‘Is al die elektronica in een auto slecht voor de accu?’
VRAAG & ANTWOORD‘Vaak zit ik voor mijn werk op de weg’, aldus lezer Merijn van der Velde in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Telefoon aan de oplader, soms nog een headset of een powerbank: er hangt van alles ‘aan het sap’ via de voormalige sigarettenaansteker. Is al die extra belasting wel goed voor je accu? Heeft het effect op de levensduur daarvan en heeft de accu dan nog wel genoeg energie als de auto hem zelf nodig heeft?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Maakt u zich geen zorgen. De moderne auto heeft zoveel stroomverbruikers aan boord dat de energie voor deze relatief weinig stroom verbruikende elektronica weinig invloed heeft op het totaalverbruik. Al vergt alle elektronica in een auto, vooral die in de auto zelf is ingebouwd, wel steeds meer van de accu. Dat is een van de redenen waarom autofabrikanten in toenemende mate het boordnet van 12 volt uitbreiden met een net van 48 volt. De belangrijkste reden daarvoor is echter dat er meteen ook (milde) hybride-aandrijving kan worden toegepast.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag ik met een Spaanse auto naar Nederland rijden?’
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Is goedkopere benzine slechter voor de motor van mijn auto?’
‘Van veel kanten horen we het verhaal dat goedkopere benzine slechter is voor je motor en onvoordeliger rijdt’, aldus lezer Hermy Tomassen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Is het nodig om af en toe de duurdere loodvrije versie van de benzine te tanken?’ -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
PREMIUM84
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
PREMIUM85
Rechters en justitie ergeren zich aan bureaus die boetes aanvechten: 'Ze verdraaien de feiten’
-
-
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mogen autofabrikanten wel sjoemelen met het rijbereik?’
‘Regelmatig verbaas ik mij over de fabrieksopgave van het brandstofverbruik of (bij elektrische auto’s) rijbereik’, aldus lezer J.F. Jonker in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zo vermeldt Tesla voor de Model Y een rijbereik van 507 kilometer, maar dat blijkt in de praktijk circa 400 kilometer. Dit is toch regelrechte misleiding? Voor de sjoemelsoftware worden autofabrikanten vervolgd, maar is dit niet hetzelfde? Als we een verpakking kopen waarop staat dat er 1000 gram in zit, dan moet dat gewicht er toch ook echt in zitten?’ -
auto-expert35
Gaat er iets veranderen rond het B-rijbewijs voor personenauto’s?
Is er een wijziging op komst in de regels voor het B-rijbewijs, vraagt lezer Han Stolwijk zich af. Hij heeft begrepen dat je met dit rijbewijs voor personenauto's straks toch in een grote, zware camper mag rijden. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.