Volledig scherm
© AFP

Is E10 nu wel of niet gevaarlijk voor mijn auto?

AUTOSPECIALISTs E10 benzine nu wel of niet gevaarlijk voor mijn VW Passat uit 1997? Ik las in een Duits tijdschrift dat er al schade kan ontstaan na één keer E10 te hebben getankt, als de aluminium onderdelen en afdichtingen er niet tegen bestand zijn. Gezien de leeftijd van mijn auto en omdat ik er nog mogelijk tien jaar in wil blijven rijden, ben ik hoogst verontrust. De VW-dealer waar ik de auto in 1997 nieuw heb gekocht, kon mij geen uitsluitsel geven en was niet eens op de hoogte van het bestaan van E10. Ook importeur Pon weigert expliciet op mijn vraag in te gaan en gaf mij via e-mail alleen een standaard antwoord.Is E10 benzine nu wel of niet gevaarlijk voor mijn VW Passat uit 1997? Ik las in een Duits tijdschrift dat er al schade kan ontstaan na één keer E10 te hebben getankt, als de aluminium onderdelen en afdichtingen er niet tegen bestand zijn. Gezien de leeftijd van mijn auto en omdat ik er nog mogelijk tien jaar in wil blijven rijden, ben ik hoogst verontrust. De VW-dealer waar ik de auto in 1997 nieuw heb gekocht, kon mij geen uitsluitsel geven en was niet eens op de hoogte van het bestaan van E10. Ook importeur Pon weigert expliciet op mijn vraag in te gaan en gaf mij via e-mail alleen een standaard antwoord

- Wim Bouman

Antwoord van de Autospecialist:
De introductie van E10 bewijst dat nieuwe ontwikkelingen in het kader van het milieu soms heel lastig samengaan met oudere auto's. Dat deze nieuwe brandstof veel vragen oproept, blijkt ook uit de vele vragen van lezers van deze rubriek. In sommige Europese landen is gewone Euro 95 al nauwelijks meer verkrijgbaar. In Duitsland wordt de 'nieuwe' brandstof aangeduid met E10. In Frankrijk noemen ze hem SP95-E10: Sans Plomb, oftewel loodvrij, met octaangetal 95 en bijmenging van 10 procent bio-ethanol. Ook in Nederland is E10 sinds vorig jaar mondjesmaat verkrijgbaar.

Op jebentalsnelduurzaam opweg.nl kunt u eenvoudig controleren of uw auto geschikt is voor E10. Deze site wordt aanbevolen door de ANWB, de Nederlandse auto-importeurs en de Bovag. Als de auto niet geschikt blijkt, wordt aangeraden om een duurdere premium benzine te tanken. Maar aangezien de Passat op deze website niet als ongeschikt vermeld staat, denk ik dat u zich echt geen zorgen hoeft maken.

Hoe groot het risico is van E10, bleek onlangs weer eens uit een praktijktest van de ANWB. Die liet een half jaar lang een Opel Signum hierop rijden. Dit type Opel staat bekend als ongeschikt voor E10 en de ANWB wilde onderzoeken welke onderdelen hierdoor aangetast kunnen worden. De brandstofpomp begaf het na 27.000 kilometer. De agressieve ethanol (alcohol) uit de brandstof had het aluminium van de pomp zodanig aangetast, dat er een gat in was ontstaan. De benzine spoot vervolgens de motorruimte in. Bij een warme motor kan dit brand veroorzaken omdat benzine licht ontvlambaar is. De bestuurder van de testauto werd echter tijdig gewaarschuwd door de benzinelucht.