Volledig scherm

In dit land roeten ‘onze’ sjoemeldiesels onbedreigd verder

Honderdduizenden oude dieselauto’s met hoge uitlaatemissies worden jaarlijks geëxporteerd naar Polen, ondanks dat het behoort tot de landen met de ergste luchtvervuiling van Europa, zo blijkt uit een nieuw rapport.

Door de verwoede pogingen om vervuilende diesels van de wegen van West-Europa te krijgen, wordt het vervuilingsprobleem naar het oosten verplaatst, zeggen onderzoekers van Transport & Environment (T & E) - een internationale organisatie die campagne voert voor schoner vervoer.

Hun analyses brachten aan het licht dat vorig jaar alleen al 350.000 vuile tweedehands dieselauto’s, die in andere landen minder populair zijn door dreigende rijverboden, naar Polen zijn geëxporteerd. Jens Müller, coördinator diesel en luchtkwaliteit bij T & E, waarschuwde dat de regeringen moeten stoppen met het verplaatsen van het probleem.

,,Problemen die worden veroorzaakt door massale manipulatie van emissietests door autofabrikanten moeten worden aangepakt en niet onder het tapijt worden geveegd. Alle EU-burgers hebben hetzelfde recht op schone lucht", zei hij. Veel dieselauto’s die naar Polen worden geëxporteerd, stoten 1000 milligram stikstofoxide (NOx) per kilometer uit, terwijl 0,168 mg per kilometer de norm is in de Europese Unie. In totaal rijden er volgens de organisatie nog 43 miljoen vervuilende diesels rond in Europa.