Alle elektronica in een auto vergen steeds meer van de accu.
Volledig scherm
Alle elektronica in een auto vergen steeds meer van de accu. © Sanoma Digital The Netherlands

‘Is al die elektronica in een auto slecht voor de accu?’

VRAAG & ANTWOORD‘Vaak zit ik voor mijn werk op de weg’, aldus lezer Merijn van der Velde in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Telefoon aan de oplader, soms nog een headset of een powerbank: er hangt van alles ‘aan het sap’ via de voormalige sigarettenaansteker. Is al die extra belasting wel goed voor je accu? Heeft het effect op de levensduur daarvan en heeft de accu dan nog wel genoeg energie als de auto hem zelf nodig heeft?’ 

  1. ‘Mogen autofabrikanten wel sjoemelen met het rijbereik?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Mogen autofabri­kan­ten wel sjoemelen met het rijbereik?’

    ‘Regelmatig verbaas ik mij over de fabrieksopgave van het brandstofverbruik of (bij elektrische auto’s) rijbereik’, aldus lezer J.F. Jonker in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zo vermeldt Tesla voor de Model Y een rijbereik van 507 kilometer, maar dat blijkt in de praktijk circa 400 kilometer. Dit is toch regelrechte misleiding? Voor de sjoemelsoftware worden autofabrikanten vervolgd, maar is dit niet hetzelfde? Als we een verpakking kopen waarop staat dat er 1000 gram in zit, dan moet dat gewicht er toch ook echt in zitten?’