Het ziekenhuis komt straks naar de patiënt, dankzij Toyota
Bloedprikken, een röntgenfoto, een scan of ander medisch onderzoek? Over een paar jaar hoeven patiënten hiervoor niet meer naar het ziekenhuis. De onderzoeksafdeling komt dan gewoon aan huis, in een zelfrijdend voertuig. Toyota, een van 's werelds grootste autofabrikanten, gaat deze service de komende jaren ontwikkelen.
Delen per e-mail
Toyota heeft er een apart bedrijf voor opgericht, samen met SoftBank, een Japanse multinational die is gespecialiseerd in automatisering en internettechnologie. De twee willen samen robotauto's gaan ontwikkelen die allerlei soorten diensten kunnen verlenen. Zo zal de onderzoeksafdeling van een ziekenhuis in een zelfrijdend voertuig worden ondergebracht, waarbij tevens wordt gestreefd naar een minimale inzet van personeel. Beide Japanse bedrijven hebben inmiddels een rijke ervaring met robotisering.
Verder zullen de voertuigen ook worden gebruikt als mobiele hotelkamer of werkplek en voor de bezorging van artikelen van webshops of van maaltijden, die onderweg vers worden bereid. Het belangrijkste doel is dat consumenten minder vaak zelf met hun auto op pad hoeven te gaan. ,,En we willen mensen helpen die beperkte toegang hebben tot mobiliteit'', voegt Junichi Miyakawa, chief technology officer van SoftBank, daaraan toe. Hij wordt de baas van het nieuwe bedrijf dat Monet wordt genoemd: een afkorting van Mobility Network. Het startkapitaal van Monet bedraagt 17,5 miljoen dollar, maar uiteindelijk is een budget tot wel 100 miljoen dollar beschikbaar.
Hotelkamers
Zowel Toyota als Softbank heeft al ervaring met zelfrijdende auto's en autodelen. Toyota nam in augustus nog een aandeel in Uber. ,,We proberen de traditionele manier van auto's maken uit te breiden naar nieuw terrein'', zegt Akio Toyoda, de topman van Toyota. Eerder dit jaar toonde Toyota op de elektronicabeurs in Las Vegas al de e-Palette: een serie robotvoertuigen die voor dit soort doeleinden kan worden ingezet.
Multinationals als Amazon, Uber en Pizza Hut werken inmiddels met Toyota samen om deze autonome shuttles verder te ontwikkelen. Vanaf 2025 zouden ze voor het eerst op de weg moeten verschijnen, eerst in Japan en in de jaren daarna ook in de rest van de wereld. SoftBank voorziet ze van de vereiste software én kunstmatige intelligentie die er ook voor moet zorgen dat de voertuigen zo efficiënt mogelijk worden ingezet. SoftBank heeft zelf al ervaring met SB Drive: technologie die wordt toegepast in zelfrijdende bussen.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Verder in het nieuws
-
Kleine, zuinige motoren gaan eerder kapot: de keerzijde van downsizing
Motoren moeten schoner en efficiënter. Dus worden ze kleiner, krijgen ze grote turbo’s, kleinere en minder robuuste onderdelen en draaien ze met onvoorstelbaar lage toerentallen. Het gevolg? Ze gaan eerder kapot. -
Californië wil snelwegen zonder snelheidslimiet ‘voor een beter milieu’
‘Snelwegen zonder snelheidslimiet zijn beter voor het milieu’, aldus de Amerikaanse senator John Moorlach. Hij diende daarom een wetsvoorstel in om op 400 kilometer snelweg tussen Los Angeles en San Francisco de snelheidsbeperking op te heffen. -
Autotest Test Hyundai Tucson: krachtig, maar wel aan de prijs
De Tucson is de compromisloze SUV van Hyundai: ruim, sterk gemotoriseerd en uitgerust met de modernste techniek. -
Een emoji op je kentekenplaat: in Australië mag het
In Australië zijn vanaf 1 maart emoji's op kentekenplaten van auto's officieel toegestaan. In Queensland zijn de nieuwe nummerborden te bestellen, met keuze uit vijf verschillende smileys. Je kan kiezen tussen een emoji die een knipoog geeft, een zonnebril draagt, eentje die hartjes als ogen heeft, een die breeduit lacht of een die glimlacht. De gepersonaliseerde kentekenplaten kosten 500 Australische dollar, omgerekend ongeveer 315 euro. -
‘Klimaattafel negeert effect slim rijgedrag’
De politieke partijen die onderhandelen over een klimaatakkoord hebben geen oog voor het effect van rijgedrag van automobilisten op de uitstoot van CO2. Dat stellen twee verkeersexperts in een analyse in Tijdschrift Milieu.
-
Tesla: ‘Volledig zelfrijdende auto is volgend jaar al een feit’
Topman Elon Musk van Tesla belooft dat zijn auto's uiterlijk eind volgend jaar volledig autonoom vanaf een parkeerplaats naar een bestemming kunnen rijden. Hij spreekt over volledige autonomie, wat betekent dat de bestuurder intussen een dutje zou kunnen doen. -
Elektrische auto zorgt voor recordomzet in autoverkoop
Vorig jaar steeg de omzet bij de verkoop van nieuwe auto’s tot een record van ruim €15 miljard. Bijna 12 procent van de omzet kwam uit de verkoop van volledig elektrische auto’s, blijkt uit analyse van ING. Ook in 2019 zet de opmars van elektrische aandrijving stevig door. Het marktaandeel volledig elektrisch steeg van 2,3 procent in januari 2018 naar 5,2 procent in januari 2019. Vooral zakelijke rijders kiezen er steeds vaker voor. -
Voortaan in één keer doorklikken naar AD Auto op de AD app
De app van het AD maakt het mogelijk om vanaf de hoofdpagina meteen door te klikken naar AD Auto. Klik op de hoofdpagina onderin op de menuknop (drie streepjes). Vervolgens staat AD Auto naast die knop afgebeeld. Klik hierop en je ziet meteen het volledige nieuwsaanbod van onze autoredactie.