Volledig scherm
Autojournalist Niek Schenk © Marco de Swart

'Dat is toch levensgevaarlijk, die navigatie pal voor je neus?'

Autojournalist Niek Schenk beantwoordt vragen over auto's, verkeer en mobiliteit. Ook een vraag? Mail naar niek.schenk@persgroep.nl

Dat is toch levensgevaarlijk, die navigatie pal voor je neus?

Regelmatig zie ik automobilisten die hun navigatiesysteem of telefoon pal voor hun neus tegen de voorruit hebben geplaatst. Het is levensgevaarlijk, vooral voor fietsers en voetgangers die misschien niet op tijd worden gezien. Moet de politie hier niet meer aandacht aan besteden? Plaats je telefoon of navigatiesysteem zo dat er niets boven het dashboard uit steekt. Dat is veel veiliger voor iedereen.

- Ad Stomphorst

Er is de afgelopen jaren zo veel bezuinigd op de verkeerspolitie, dat aan dit soort dingen nauwelijks nog aandacht wordt besteed. Maar u hebt gelijk. En in principe kan de politie hier nog steeds tegen optreden. Vooral de smartphone is tegenwoordig heel populair voor het navigeren. Maar gelukkig hebben steeds meer nieuwe auto's een in het dashboard geïntegreerd navigatiesysteem.

Waar vind ik eerder verschenen autotests?

Onlangs stond er een test van de Seat Arona in de krant. Aangezien wij overwegen om een SUV aan te schaffen vroegen wij ons af of u ook al andere, soortgelijke auto's hebt getest. Op de site van het AD kan ik hier niets over vinden.

- A.B.J. van Markesteijn

Alle tests die sinds 1 januari zijn verschenen kunt u terugvinden op onze vernieuwde website www.AD.nl/Auto Aan de rechterkant van de webpagina ziet u het dossier Autotest. Daarin vindt u ook de extra testnotities die niet in de krant staan.

Zit ik aan zo'n sleutel vast?

Onlangs heb ik mijn banden laten verwisselen en nu kan ik met een gewone wielmoersleutel de moeren met geen mogelijkheid los krijgen. Ik heb een verlengstuk van bijna een meter nodig. Volgens het garagebedrijf draaien bij diverse auto's de moeren zich vast. Daar wordt een momentsleutel gebruikt. Is het echt zo? Dan heb ik een probleem als ik een keer een lekke band krijg en geen verlengstuk bij mij heb.

- C.W. Visser

Helaas is dit zeker bij oudere auto's een veel voorkomend probleem. Als u zich zorgen maakt, lijkt mij het meenemen van zo'n sleutel onvermijdelijk. Maar zelf zou ik het risico nemen en bij een lekke band een beroep doen op de Wegenwacht. En ik vind het al helemaal niet verstandig om op de vluchtstrook langs de snelweg zelf een band te verwisselen.

Is er iets aan dat bandengeluid te doen?
Ik rijd al jaren Toyota, tot volle tevredenheid. Maar bij mijn vorige Corolla Verso (2002) hoorde ik soms een rollend geluid van de banden wanneer ik een scherpe bocht maakte. Alsof ik over bobbeltjes reed. Nu heb ik een Toyota Verso uit 2012, waarbij dit rumoer veel vaker voorkomt. Niets aan te doen, zegt de dealer. Is dat echt zo?
- Mevr. M.F.E. Gips

Bij koud weer en bij maximale stuuruitslag ontstaat dit geluid door het stugge bandenrubber. Het is een verschijnsel dat vaker voorkomt, maar de ene band heeft er meer last van dan de andere. Ook de bandenspanning kan een rol spelen. Als het u vaak irriteert, kunt u een ander merk en type band overwegen. Een goede bandenspecialist kan u voorlichten over de akoestische eigenschappen.

Is dat niet gek, zulke oude kaarten?
Ik heb in 2011 een nieuwe Mercedes S 350 gekocht. Nu wilde ik mijn navigatie updaten en tot mijn verbazing vertelde de dealer dat alleen het jaar 2015 beschikbaar was. De importeur kan zelfs niet zeggen wanneer er een nieuwe versie beschikbaar komt. Wat vind u daarvan?
- P. de Heer

Dit probleem zit vaak in het contract dat autofabrikanten met de kaartenmakers hebben afgesloten. Minder frequente updates zijn goedkoper, maar de consument is de dupe. Ik vind dat een slechte zaak. Helaas maken veel automerken zich hier schuldig aan en zijn de kaarten al gauw een jaar of zelfs twee jaar oud op het moment dat je in een gloednieuwe auto stapt.

