Taxi-chauffeur Xander Caverlé op een uitgestorven stationsplein in Deventer.
Volledig scherm
PREMIUM
Taxi-chauffeur Xander Caverlé op een uitgestorven stationsplein in Deventer. © FOTO HISSINK

Ineens is de taxi uit het straatbeeld verdwenen

Van de ene op de andere dag heeft de coronacrisis de taxibranche platgelegd. Chauffeurs rijden sporadisch nog een ritje en touringcars staan stof te happen. Op het noodfonds voor bedrijven heeft de sector geen recht. ,,Dit moet niet langer dan drie maanden duren.’’

In het pre-coronatijdperk was het stationsplein in Deventer een levendige plek. Forensen en studenten, op weg naar werk en hogeschool, verdrongen de dagjesmensen. Taxi’s reden af en aan. Hoe anders is dat nu. Het is stil rond het middaguur op station Deventer. Lege perrons, geen reuring in de stationshal. Op het stationsplein staat één taxibusje te wachten. ,,Wij rijden alleen nog de hoogst noodzakelijke ritten’’, zegt chauffeur en mede-eigenaar Xander Caverlé van de Deventer Taxi Centrale, die het busje bemant. 

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”