Immens populaire Trabant verslaat Tesla op de Duitse autowegen
Er zijn in het afgelopen jaar duizend Trabants bijgekomen op de Duitse wegen. Daar rijden nu zelfs meer Trabants rond dan Tesla's. Dat blijkt uit een analyse van het Duitse onderzoeksbureau CAR, op basis van kentekenregistraties. Het icoon van de voormalige DDR weet blijkbaar nog altijd de harten te veroveren van Duitse automobilisten.
Delen per e-mail
CAR is in de cijfers van de Kraftfahrt Bundesamt gedoken en heeft daar de opmerkelijke trend ontdekt. Afgelopen jaar nam het aantal geregistreerde Trabants in Duitsland fors toe. Er kwamen in tien jaar tijd pakweg drieduizend exemplaren bij op de Duitse wegen, waarvan zo’n duizend in 2020. Dat bericht de krant Die Welt.
In totaal zijn er volgens CAR nu 38.173 Trabants geregistreerd in Duitsland. Uiteraard nog maar een fractie van het aantal dat ooit in de DDR rondreed, maar toch behoorlijk wat. Het is misschien niet heel relevant, maar de instantie vergelijkt het aantal ‘Trabi’s’ met dat van een modern merk dat de afgelopen jaren een opmars doormaakte: Tesla. Er zijn op dit moment in Duitsland vierduizend Trabants méér geregistreerd dan Tesla’s. Toch zal Tesla die voorsprong dit jaar naar verwachting wel inlopen, met de komst van de nieuwe, compacte SUV Model Y die later dit jaar zijn opwachting maakt.
De bekende Oost-Duitse tweetaktauto is al jaren een gewild verzamelaarsobject, maar dat maakt de opgelopen registraties niet minder opvallend. Waarschijnlijk gaat het in veel gevallen om auto’s die al lange tijd niet meer op kenteken stonden. Liefhebbers hadden afgelopen jaar vanwege de pandemie waarschijnlijk alle tijd om hun restauratieproject af te ronden. Ongetwijfeld zitten er ook geïmporteerde exemplaren bij. In Duitsland zijn ook de ‘Trabi-tours’ populair. Zo kun je in Berlijn een stadstour maken in een gehuurde Trabant. Dergelijke bedrijven trekken uit alle hoeken van het land Trabantjes tevoorschijn en maken ze weer inzetbaar.
Spannend boek
De geschiedenis van de Trabant leest als een spannend boek. West-Duitsland had na de Tweede Wereldoorlog zijn Volkswagen en Oost-Duitsland (DDR) zijn Trabant. Ook dit wagentje had immers als voornaamste doel de bevolking op een betaalbare manier van transport te voorzien, al moesten Oost-Duitsers soms jaren wachten voor ze een Trabant mochten kopen. De eerste Trabant (de P50) verscheen in 1958 en werd gebouwd in Zwickau in de fabriek die voor de oorlog Horchs (de voorloper van Audi) maakte.
De meeste carrosseriedelen waren van Duroplast: een wel heel aparte kunststof die als hoofdbestanddelen katoenvezels en phenolhars had. Maar het is niet waar dat de hele carrosserie daarvan gemaakt was. Er is namelijk een stalen binnendeel waaraan alle Duroplast-componenten zijn bevestigd. De motor is een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt met een inhoud van 594 cc (de eerste modellen hadden nog 500 cc). De Trabant 601 die in 1964 verscheen, is verreweg het bekendste model. Toen hij nieuw was, was het best een moderne auto, maar het model bleef ongekend lang, praktisch ongewijzigd, in productie en liep al gauw achter bij de auto’s uit het westen.
De 601 werd tot 1990 geleverd en in dat laatste jaar werden er nog 90.000 gebouwd met een modernere viertaktmotor uit de Volkswagen Polo. Op 1 april 1991 sloten de fabriekspoorten definitief. Tegen die tijd waren er ruim drie miljoen Trabants gebouwd. Naast de tweedeurs ‘Limousine’ was er ook een station-uitvoering (de Kombi) en een open model (de Kübel). Na de val van de muur beleefde de Trabant een korte opleving buiten voormalig Oost-Duitsland en werd de wagen naar heel Europa geëxporteerd.
In Nederland bestond overigens lange tijd óók een importeur van het merk. Voor 3575 gulden leverde die in 1965 een Trabant 601.
Geïnteresseerd in een Trabant? Op Gaspedaal.nl staan er momenteel twee te koop. Klik hier voor het aanbod.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Goedkoper autorijden met het nieuwe merk Lynk&Co: zo werkt het
Het auto-abonnement van het nieuwe merk Lynk&Co biedt je voor 500 euro per maand een nieuwe, rijk uitgeruste SUV van flink formaat. En als je hem met vrienden of familie deelt, wordt hij steeds goedkoper. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. -
PREMIUM
Wilfred en Wilma hebben een tuin vol Trabantjes: ‘Mensen blijven staan en maken foto's’
Het is een stukje DDR, midden in een Gelders stadje. De tuin van Wilfred en Wilma Bos uit Heukelum oogt als een waar Trabant-museum. ,,Soms denken we: laten we wat opruimen en wegdoen. Maar uiteindelijk gebeurt dat nooit.’’ -
Toch samen tijdens de lockdown: zo spreek je online af in virtual reality
Nu de lockdown zich nog langer uit lijkt te strekken, beginnen we de sociale uitjes steeds erger te missen. Een uitgelezen moment om in virtual reality te duiken, want met een vr-bril kun je elkaar toch ontmoeten, zonder risico op een coronabesmetting. -
VW wordt ‘Voltswagen’ en andere 1 april-grappen
Nederlandse automedia zijn massaal in de grap van Volkswagen getrapt. Het merk zou vanaf begin april in de Verenigde Staten de naam Volkswagen veranderen in ‘Voltswagen’. Het was niet de enige 1 april-grap in de automotive-wereld. -
HET GROTE RIJ-IMPRESSIE ARCHIEF
Alle rij-impressies van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks rijden onze autoredacteuren met de nieuwste auto’s. Hun beoordeling, in de vorm van een rij-impressie, vind je in een handig overzicht.
-
Imagoschade op de werkvloer: schuld bekennen of niet?
Na een leugen over de formatie heeft de reputatie van premier Rutte een flinke deuk opgelopen. Soortgelijke incidenten doen zich natuurlijk ook op het werk voor; iemand maakt een fout (klein of groot), liegt daarover en het komt uit. Hoe gaan we om met blunders, en moet je eigenlijk schuld bekennen? Experts vertellen. -
AUTOTEST
Test Dacia Sandero: logisch, praktisch en scherp geprijsd
De Dacia Sandero is misschien wel de slimste nieuwe auto van dit moment: hij biedt meer ruimte en een betere uitrusting voor een lagere aanschafprijs. Bovendien rijdt hij verdienstelijk en is hij voordelig in het gebruik. -
Politie houdt poedelnaakte automobilist (22) aan na wilde achtervolging
De politie heeft in Venlo een poedelnaakte man aangehouden na een wilde achtervolging. De 22-jarige Venlonaar bleek onder invloed van drugs. Verder reed hij in een onverzekerde auto en had hij geen rijbewijs.