Caravan trekken met automaat, gaat dat?
Sinds kort heb ik een Ford S-Max met zestraps automaat. Komende zomer ga ik er een caravan mee trekken. Mijn vorige auto had een handbak, maar hoe gaat dat straks met automaat? Pakt die ook automatisch de goede versnelling of is het beter om hem handbediend te gebruiken? Ik wil natuurlijk een te laag toerental voorkomen.
- Ad van Dijck

Een moderne auto is computergestuurd en zal hier in de regel goed mee omgaan. Hij voelt aan of hij de juiste trap heeft gekozen voor de prestaties die van hem worden verwacht, ook als er een flink gewicht achter de auto hangt. Natuurlijk kan het karakter per automaat verschillen. Bent u niet tevred en over de prestaties, dan kunt u altijd nog kiezen voor handmatige bediening of voor de sportstand, waarbij hij hogere toerentallen kiest.

Waarom gaan die remlichten zo laat aan?
Laatst viel ons op dat bij een Opel Ampera-e de remlichten erg laat gaan branden als hij afremt. Is dit gebruikelijk bij elektrische auto's? Het lijkt ons niet veilig.
-Annie Botter

Mogelijk reed de auto met de L-modus ingeschakeld. Die is vooral bedoeld om in een afdaling de snelheid constant te houden, stroom op te wekken en de remmen te ontlasten. Dan remt de Ampera-e bij het loslaten van het gaspedaal automatisch af op de motor en gaan de remlichten pas aan als de snelheid vrij snel afneemt. Bij andere elektrische auto's komt dit ook voor.

Volledig scherm
Opel Ampera-e. © nvt

Inklappende buitenspiegels gevaarlijk?
Hoe zit het met de veiligheid bij buitenspiegels die automatisch inklappen? De bestuurder kan dan bij het verlaten van de auto het achteropkomende verkeer niet meer waarnemen. Als fervent fietser word ik regelmatig verrast door het openslaande portier van een onoplettende automobilist. 
-Ger Akkermans

Die buitenspiegels klappen in bij het vergrendelen van de portieren en meestal doet de automobilist dat pas nadat hij is uitgestapt. Ik denk dus niet dat dit een groot risico is. Overigens kaart u wel een serieus probleem aan, maar onder meer Audi levert al een radarsysteem dat bij het uitstappen een eventueel naderende fietser signaleert. De bestuurder wordt dan met een lichtsignaal bij het desbetreffende portier gewaarschuwd.

Volledig scherm
De buitenspiegels zijn hard nodig om bij het uitstappen naderende fietsers te signaleren. Tenzij een radar daarover waakt. © ID 53595410 © Mb2006 | Dreamstime.com

Leaseauto's met weinig op de teller
Een lezer meldde laatst dat hij het verdacht vindt dat er twee jaar oude leaseauto's met weinig kilometers worden aangeboden. Als 65-plusser heb ik ook een leaseauto. Ik rij voornamelijk in de stad. Per jaar is het niet meer dan 5.000 kilometer. Na vier jaar lever ik mijn leaseauto dus in met een lage kilometerstand.
-John van der Kolk

Dank voor uw reactie. U bevestigt het vermoeden dat ik destijds al uitsprak. Privélease bestaat nog niet zo lang, maar de invloed daarvan is nu steeds zichtbaarder op de occasionmarkt.

Hoe doet zo'n autonome auto dat bij slecht weer?
Ik las laatst over de nieuwste auto's, die al voor een deel autonoom kunnen rijden. Sensoren en camera's kunnen heel veel in de gaten houden en reageren op situaties, maar ik vraag mij af wanneer zo'n autonoom rijdende auto wordt overvallen door winterweer met gladheid of bevroren viaducten. Dan is er toch geen houden meer aan?
- J. Blom

Omdat de zelfrijdende auto aangeleerd wordt te denken en te handelen als een mens, zal hij dit niet anders doen. Inderdaad zijn sommige sensoren, zoals camera's, gevoelig voor dichte mist, hevige regenval of sneeuw. Maar het is de veelvoud aan sensoren die de autonome auto veilig maakt. De combinatie van camera's, laserscanners, ultrasone sensoren, zeer precieze locatiebepaling en zeer nauwkeurige digitale kaarten maakt hem straks voor elk weertype geschikt.

