Project Vector
Volledig scherm
Project Vector © Jaguar Land Rover

Is dit de Jaguar van de toekomst?

In samenwerking met zustermerk Land Rover heeft Jaguar Project Vector in het leven geroepen, een technologisch experiment dat de grenzen van de (toekomstige) auto aftast.

Terwijl een aantal merken de haalbaarheid van de volledig zelfrijdende auto opnieuw betwijfelen, blijven andere er rotsvast van overtuigd dat een stuur en twee pedalen – drie, als je echt van de oude stempel bent – binnenkort voltooid verleden tijd zijn. Ook Jaguar en Land Rover hebben nu hun knapste koppen bij elkaar gestoken om een autonome toekomstvisie te formuleren. Het resultaat is deze vierkante en uiteraard volledig elektrisch aangedreven ‘pod’, een soort van autonome shuttle, die zijn inzittenden volledig zelfstandig van A naar B kan voeren.

Project Vector
Volledig scherm
Project Vector © Jaguar Land Rover

Het karretje meet slechts 4 meter, maar beschikt dankzij het optimaal benutte volume toch over een riante binnenruimte voor vier volwassenen. Ideaal dus om met elkaar onderweg een spelletje te spelen, al laat Jaguar-Land Rover wel nog steeds de mogelijkheid om het stuur zelf in handen te nemen. Verder geven de Britten ook nog mee dat het studiemodel is uitgerust met een modulair interieur, waardoor het ook kan worden ingezet voor autonoom goederenvervoer.

Project Vector
Volledig scherm
Project Vector © Jaguar Land Rover

Destination Zero

Met deze Vector Concept wil Jaguar aantonen dat we onze stedelijke mobiliteit volledig zullen moeten herzien om het verkeer efficiënter, veiliger en milieuvriendelijker te maken. Het blijft overigens niet bij vage beloftes: onder het motto ‘Destination Zero’ (nul ongevallen, nul kilometer file en nul emissies) zet Jaguar Land Rover volgend jaar al een proefproject op het touw in thuisbasis Coventry, waarbij de Vector zal worden ingezet voor een gedeelde mobiliteitsdienst.

Project Vector
Volledig scherm
Project Vector © Jaguar Land Rover
  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.