Volledig scherm
© RV

‘Hoe kan het dat batterijen in elektrische auto's veel langer meegaan dan in smartphones?’

VRAAG & ANTWOORD,,Ik begrijp niet hoe autofabrikanten kunnen zeggen dat de batterijen van een elektrische auto minimaal acht jaar lang meegaan. In smartphones is het meestal na twee, drie jaar wel gedaan met de batterij”, meldt lezer S.J. in ’t Veld. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,De batterij van een smartphone is relatief klein, want de telefoon moet zo klein, plat en licht mogelijk zijn. Om te voorkomen dat de batterij daardoor gauw leeg raakt, kun je hem volledig op- en ontladen en dat gaat ten koste van de levensduur. Bij de smartphone wordt dit voor lief genomen, want vervangen van de batterij is relatief goedkoop.

Bij een auto gaat het echter om vele duizenden euro’s en is het vervangen ook ingewikkelder. Daarom kun je het batterijenpakket van een auto nooit volledig leeg trekken en ook niet volledig opladen. Er wordt een marge aangehouden van al gauw 10 tot 20 procent. Verder bevat het batterijsysteem intelligente technologie die bijvoorbeeld de optimale temperatuur regelt voor betere prestaties en een langere levensduur.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

  1. ‘Waarom zit er geen instructieboekje bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom zit er geen instructie­boek­je bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’

    ,,Bij aflevering van mijn nieuwe Ford Fiesta Titanium werden alle ‘toeters en bellen’ in de auto uitgelegd. Thuisgekomen was ik meer dan de helft vergeten en wilde via het instructieboekje alles nazien. Maar helaas: geen boekje. Dealer gebeld: dit wordt niet meer meegeleverd en alles is via internet te achterhalen. Er wordt blijkbaar niet meer aan de oudere automobilisten gedacht en een instructieboekje van €26,50 meeleveren is blijkbaar te duur”, aldus lezer Sonja Doorschodt.