Volledig scherm
© Mitsubihi

Hier gaan al onze afgedankte plug-in hybrides naartoe

In de eerste twee maanden van dit jaar zijn 1.875 plug-in hybrides geëxporteerd. Dat is 235 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De Belgen blijken gretige afnemers van onze afdankertjes.

Door het gunstige bijtellingsregime zijn er sinds 2013 veel plug-in hybrides verkocht in Nederland. Maar nu willen we er vanaf, omdat de destijds ingevoerde fiscale voordelen na vijf jaar vervallen. Dat betekent dat een deel van dat wagenpark nu op de markt komt. 

In de eerste twee maanden van dit jaar gingen daarom maar liefst 1.875 exemplaren de Nederlandse grens over. Dat is 235 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. 893 van die plug-ins zijn Mitsubishi’s Outlander PHEV. Nederlanders zijn kennelijk niet echt dol op een tweedehands hybride, want maar liefst 46 procent van de PHEV’s wordt geëxporteerd. 

In België worden ze echter met open armen ontvangen. Bijna een kwart (23 procent) van alle uitgevoerde tweedehands stekkerhybrides ging naar onze zuiderburen. Ook Hongarije is grootafnemer met 17 procent en 13 procent ging naar Duitsland. Van de plug-ins van vijf jaar of ouder die in Nederland werden verkocht, gaat 88 procent naar een particuliere koper. De Outlander PHEV en de Volvo V60 D6 plug-in zijn hier het meest populair.

Kijk hier of  jij straks uit je stopcontact tankt: