Hoe komen snelwegen aan hun naam?
VRAAG & ANTWOORD‘We hebben in Nederland de A1, A12, A15, enzovoort’, aldus lezer H. Assinck in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Hoe zijn ooit die nummers voor de snelwegen bedacht?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Het eerste Rijkswegenplan dateert al van ver voor de Tweede Wereldoorlog. Maar pas in 1932 werden cijfers toegekend aan de grote, doorgaande wegen die hierin zijn getekend. Er zijn destijds 82 autosnelwegen bedacht. Amsterdam, de hoofdstad, werd daarbij als uitgangspunt genomen. Vervolgens zijn de beoogde snelwegen genummerd, om te beginnen met de klok mee vanuit Amsterdam gezien. Dat zie je terug in de huidige trajecten van de A1, A2, A4 en A5.’
‘De cijfers hadden geen invloed op de volgorde van aanleg van de snelwegen. Zo werd in 1937 het allereerste Nederlandse snelwegtraject geopend: een deel van de huidige A12. In 1954 volgde de eerste complete snelweg, de A2 van Amsterdam naar Utrecht. En bijvoorbeeld de A3 is nooit gerealiseerd. Deze zou van Amsterdam naar Dordrecht lopen, maar hiervan is uiteindelijk slechts een klein deel aangelegd en dan ook nog als autoweg: de Randweg Dordrecht (N3).’
‘In Duitsland ligt wél een A3, die Nederlandse automobilisten kennen als ze vanuit Arnhem richting Oberhausen en verder willen reizen. Onze A12 gaat na de grensovergang over in deze A3, die in totaal 767 kilometer lang is en Duitsland diagonaal doorkruist, van de grens met Nederland tot die met Oostenrijk.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
PREMIUM
Bange dieven beloven: Auto terug als bestolen verkoper bewakingsbeelden offline haalt
‘Klanten’ gingen er na een proefrit hondsbrutaal vandoor met zijn witte Volkswagen T-Roc terwijl garagehouder Melvin Kuipers nog zó oplette. Opmerkelijk genoeg boden de dieven aan de auto terug te geven als hij de supersnel op sociale media geplaatste beelden offline zou halen. -
ZWARTE ZATERDAG
Waarom Nederlandse nummerborden geel zijn (en Belgische niet)
Het is weer zwarte zaterdag: vakantiegangers belanden vandaag massaal in de file op de Europese wegen. Op zoek naar vertier op de achterbank tijdens het kijken naar al die andere auto’s en hun nummerborden? Een spoedcursus kentekenkennis. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
PREMIUM
Truckster Esmeralda (25) heeft een nieuwe liefde en ze heet De Directrice: ‘Dit is de Ferrari onder de trucks’
Ze zijn nog maar kort samen, maar Esmeralda Tol (25) uit Piershil weet nu al dat ze ‘m nóóit meer laat gaan. Ook niet als ‘ie oud en versleten is. ,,Zeg nou zelf,’’ zegt ze, wijzend naar haar splinternieuwe aanwinst, ,,dit is toch de droom van elke vrachtwagenchauffeur?’’
-
PREMIUM19
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
-
-
PREMIUM
Probleemtunnel wordt alleen maar groter probleem, aantal afsluitingen rijst de pan uit
De problemen met stremmingen bij de Drechttunnel worden alleen maar groter. De tunnel tussen Dordrecht en Zwijndrecht werd niet eerder zo vaak afgesloten vanwege te hoge vrachtwagens als in 2022 en Rijkswaterstaat kan alleen maar gissen naar de oorzaak. -
indebuurt Haarlem
Mysterie opgelost: daarom is er geen snelweg A3
De A9 kennen we allemaal wel, deze komt nu vaak genoeg langs in het nieuws met alle wegwerkzaamheden. Dan is er nog de A4 die we vaak horen in het filenieuws. Ook is er de A1 van Amsterdam naar de Duitse grens en de A2 van Amsterdam via Eindhoven naar de Belgische grens. Waar is dan de A3? Wij gaan op onderzoek uit.
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRobert Roggeveen
E Hall
Angélique Broekman
Eelco Slegt
Arno Luinenburg