mate van ondersteuning voor je bovenbenen en torso is sterk afhankelijk van je lichaamsbouw. Voor slanke mensen zijn de stoelen te breed. Voor mensen met lange benen staat de zitting te vlak, waardoor hun bovenbenen boven het zitvlak zweven. Een kantelbare zitting zou dit probleem oplossen – iets wat de comfortstoelen van bijvoorbeeld Opel wel hebben. Een keer proefzitten bij de Citroën-dealer zal uitwijzen of je de meerprijs van 300 euro ervoor wilt betalen.
Vier pijlers
Volgens Citroën berust het ware comfort in een auto op vier pijlers. Allereerst moet de auto je lichaam ontzien, daar zijn de vering en de stoelen verantwoordelijk voor. De auto moet ook handig in gebruik zijn, dus veel ruimte bieden en handige opbergvakken hebben. In het verlengde daarvan ligt de bediening: die moet eenvoudig zijn. De automobilist is gediend met rijhulpsystemen die daadwerkelijk behulpzaam zijn en menu’s die logisch in elkaar steken. Tot slot moet de auto je een prettig gevoel geven. Dat betekent een fluisterstil interieur dat is aangekleed met zachte materialen.
Charmante details
De cabine van de oude C4 Cactus was al een prettige en praktische plek om te vertoeven. Charmante details zoals deurpanelen met een lus in plaats van een handgreep en een dashboardkastje dat lijkt op een chique reiskoffer, zijn gebleven. Voor de schakelpook zitten twee bekerhouders en je kunt veel spullen opbergen in de deurvakken. De achterbank is ontworpen met het Franse volk in gedachten – voor lange Nederlanders zijn de been- en hoofdruimte aan de krappe kant. De kofferruimte is een forse, diepe laadbak met een inhoud van 358 liter. Dikker glas, een vloer met meer geluidsisolatie en nieuwe deurrubbers zorgen ervoor dat de cabine stiller is dan voorheen.
Facelift
De vernieuwingen worden gecombineerd met een facelift. Die is nodig omdat de Cactus alweer vier jaar oud is. In 2014 is hij nog revolutionair en brengt hij nieuw leven in de brouwerij bij Citroën. Het is op dat moment een gewaagd model met opvallende stootrubbers aan de zijkant (airbumps genaamd) en merkwaardige koplampen. Misschien is hij wel té frivool, want de Europese verkoopcijfers zijn niet denderend: voor elke C4 Cactus worden drie exemplaren van de Renault Captur verkocht. Dat verklaart waarom Citroën na vier jaar het design bijpunt.
Bij de nieuwe versie hebben de airbumps een minder prominente plek op de flanken gekregen: ze zijn nu subtiel onder aan de portieren geplaatst. De lichtunits van de led-dagrijverlichting zijn nog steeds opvallend dun, maar ze lijken minder te ‘zweven’ doordat verchroomde strips ze met het Citroën-embleem verbinden. De vierkante achterlichten maken plaats voor brede lichtunits die in de achterklep doorlopen. In de buitenspiegels zijn richtingaanwijzers verwerkt. Hierdoor is de volgens sommigen wat oenige C4 Cactus veranderd in een robuuster ogend model – dat gelukkig nog steeds verre van saai is.
Prijs en uitvoeringen
Aangezien Citroën en comfort weer hand in hand gaan, hoef je in de goedkoopste C4 Cactus niet op een houtje te bijten. De 21.490 euro kostende Live-uitvoering is voorzien van airconditioning, cruisecontrol en een 7-inch touchscreen – zij het zonder navigatie. Zoals gezegd heeft ook de basisversie het comfortabele veersysteem. Upgraden naar Feel kost 1600 euro en levert je parkeersensoren achter, climatecontrol en fraai 16-inch lichtmetaal op. Het leven aan boord wordt aangenamer gemaakt door een verstelbare lendensteun voor de bestuurder, een geluidwerende voorruit en ondersteuning voor digitale radio en Apple CarPlay en Android Auto.
Voor 25.490 euro koop je de luxe Shine-uitvoering die zich onderscheidt door zijn veiligheidssystemen: een automatisch noodremsysteem, een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en een achteruitrijcamera. Bij de Shine is het touchscreen voorzien van navigatie, met drie jaar actuele verkeersinformatie van TomTom Traffic. Een pakket met dodehoekweergave en een systeem dat de auto automatisch kan inparkeren wordt in mei leverbaar voor 550 euro.
