Bij een ongeval worden hulpdiensten te laat gealarmeerd, doordat autofabrikanten weigeren eCall standaard in hun auto's in te voeren.
Volledig scherm
Bij een ongeval worden hulpdiensten te laat gealarmeerd, doordat autofabrikanten weigeren eCall standaard in hun auto's in te voeren. © ANP

Hulpverleners te laat bij ongevallen door omslachtige noodoproepen

De verplichte, automatische noodoproep in auto's werkt vaak te omslachtig. Autofabrikanten weigeren eCall standaard in te voeren en brengen de automobilist liever in verbinding met hun eigen callcenter. Bij een ongeval gaan zo kostbare minuten verloren, concludeert de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB.

  1. 1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
    PREMIUM

    1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee

    Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien.
  1. Ongeregeldheden in Haagse Schilderswijk, straat schoongeveegd door ME
    Play

    Ongeregeld­he­den in Haagse Schilders­wijk, straat schoonge­veegd door ME

  2. Geplunderde winkels in station Eindhoven bij rellen
    Play

    Geplunder­de winkels in station Eindhoven bij rellen