Kan diezelfde Mazda ineens veel minder trekken?
Bij de zoektocht naar een volgende auto viel mij op dat het maximale trekgewicht bij de Mazda 5 (2.0 benzine) van begin 2010 nog 1.400 kg is en bij diezelfde auto vanaf september 2010 slechts 1.200 kg is. Hoe kan dat?
- Rudi Keuning

In september 2010 is een nieuwe Mazda 5 geïntroduceerd met nieuwe 2.0 DISI motoren met i-stop. Deze motoren zijn met een andere doelstelling ontwikkeld. In plaats van de maximale kracht en snelheid ging het er nu vooral om ze zuiniger en schoner te maken. En dat had gevolgen voor de trekcapaciteiten.

Wanneer wordt de navigatie beter?
Sinds november heb ik de nieuwe Ford Fiesta. Over de auto ben ik heel tevreden, maar Ford Nederland communiceert onwaarheden. Het Sync 3 navigatiesysteem (met kaarten van TeleNav) is van 2014, terwijl volgens Ford up-to-date kaarten worden gebruikt van Here.
Na wat googelen blijkt dat Ford de updates al diverse malen heeft uitgesteld. Het is toch te gek voor woorden dat je met een duur ingebouwd navigatiesysteem nu via je telefoon moet navigeren?
- André de Vries

Het TeleNav-systeem is niet slecht, maar inderdaad wat verouderd en de nieuwe kaarten van Here zijn beter. Ford heeft bij de introductie van de nieuwe Fiesta aangekondigd dat de navigatie-software binnenkort vervangen zal worden door de kaarten van Here. Echter, het is niet aangekondigd wanneer precies. Ik heb begrepen dat het waarschijnlijk voor de zomer alsnog gaat gebeuren.

Die rij-instructeurs zijn toch ook fout?
Tijdens het rijden bellen of zelfs alleen maar het vasthouden van je telefoon is - terecht - strafbaar. Maar het verbaast mij dat een rijinstructeur vanuit de auto met een portofoon tot wel drie leerlingen op motoren mag instrueren. Aan het rijgedrag zie ik dat de instructeur met andere dingen bezig is dan een auto besturen.
- Martin Tepas

Het probleem van bellen is dat de gesprekken meestal lang duren. Alleen een korte aanwijzing geven via de portofoon, waarbij je slechts een knop hoeft in te drukken, lijkt mij minder gevaarlijk. Bovendien bestaat niet de verleiding om op het scherm te kijken, zoals bij een smartphone met social media en e-mail. Een verbod zou pas gerechtvaardigd zijn als andere, soortgelijke handelingen óók verboden worden. Zoals het intoetsen van een bestemming in het navigatiesysteem of het zoeken van een radiozender.

Weinig kilometers, is dat niet verdacht?
Bij mijn zoektocht naar een gebruikte Renault Clio viel mij op dat vaak wordt gesproken over een of twee jaar oude leaseauto's die weinig kilometers hebben gelopen. Waarom worden die ingeleverd met zo weinig kilometers? Ik vertrouw het niet.
- Fred Maas

Hier zou de invloed van private lease een rol kunnen spelen. Dat fenomeen bestaat nog maar een paar jaar en er worden doorgaans minder kilometers met die auto's gereden dan met zakenauto's. Maar ook bijvoorbeeld faillissement kan reden zijn waardoor een leaseauto eerder beschikbaar komt. Gelukkig is de kilometerstand tegenwoordig gemakkelijk te checken op eventuele fraude. Op de website van de RDW vindt u meer informatie.

Wanneer komt de nieuwe Corsa?
Medio vorig jaar verschenen er publicaties over een nieuwe generatie van de Opel Corsa. Wanneer komt die op de markt? De importeur vertelde mij dat hij pas in juli 2018 op de markt komt en dat vind ik een beetje raar. Zeker weten doen ze het niet en dat vind ik een beetje raar. Immers, de concurrentie zit ook niet stil.
- J. Verhoef

De nieuwe Corsa wordt aan het einde van de zomer verwacht. Hij is compleet nieuw en het betreft geen facelift, zoals bij de laatste vernieuwing. Zijn techniek deelt hij grotendeels met de Franse auto's uit het PSA-concern. Zo krijgt hij de driecilinder benzine- en viercilinder dieselmotoren die Peugeot en Citroën ook gebruiken. Op onze website ad.nl/auto vindt u een uitgebreid overzicht van de nieuwe auto's die in de loop van dit jaar worden verwacht.

