Volledig scherm
De Ferrari Portofino gaat niet ongemerkt voorbij. De motor laat zich horen. © Ferrari

'Instap-Ferrari'biedt spektakel

De Ferrari Portofino, opvolger van de California T, is op papier een nieuwe instap-Ferrari. Maar gezien de 600 pk sterke motor en zijn prijskaartje is dat predicaat nogal kleinerend.

Het gaat Ferrari voor de wind. Afgelopen jaar verkocht het Italiaanse sportwagenmerk een recordaantal van 8.398 auto’s: 5 procent meer dan in 2016. Bovendien werd een nettowinst van 537 miljoen euro geboekt. Dit jaar denkt Ferrari minstens 9.000 auto’s aan de man te brengen; een mijlpaal die oorspronkelijk pas volgend jaar zou worden bereikt. Daarbij rekent Ferrari onder meer op de nieuwe Portofino.

Hij is een doorontwikkeling van de California, een auto die nou niet direct met complimenten overladen werd toen hij in 2010 werd geïntroduceerd. Dat kwam deels doordat dit model zwaarder was dan de 599 GTB Fiorano, maar minder sterk dan de F430. Een dodelijke combinatie voor het imago van de California. De tweede generatie met aanzienlijk meer vermogen kon deze omissie niet meer wegpoetsen. Raar eigenlijk, want de auto reed best goed.

Quote

Houd je klep eens dicht, denken we regelmatig. Maar die knop kent de Portofino niet

Turbo

Ferrari wilde bij de achterwiel-aangedreven Portofino overduidelijk af van dit imago van ‘ruwe bolster, blanke pit’, want de nieuwkomer heeft een 600 pk sterke achtcilinder onder de kap, met twee turbo’s.

De krachtsexplosies van de turbomotor zijn verrassend. Letterlijk. Ook en vooral omdat je moeilijk aanvoelt waar de grens ligt tussen grip en slip. Bij de voorzijde is dat allemaal prima voor elkaar. De auto stuurt ondanks zijn lange neus gretig in en stuurt voorbeeldig, maar de relatief los aanvoelende achterkant blijft verraderlijk.

Brul

Ook het motorgeluid is imponerend. Een tikje té imponerend zelfs. Vooral omdat de kleppen in het uitlaatsysteem een geheel eigen leven leiden, waardoor de uitlaten te pas en te onpas een brul uitstoten waarvoor in Italië misschien duimen omhoog gaan, maar die je in veel andere landen ongetwijfeld op een andere vinger komt te staan. Leuk als je ervoor kiest, maar er valt weinig te kiezen. Houd je klep eens dicht, denken we regelmatig, maar die knop kent de Portofino niet. En snel opschakelen maakt het alleen maar erger. Geen auto voor introverte persoonlijkheden dus.

Eenmaal buiten de bewoonde wereld leren we de Portofino weer waarderen, wanneer we met geopend dak langs de Adriatisch kust flaneren. Het windschot houdt de ­inzittenden goed uit de wind, de ­zitpositie is prima en het luxueuze interieur met zijn op de Formule 1 geïnspireerde stuurwiel weet precies de juiste snaar te raken.

Volledig scherm
Zicht op de klokken en meters door het stuur heen. Tegen meerprijs kan ook de duopassagier alle prestaties op een extra scherm volgen. © Ferrari

Klapdak

Ook qua ergonomie klopt het allemaal aardig. Alleen instappen met geopend dak is even oppassen, want door de ver naar achteren doorlopende voorruit loop je het risico dat je je hoofd stoot tegen de hoek van de voorruitstijl. Achterin zitten is nauwelijks te doen, maar bij de Porsche 911 zijn de zitjes achterin óók uitsluitend bedoeld om even iemand naar het station te brengen.

Een ijzersterk pluspunt is het stalen klapdak. Het prachtig ogende stalen klapdak, om precies te zijn. Want daar waar zijn voorganger was ontworpen als een cabriolet waarop de designers later een stalen dakconstructie tekende, opereerde ze bij de Portofino omgekeerd. De auto is ontworpen als coupé en dat is hem aan te zien. Zelden zagen we een dakconstructie zo mooi passen op de carrosserie.

Volledig scherm
Het stalen dak vouwt mooi weg in de bagageruimte. Die blijft ook bruikbaar met ingeklapt dak. © Ferrari

Transformatie

Een ander sterk punt is dat de bagageruimte goed bruikbaar is, ook als het staketsel van stangen en opgevouwen stalen platen daar onderdak heeft gevonden. De transformatie van cabriolet naar coupé duurt slechts enkele tientallen seconden en de ‘voorstelling’ kan gestart worden bij snelheden tot 40 km/u. Genoeg om veel indruk te maken op de boulevard.

De prijslijst van de Ferrari Portofino begint bij 242.932 euro. Maar dat is niet helemaal eerlijk, want in Nederland zijn er vier vaste opties, waaronder een neerklapbare achterbank met toegang tot de bagageruimte voor 1.210 euro en verwarming à raison van 4.447 euro. Alles bij elkaar kom je uit op een vanafprijs van 250.525 euro.

Het is in deze auto niet moeilijk snel boven de drie ton uit te komen met extra opties als koolstofvezel dorpels, een apart kleurtje en een informatiescherm voor de bijpassagier. Daarmee komen ook andere Ferrari’s binnen bereik, maar dat moet je willen. Want wat betreft bruikbaarheid, looks en prestaties is de Portofino een van de meest geslaagde Ferrari’s van het afgelopen decennium.