Ford zoekt naar een doeltreffende oplossing tegen diefstal van de doorgaans nogal dure lichtmetalen wielen
Volledig scherm
Ford zoekt naar een doeltreffende oplossing tegen diefstal van de doorgaans nogal dure lichtmetalen wielen © Ford

Hightech oplossing tegen diefstal lichtmetalen wielen

Ford heeft een methode bedacht die het stelen van lichtmetalen wielen tegen moet gaan. De autofabrikant wil auto's voorzien van wielen met unieke vergrendelmoeren en een bijbehorende sleutel, afgestemd op de bezitters. De benodigde onderdelen worden 3D-geprint.

Ford wil de stem van autobezitters gebruiken om de moeren en sleutel uniek te maken. Dat moet gebeuren door een seconde stemgeluid op te nemen en dat om te zetten in een fysiek patroon. Omdat ieder mens een uniek stemgeluid heeft, moet dit een niet na te bootsen sleutel opleveren.

Het patroon wordt vervolgens 3D-geprint met metaal. Ford zegt daarvoor samen te werken met het bedrijf EOS, dat gespecialiseerd is in dergelijke printtechnieken. De moer en sleutel worden als één onderdeel ontworpen en geprint en daarna van elkaar gescheiden.

Verder zegt Ford technieken toe te passen om het klonen van de sleutel tegen te gaan. Dat gebeurt door ongelijkmatig geplaatste ribben toe te voegen in de inkepingen van de moer, die steeds dieper en breder worden. Op die manier kan er geen afdruk met was gemaakt worden, omdat de was zou breken als deze uit de moer wordt getrokken.

Ford stelt ook de mogelijkheid voor om wielmoeren te maken met een ontwerp zoals bijvoorbeeld een Mustang-logo, de initialen van de bestuurder of de omtrek van een circuit. Concrete plannen voor het uitbrengen van de 3D-geprinte wielmoeren heeft de autofabrikant nog niet bekendgemaakt.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=I5F4GQXy_2I&feature=emb_logo
Ford ontwikkelt unieke vergrendelmoeren voor lichtmetalen wielen, tegen diefstal
Volledig scherm
Ford ontwikkelt unieke vergrendelmoeren voor lichtmetalen wielen, tegen diefstal © Ford
Ford ontwikkelt unieke vergrendelmoeren voor lichtmetalen wielen, tegen diefstal
Volledig scherm
Ford ontwikkelt unieke vergrendelmoeren voor lichtmetalen wielen, tegen diefstal © Ford
Ford ontwikkelt unieke vergrendelmoeren voor lichtmetalen wielen, tegen diefstal
Volledig scherm
Ford ontwikkelt unieke vergrendelmoeren voor lichtmetalen wielen, tegen diefstal © Ford
  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.