Hiermee kunnen automobilisten op vier wielen tussen de files door rijden
Hij heeft vier wielen, dus je kunt er niet mee omvallen. Maar een dak zit er niet op. De nieuwe Qooder heeft weliswaar veel weg van een motorfiets, maar je mag er met een autorijbewijs op rijden. Hij biedt automobilisten de gelegenheid om voortaan tussen de files door te rijden.
Delen per e-mail
De Qooder (spreek uit: Koeder) is ’s werelds eerste vierwielige motorscooter, met vier kantelbare wielen. Het Zwitserse bedrijf gebruikt hydraulische kanteltechniek voor een optimale wegligging in bochten. Je kunt met dit vervoermiddel in de bocht hangen als bij een tweewielige motorfiets. De Qooder heeft echter twee voor- én twee achterwielen en daarmee is hij even wendbaar als een motor en stabiel als een auto.
De aandrijving gaat naar beide achterwielen. Je mag de Qooder met een B-rijbewijs (voor personenauto's) rijden, als dit vóór 2013 is gehaald. De motorscooter is 2,2 meter lang en 84 centimeter breed en weegt 280 kilogram. De cilinderinhoud bedraagt 399 cc en de motor is 32,5 pk sterk (23,8 kW). Het gemiddelde verbruik is in theorie 5,3 liter per 100 kilometer.
Nu zien we dat juist 40-plussers, die niet met vakantie gaan maar wel dagjes weg willen, de Qooder kopen
De Nederlandse importeur van Qooder werkt samen met de onafhankelijke autobedrijven van Bosch Car Service om een dealernetwerk op te tuigen. Inmiddels zijn er 14 dealers in Nederland en de verkopen gaan voorspoedig, aldus de importeur. Maar door de crisis is de huidige kopersgroep wel een andere dan was bedacht ter voorbereiding op de introductie, zei importeur Freek Sanders van Well van Qooder Nederland eerder tegen vakblad Automotive. ,,Toen we eind vorig jaar begonnen met de voorbereiding lag de focus op mensen die door de file wilden laveren en parkeerproblemen wilden omzeilen. Nu zien we dat juist 40-plussers, die niet met vakantie gaan maar wel dagjes weg willen, de Qooder kopen.” De importeur verwacht dat dit beeld zal veranderen wanneer het aantal files weer toeneemt.
Prins Laurent
Ook de Belgische prins Laurent is fan van de vierwielige motor. ,,Ik reis dag in dag uit door Brussel en zocht al langer naar een voertuig dat veilig en stabiel is”, legde de prins aan de pers uit, toen hij onlangs zijn voertuig in ontvangst nam. ,,Op een dag viel mijn oog op de motors van Qooder. Sindsdien leg ik maandelijks 1000 kilometer af in Brussel met deze motor. Ik kan niet meer zonder. En je moet echt willen vallen, want het voertuig valt niet vanzelf.” De prijslijst van de variant met vier wielen begint bij €11.999. Qooder heeft ook een variant met drie wielen (twee voorwielen, één achterwiel) die te koop is vanaf €7999. Van beide versies komen binnenkort ook elektrische varianten op de markt.
Bekijk hier onze trending video's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Koken & eten Met dit slimme bord krijgen kinderen tussen 4 en 8 jaar makkelijker hun groente binnen
Een grote groenteproducent ontwikkelde een slim bord dat kinderen helpt meer broccoli, erwtjes en witlof te eten. In het bord zijn vijf trucjes verwerkt. -
PREMIUM
De wegen rond Rotterdam lopen snel weer vol; vrees voor lange files na de zomer
Het is weer druk op de wegen in de stad. Terwijl veel werknemers nog thuiswerken, rijdt in Rotterdam alweer 80 procent van de hoeveelheid verkeer van voor de coronacrisis. De Verkeersonderneming houdt zijn hart vast, want gevreesd wordt dat veel kantoorpersoneel na de zomer het openbaar vervoer inruilt voor de auto. -
AUTOTEST Test Kia Picanto: nog altijd veel waar voor je geld
De Kia Picanto is sinds jaar en dag een van de écht betaalbare auto’s van Nederland. En hij biedt nog steeds verrassend veel waar voor je geld. -
PREMIUM
Trajectcontroles in Vlaanderen blijken grote mislukking: nog niet een derde van de snelheidscontroles werkt
In Vlaanderen zijn 124 trajectcontroles - een investering van 9 miljoen euro - technisch klaar voor gebruik, maar door aanhoudende problemen kunnen ze nog steeds niet worden ingezet om hardrijders te beboeten. Van de 298 trajectcontroles werken er momenteel slechts 86, bekent de Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). ,,Ik schaam me hierover”, zegt zij. De meeste verantwoordelijken verwijzen naar een computerprobleem bij de politie. Maar die ontkent: ,,Wij zijn er klaar voor. Maar het wettelijk kader ontbreekt.” -
‘Deze nieuwe autoband gaat 128.750 kilometer mee’
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
-
PREMIUM
Het werkende leven na corona: kantoor als ontmoetingsplek en thuis het nieuwe kantoor
ARNHEM - De samenleving zal nooit meer worden zoals voor de uitbraak van corona. Dat heeft de intelligente lockdown van drie maanden bewezen, stellen leidinggevenden van tien grote organisaties en bedrijven in Arnhem. Het kantoor wordt een plek van ontmoeting en thuis het nieuwe kantoor. -
eigen tuin eerst Tijd om de wilgen te knotten: zo doe je dat
Een geknotte boom ziet er prachtig uit. Als de grond niet bevroren is, kun je wilgen nu planten. En kortwieken. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt je op weg. -
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op?