Volledig scherm
© Mitsubihi

Hier gaan al onze afgedankte plug-in hybrides naartoe

In de eerste twee maanden van dit jaar zijn 1.875 plug-in hybrides geëxporteerd. Dat is 235 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De Belgen blijken gretige afnemers van onze afdankertjes.

Door het gunstige bijtellingsregime zijn er sinds 2013 veel plug-in hybrides verkocht in Nederland. Maar nu willen we er vanaf, omdat de destijds ingevoerde fiscale voordelen na vijf jaar vervallen. Dat betekent dat een deel van dat wagenpark nu op de markt komt. 

In de eerste twee maanden van dit jaar gingen daarom maar liefst 1.875 exemplaren de Nederlandse grens over. Dat is 235 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. 893 van die plug-ins zijn Mitsubishi’s Outlander PHEV. Nederlanders zijn kennelijk niet echt dol op een tweedehands hybride, want maar liefst 46 procent van de PHEV’s wordt geëxporteerd. 

In België worden ze echter met open armen ontvangen. Bijna een kwart (23 procent) van alle uitgevoerde tweedehands stekkerhybrides ging naar onze zuiderburen. Ook Hongarije is grootafnemer met 17 procent en 13 procent ging naar Duitsland. Van de plug-ins van vijf jaar of ouder die in Nederland werden verkocht, gaat 88 procent naar een particuliere koper. De Outlander PHEV en de Volvo V60 D6 plug-in zijn hier het meest populair.

Kijk hier of  jij straks uit je stopcontact tankt:

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.