Heb ik de verkeerde koelvloeistof gebruikt?
In onze Skoda Fabia (uit 2016) kreeg ik de waarschuwing 'laag koelvloeistofniveau'. Vervolgens heb ik bij Shell een halve liter ALI Coulant gekocht en bijgevuld. Tijdens de tweejaarlijkse onderhoudsbeurt zei de dealer dat ik niet de voorgeschreven koelvloeistof heb gebruikt. Daarom moest voor € 400 het systeem worden gespoeld en opnieuw gevuld. Was dat nou echt nodig?

- Frans Groos
Het is zeer onverstandig om verschillende soorten koelvloeistoffen te mengen, want dat kan na verloop van tijd ernstige motorproblemen opleveren. Denk aan loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp of koppakking en aantasting van kunststoffen en rubbers. De verschillende soorten vloeistoffen zijn goed herkenbaar aan een bepaalde kleur. Volg altijd het instructieboekje van de auto. En als er toch is gemengd, is het inderdaad verstandig om deze - dure - ingreep uit te voeren.

Probleem opgelost!
Er werd in deze rubriek geklaagd over dag-rijverlichting, die ertoe leidt dat auto's in het donker of bij slecht weer geen achterlichten aan hebben. Ik heb zelf een Skoda Fabia en ben met dit probleem naar de garage gegaan. Met twee muisklikken bleek het op te lossen: nu branden ook de achterlichten als de dag-rijverlichting is ingeschakeld. Kleine moeite, meer veiligheid.
- Ronald M. Bram

Dat is een goede tip, waar ongetwijfeld andere lezers mee geholpen zijn. Dank hiervoor.

Hoe maak ik een truck ijsvrij?
U schreef laatst over het gevaar van ijs of sneeuw dat van de daken van rijdende trucks valt. Maar hoe moet ik mij dat voorstellen: een vier meter hoge vrachtwagencombinatie, volgeladen met materialen, ijs- en sneeuwvrij maken?
- Fred Post

Dit inderdaad veel lastiger dan bij een personenauto, maar het kan wel. In Duitsland kunnen chauffeurs bij truckstops in speciale ruimtes ('de-icing stations') hun truck sneeuwvrij maken. En sommige Nederlandse transportbedrijven hebben een speciale installatie gebouwd waarmee dit veilig te doen is. Vaak is dat een brug, waar de chauffeur overheen kan lopen, naast de truck en ter hoogte van het dak. Hij kan dan met een schraper met lange stok het hele dak bereiken. Zo'n voorziening kan hoge boetes voorkomen, want er mag onderweg echt geen ijs of sneeuw van het dak vallen.

Met grote wielen minder veercomfort?
Ik heb weleens gelezen dat grote wielen nadelig zijn voor het rijcomfort. Maar ik zou juist verwachten dat grotere wielen minder de oneffenheden in de weg doorgeven dan kleinere. Wat is uw mening hierover? 
-Rob Dukker

Op grotere wielen worden meestal bredere, maar tegelijk ook plattere banden toegepast. Het veercomfort wordt beïnvloed door de hoogte van de 'wang', de zijkant van de band waar merk en specificaties op staan. Hoe lager de wang is, des te minder luchtinhoud er op die plek is en dat leidt tot een stugger weggedrag.

Mijn claxon werk niet als het koud is
Ik heb een Toyota Yaris uit 2003. Hij doet het altijd perfect, maar als het 's winters koud is werkt de claxon niet meer. Hoe zou dit komen en wat is er aan te doen? 
-Davey Siamikas

Vocht en kou kunnen hun invloed hebben op elektronica en elektrische systemen. Bijvoorbeeld op de werking van een contact, zeker als het om een auto gaat die alweer 14 jaar oud is. Meestal is het euvel redelijk eenvoudig te verhelpen door een goede monteur. Die kan dit waarschijnlijk oplossen door het betreffende contact te vervangen.

