Hoe Hyundai luisterde naar zijn klanten: de verbeterde Ioniq Electric
VideoHyundai heeft goed geluisterd naar de klachten van klanten over de elektrische Ioniq. Hij werd daarom op een aantal belangrijke punten vernieuwd. Maar niet in alles gaat hij erop vooruit.
Delen per e-mail
In bijgaande video gaat Werner Budding van onze autoredactie uitgebreid in op de rijeigenschappen en de aandrijflijn van de vernieuwde Ioniq Electric. Maar ook de levertijd komt aan de orde.
De grotere accu laadt bij een snellader iets minder snel dan voorheen, zo blijkt. Maar daar staat tegenover dat de Ioniq nu wel verder komt met zijn opgeladen batterijen: 313 kilometer welgeteld, volgens de WLTP-norm. Daarmee schaart de Ioniq zich in de middenmoot, want met een Kona of een Kia e-Niro kom je met zo’n 450 kilometer een stuk verder. Wie de Ioniq Electric via een standaard laadpunt volledig wil opladen, moet daar al gauw zes uur en vijf minuten voor uittrekken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ver komen deze veertien elektrische auto's in de praktijk
Elektrische auto's komen in de praktijk veel minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Engelse consumentenplatform WhatCar? vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
Deze elektrische auto’s zijn dit jaar nog wél beschikbaar
Hoe kom je als zakelijke rijder nog snel – vóór 1 januari 2020 – aan een elektrische auto? Die vraag is actueel vanwege de nieuwe afspraken in het Klimaatakkoord. In tegenstelling tot eerdere afspraken geldt vanaf 1 januari 2020 niet langer 4 procent bijtelling, maar 8 procent. Dat kan een zakelijke rijder 1250 euro per jaar extra kosten, aldus de Vereniging Elektrische Rijders (VER). -
RIJ-IMPRESSIE De nieuwe Hyundai Ioniq Electric moet het hebben van slimme snufjes
De Hyundai Ioniq Electric is niet de meest sexy elektrische auto die je kunt kopen. Maar het Koreaanse merk heeft de auto nu verbeterd: met veel technologische snufjes, een aantrekkelijke prijs en een opgewaardeerd accupakket moet hij de harten van zakelijke rijders meer dan ooit voor zich winnen.
-
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Deze tien elektrische auto's zijn het meest waardevast
De afschrijving van elektrische auto's is moeilijk te bepalen. Niet alleen omdat het gaat om nieuwe techniek, maar ook omdat ze door steeds betere accu's relatief snel verouderen. De Britse consumentensite WhatCar? onderzocht welke tien modellen het meest waardevast zijn. -
Dit zijn de beste elektrische en hybride caravantrekkers
Hybrides en elektrische auto's zijn niet altijd geschikt om een caravan te trekken. Soms zit het accupakket in de weg, soms is de trekkracht te laag. Maar deze achttien elektrische auto's zijn wel zeer geschikt, aldus de Britse site What Car?.