Hyundai Nexo rijdt op waterstof, want auto's met accu's zijn zó 2017
De nieuwe Hyundai Nexo rijdt op waterstof en is relatief betaalbaar. Deze grote SUV is daarmee lokaal niet vervuilend én net zo snel vol te gooien als een benzine-auto. Ook komen er in Nederland dit jaar zeven tankstations bij en richt een wereldwijd consortium zich op een bespoediging van de waterstofeconomie.
Waterstof leek tot voor kort een complete mislukking. De auto op waterstof raakte de afgelopen jaren volledig bedolven onder het publicitaire geweld van de fabrikanten van elektrische auto’s. De auto’s zouden te duur zijn en het aantal waterstoftankstations is nog altijd marginaal. Dat eerste probleem lijkt snel opgelost. Nu al koop je een grote SUV als de Nexo voor rond de 70 mille en Toyota kondigde aan dat het fabriceren van een waterstof-aandrijflijn de komende twee jaar vijftig procent in prijs gaat dalen.
Consortium
Ook een belangrijke vooruitgang is dat de waterstofproducenten zich verenigd hebben in een wereldwijd consortium. Hun enige doel is om gezamenlijk de productie en distributie van waterstofauto’s te bespoedigen. Onder die partners bevinden zich de grootste autofabrikanten ter wereld, zoals Audi, BMW, Daimler, GM, Honda, Hyundai, Great Wall Motor en Toyota, maar ook toeleveranciers als Bosch en Air Liquide. De grote voordelen van waterstof zijn dat je niet blijft zitten met enorme hoeveelheden afgedankte accu’s en dat je niet anderhalf uur koffie hoeft te drinken om je accu’s bij te laden.
70.000 euro
Hyundai is al langer ambassadeur van de waterstofauto. Het Zuid-Koreaanse merk debuteerde een aantal jaar geleden met een aangepaste versie van de ix35 (de FCEV uitvoering) en komt nu met een zelfstandig model: de Nexo. Dit illustreert dat Hyundai veel vertrouwen heeft in de waterstoftechniek. Het voornemen is om duizenden exemplaren van de Nexo te gaan verkopen. Ook Nederland staat op het lijstje met afzetmarkten. Wat de Nexo gaat kosten, is nog niet exact bekend, maar reken op een kleine 70.000 euro. Daarmee ligt de waterstofauto buiten het bereik van de meeste particulieren, maar via een leaseconstructie kunnen de daadwerkelijke kosten meevallen. De levensduur van de brandstofcel van de Nexo is in vergelijking met het exemplaar in de ix35 FCEV namelijk verdubbeld naar 10 jaar. Dat moet voor een realistische inruilwaarde kunnen zorgen.
Unieke vormgeving
De Nexo heeft een actieradius van 800 kilometer en beschikt over een unieke styling. Het model is een SUV in de categorie van de Audi Q5 en oogt hoogwaardig en stijlvol. Hyundai heeft voor de Nexo een compleet nieuw onderstel ontworpen, waardoor de waterstoftanks efficiënt in de wagenbodem kunnen worden opgeborgen. Het ruimteaanbod is beslist goed: ook voor lange volwassenen is er achterin voldoende hoofd- en beenruimte en de kofferbak is met 471 liter groot genoeg voor de meeste gebruiksdoeleinden. Ondanks dat de Nexo bijna 2.000 kilo weegt, sprint de auto dankzij de 184 pk sterke elektromotor van 0-100 km/u in 9,7 seconden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zo pakt de politie lakse truckers aan: ‘Bij een noodstop was chauffeur gespiest door eigen lading’
Aggregaten, graafmachines, gereedschap: de agenten van de Rotterdamse verkeerspolitie hebben het allemaal al eens van de vrachtwagen zien vallen omdat de spullen niet goed gezekerd waren. Daarom controleren ze daar nu extra op. ,,We horen vaak: ‘Ik doe het al dertig jaar zo, het gaat nooit fout'.” -
vraag 't vtwonen
Niet te warm, maar ook niet te koud: hoe kies je je ideale dekbed?
De ene nacht lig je in je flanellen pyjama onder drie dekens, de week erna drijf je je bed uit van de warmte. Hoe zorg je dat je er comfortabel bij ligt als de temperaturen buiten schommelen? Een goed dekbed kan helpen. Dit zijn de meest voorkomende dekbedden, dekbedvullingen en hun belangrijkste eigenschappen. -
Zoveel kost tien jaar onderhoud van een Bugatti
De Bugatti Chiron is een van de meest iconische en dure sportwagens ter wereld. Er zijn maar weinig mensen die deze supercar kunnen betalen. En zelfs als je eenmaal hebt afgerekend wachten er astronomische vervolgkosten. -
Conceptcar Audi is bliksemafleider voor nieuwe elektrische Porsche
De Audi Activesphere is een avontuurlijke conceptcar met een heel bijzonder interieur. Een interieur dat alle aandacht afleidt van de onderhuidse techniek. De Audi Activesphere Concept staat namelijk op het platform dat ook voor de nieuwe elektrische Porsche Macan is ontwikkeld. In tegenstelling tot Audi’s futuristische studiemodel, gaat de elektrische midsize-SUV van Porsche dit jaar nog in productie. -
Belasting terugkrijgen met de middelingsregeling: zo werkt het
In plaats van belasting betálen, belasting terugkrijgen. Dat kan (soms) door gebruik te maken van de middelingsregeling. Daarbij bereken je het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar en betaal je vervolgens over het gemiddelde belasting. Hoe werkt dat en wat levert het op?
-
Wat is de beste e-reader? En hoeveel kost zo’n digitale bibliotheek? Check hier dé aanraders van dit moment
Een e-reader is een must-have voor boekenwurmen die weinig ruimte hebben om veel boeken te stapelen. Ook qua duurzaamheid (papier- en energieverbruik) kan zo'n toestel tellen. Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers onderwierp verschillende e-readers aan een vergelijkingstest en tipt drie modellen, per budget en type gebruiker. -
-
-
Deze site weet direct je ideale bandenspanning
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto. -
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks test onze autoredactie de nieuwste modellen. Alle autotests kun je snel en eenvoudig terugvinden in het testarchief hieronder.