Mogen mijn e-bikes nou wel of niet mee?
Ik zoek een nieuwe auto en stuitte op het probleem dat de kogeldruk voor de trekhaak te laag is voor het gewicht van onze e-bikes. Zo is de kogeldruk van een Mitsubishi ASX maximaal 60 kg. Maar de dealer vertelde dat een andere trekhaak kan worden gemonteerd die 80 kg kan dragen. Zou dat kloppen? 
-Aart Slager

De mededeling van de dealer verbaast mij enigszins, omdat het meestal niet zozeer een kwestie is van wat de trekhaak aankan, maar wat de auto aankan. De autofabrikant schrijft voor wat de maximale kogeldruk is en dat is ook waar bijvoorbeeld de politie zich aan houdt bij een eventuele controle. Mogelijk keurt de autofabrikant een hogere kogeldruk goed als een ander type trekhaak is gemonteerd. Maar ik zou de dealer om een document vragen waarin dit wordt bevestigd.

Kan ik met die banden wel op wintersport?
Vierseizoenenbanden schijnen nu zo goed te zijn dat wisselen niet meer nodig is. Maar mag je er ook mee op wintersport? 
-Frans Hofman

De nieuwste generatie vierseizoenenbanden presteert onder alle omstandigheden niet of nauwelijks slechter dan een zomer- of winterband. Ze voldoen aan de eisen die enkele Europese landen stellen aan banden die geschikt zijn voor winterse situaties. U kunt er dus inderdaad mee naar Duitsland, Frankrijk of Oostenrijk. Wel stelt Duitsland per 1 januari 2018 als aanvullende eis dat er op nieuwe winter- en vierseizoenenbanden een symbool van een sneeuwvlokje staat.

Dagrijlicht alleen is toch gevaarlijk?
Elke dag verbaas ik mij erover dat er zo veel auto's rijden met alleen dagrijverlichting ingeschakeld. In deze donkere periode van het jaar vallen deze auto's aan de achterkant niet op. Ook bij mist en regen speelt hetzelfde probleem. Vindt u ook niet dat hier in de media veel meer aandacht aan zou moeten worden besteed? 
-C. Tork

Het is hier vaker aan de orde gekomen en u hebt gelijk. Dagrijlicht is geen volwaardige verlichting, omdat de lichtbundel beperkter is én omdat bij de meeste auto's de achterlichten dan niet branden. Gelukkig zijn er steeds meer automerken die de achterlichten er wel automatisch bij inschakelen.

Kijk naar de risico's van alle schermen
De toename van auto-ongevallen wordt toegeschreven aan het gebruik van de smartphone. Dat is mogelijk juist, maar moeten we niet naar alle schermen in de auto kijken? Als veiligheidskundige vraag ik mij af hoe het kan dat een auto waar je bijna alles met een touchscreen bedient, wordt toegelaten op de weg.
 -Adri C.P. Frijters

De bediening van zo'n scherm kan inderdaad gevaarlijk zijn, omdat het de aandacht van de bestuurder afleidt. Gelukkig zijn steeds meer functies ook vanaf het stuur te bedienen en komt er steeds betere software die reageert op gesproken commando's.

Loskomende sneeuw en ijs gevaarlijk
Tijdens het winterse weer bleef na het verwijderen van sneeuw nog een laagje vastgevroren ijs op mijn autodak achter. Bij het remmen gleed de ijsplak naar de voorruit en bleef daar hangen. Daardoor had ik totaal geen zicht meer. 
-Henk van Geijtenbeek

Goed dat u hiervoor waarschuwt. Het is inderdaad een gevaarlijk verschijnsel bij vorst. Op de snelweg hebben automobilisten ook vaak last van stukken ijs en pakken sneeuw die van trucks vallen. Goed schoonmaken is het devies. In landen waar winters weer vaak voorkomt, zoals Oostenrijk en Zwitserland, wordt hier vaak door de politie op gecontroleerd.

Graag weer advies over nieuwe Dacia
Bijna 10 jaar geleden vroegen wij u advies over de Dacia Logan MCV. We hebben de auto toen aangeschaft en daar geen spijt van gehad. Nu zijn we toe aan een nieuwe, kleinere auto en denken we weer aan een Dacia: de Sandero Stepway. Kunt u ons wederom adviseren? 
-Jan van Dodeweerd

Goed om te horen dat de Logan MCV u is bevallen. De Sandero (Stepway) biedt erg veel waar voor het geld. Sterke punten zijn de ruimte en de uitrusting. Ook het infotainment is verrassend goed voor een auto in deze prijsklasse. Maar hoewel hij comfortabel rijdt, hebben sommige concurrenten de besturing en wegligging beter voor elkaar. Ik adviseer u dan ook in elk geval een uitgebreide proefrit te maken.

