Volledig scherm
Een vestiging van Mitsubishi in Friedberg, Duitsland © AFP

Huiszoekingen bij Mitsubishi Duitsland: verdacht van sjoemelsoftware

Vestigingen van Mitsubishi in Frankfurt, Hannover en Regensburg in Duitsland zijn doorzocht omdat de autofabrikant wordt verdacht van gesjoemel met uitstootwaarden van dieselauto’s. De Duitse openbare aanklager kondigt een diepgaand onderzoek naar de Japanse automaker aan. 

De inval vond vanmiddag plaats bij de Duitse importeur van Mitsubishi en ook bij Europese onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen van de fabrikant. Daarnaast zijn er invallen geweest bij vestigingen van twee grote toeleveranciers van de auto-industrie: Continental en Denso.

Mitsubishi wordt ervan verdacht in enkele van zijn dieselmotoren software te hebben verwerkt die bij emissietests een rooskleuriger beeld over de uitstoot geven. Het zou gaan om voertuigen met 1,6 liter en 2,2 liter viercilinder dieselmotoren die voldoen aan de Euro 5- en Euro 6-emissienormen. Duitse autoriteiten verzoeken kopers die sinds 2014 auto’s met deze motoren rondrijden contact op te nemen met de politie. In de auto’s zou sjoemelsoftware zitten waardoor de auto’s in de praktijk meer uitstoten dan in de tests.

Vijf jaar geleden kwam bij een groot schandaal aan het licht dat Volkswagen vals had gespeeld bij uitlaatgastests voor diesels. Sindsdien liggen meerdere automakers onder een vergrootglas wegens vermeend gesjoemel rond de uitstoot van diesels. In 2016 gaf Mitsubishi al eens toe fouten te hebben gemaakt bij het testen van het verbruik van hun wagens. Toen was er geen sprake van sjoemelsoftware, maar waren de cijfers richting de consument niet eerlijk gecommuniceerd.

  1. Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    Amerikaan­se autoritei­ten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, dat de smartphone leverde waardoor de bestuurder is afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.