110 of 130 pk
De C4 Cactus wordt standaard aangedreven door een 110 pk sterke turbomotor met drie cilinders. Dankzij de verbeterde geluidsisolatie hoor je de motor bijna niet. Hij is krachtig en soepel en heeft weinig moeite om de C4 Cactus op snelheid te brengen. Schakelen doe je zelf, met de handgeschakelde vijfbak. De pookknop ligt lekker in de hand en je voelt duidelijk hoe je de pook moet bewegen om van versnelling te wisse-len. Een zestraps automaat die je het werk uit handen neemt, is tegen meerprijs leverbaar. De automatische transmissie levert prima werk, maar hij schakelt af en toe ongevraagd terug. Dat kleine ongemak weegt echter niet op tegen het extra rijcomfort.
In de prijslijst staat voortaan ook een 130 pk sterke driecilinder in combinatie met een handbak met zes versnellingen. Voor 1300 euro krijg je een extra brok sportiviteit, wat de Cactus eigenlijk niet nodig heeft. Voor de kilometervreter blijft Citroën een dieselmotor met 100 pk leveren (vanaf 26.340 euro). Een slimme zet, want met zoveel comfort aan boord kun je stad en land en afrijden in de C4 Cactus.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Rian betaalt 25 euro per maand: ‘Stekker van cv-ketel doe ik er alleen in als ik warm wil douchen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Rian den Haan (62) uit Spijkenisse. -
PREMIUM
Wil je in de zomer een perfecte grasmat? Dan is het nu tijd om daar mee aan de slag te gaan
Een gazon in topconditie lijdt veel minder onder hitte dan een gazon dat geplaagd wordt door mos of afgestorven gazonmaaisel. Ook te weinig kalk of voedingsstoffen hebben invloed. Wil je een grasmat die de droogte kan trotseren? Begin dan nu met verticuteren en behandel je gazon met de volgende stappen. -
Motorrijder die met 130 door wijk scheurde en geen voorrang kreeg, moet schade zelf betalen
Een motorrijder die met 130 kilometer per uur door Eindhoven reed en op een kruising in botsing kwam met een overstekende motorscooter en zwaargewond raakte, vindt dat hij recht heeft op een schadevergoeding omdat hij geen voorrang kreeg. De man wilde 50 procent van zijn kosten vergoed hebben. Maar de rechtbank in Den Bosch oordeelt dat hij zelf moet opdraaien voor de schade omdat hij veel te hard reed.Eindhoven -
‘Onbekend’ virus waarmee veel mensen besmet raken: dit moet je weten over HPV
Jaarlijks overlijden 400 mensen aan kanker veroorzaakt door het HPV-virus. De leeftijd voor jongeren om het vaccin tegen dit seksueel overdraagbare virus gratis te kunnen krijgen is onlangs verlaagd naar 10 jaar. Maar wat is het HPV-virus precies en waarom is het belangrijk om al op jonge leeftijd in te enten? -
PREMIUMMijn Blik en ik
Han (76) mag na herseninfarct niet meer autorijden, maar dat maakt voor dit ding niet uit: ‘Mag zelfs op de stoep’
Een bijzonder voertuig? Dat is nog een understatement voor de Carver van Han Elzerman (76). Hij kocht de elektrische bromfiets om er bij zijn vakantiehuis in Zeeland mee te toeren. Nadat hij twee maanden geleden een herseninfarct kreeg, moest hij zijn rijbewijs inleveren. Toen kwam de Carver helemaal van pas.Dordrecht
-
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's. -
-
-
15
‘Verheerlijken’ snelheid op sociale media wordt mogelijk strafbaar in België
Een mogelijke nieuwe wet in België zou het ‘verheerlijken’ van overdreven snelheid voortaan verbieden. Wie opnames maakt van veel te hard rijden of levensgevaarlijke stunts en deze op sociale media plaatst, zou dan kunnen rekenen op boetes tot 1000 euro en tijdelijk verlies van het rijbewijs. -
PREMIUM
Karel (85) kapot van diefstal peperdure Jaguar: ‘Meer waarde dan een mooie vriendin’
Parkeervak 66 onder appartementencomplex Het Rechtshuys in Almelo is leeg. Hier parkeerde Karel Jansen (85) zijn volledig gerestaureerde Jaguar E-Type uit 1963. Maar nu is de klassieker, met een marktprijs van minimaal 140.000 euro, verdwenen. Gestolen.Almelo