Mogen automobilisten herrie maken?
Sommige auto's zijn net rijdende disco's. Ik erger mij aan weggebruikers die anderen laten 'meegenieten' van hun muziek, niet zelden met het raam open. Zijn daar geen regels voor? En mag muziek zo hard aan dat je mogelijk geen geluidssignalen van andere verkeersdeelnemers hoort? 
-T. den Boer

Ja, dat mag. Geluidshinder in de openbare ruimte valt onder de gemeentelijke regels. Wordt de plaatselijk geldende limiet overschreden, dan kan de politie optreden. Ik ben het met u eens dat het nuttig is als automobilisten geluidssignalen van andere verkeersdeelnemers horen, maar het is zelfs toegestaan dat bestuurders met oordopjes naar muziek luisteren.

Volledig scherm
Auto in de mist. © ANP

Werkt zo'n sensor niet in dichte mist?
Onlangs reed ik weer eens in dichte mist. Mijn autoverlichting werkt via een sensor, maar werd niet ingeschakeld. Is dat niet gevaarlijk?
-D. van Esveld

Dat is zeker gevaarlijk en hier heeft de toezichthouder een steek laten vallen. Zo'n sensor reageert op licht en duisternis, maar niet op mist. Als je de lichtschakelaar dus altijd op automatisch hebt staan, rijd je zonder verlichting in dichte mist. Hooguit brandt dan het dagrijlicht, mits aanwezig, maar zelfs dan laten de achterlichten het in bijna alle auto's afweten.

Heb ik ook die probleem-motor van Ford?
Afgelopen zomer zijn wij voor de twee-de keer in Frankrijk gestrand door een defecte EGR-klep in onze Ford Transit 2.2 TDCI uit 2009. Dat kostte bijna 600 euro en het was wederom een drama. Mijn vrouw, die invalide is, durft nu niet meer naar ons geliefde Frankrijk. Heeft onze Transit hetzelfde probleem als de campers waarvoor de Nederlandse Kampeerauto Club bij Ford aan de bel heeft getrokken? 
-Fam. W. Bijl

Bij die affaire gaat het inderdaad om de 2.2 TDCi-motor van Ford (productie 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010). In deze motor kan een gat in de zuiger ontstaan, waarna de motor op hol slaat en met veel rookontwikkeling onherstelbaar kapot gaat. Over de oorzaak daarvan lopen de meningen uiteen.

Zo'n scherm leidt toch af?
Steeds meer auto's krijgen een aanraakscherm waarop van alles te bedienen is. Bekend is dat twee seconden afleiding voldoende kan zijn om een ongeluk te veroorzaken. Als je voor elke handeling naar het scherm moet, is dat gevaarlijker dan het gebruik van een smartphone. Ik begrijp niet dat zulke auto's een typegoedkeuring krijgen.
-Dick van Kooten

Daar heeft u een punt, want ook zo'n scherm leidt de bestuurder af. En in een rijdende, dus bewegende auto is het bedienen van zo'n scherm extra lastig. Ik ben het met u eens dat sommige automerken hierin doorslaan. Pas als ook gesproken commando's perfect werken, kun je alle knoppen weglaten.

Achterklep gaat niet open
De achterklep van onze VW CrossPolo gaat soms niet open. De garage weet ook niet wat de oorzaak is, maar rekende wel €250 aan onderzoekskosten. Wat kan de oorzaak zijn?
-Arth van Riessen

Het is een veel voorkomend probleem bij dit type auto en er kunnen verschillende oorzaken zijn. Ik vind het slecht dat een garagebedrijf €250 onderzoekskosten rekent en er vervolgens niet in slaagt het probleem op te lossen. Ik weet niet of u bij een Volkswagen-dealer bent geweest, want die moet u toch zeker kunnen helpen.

Bedrading was probleem bij achterklep
Laatste klaagde iemand dat de achterklep van zijn VW Cross Polo niet altijd open gaat. Datzelfde euvel had ik met mijn VW Golf Plus. Het bleek een mankement te zijn in de elektrische bedrading naar de achterklep.
-T. Verbeek

Dank voor uw tip. Wellicht is de bedrading bij deze auto's dan toch op een te kwetsbare plek aangebracht.

Uitschakeling cilinder is wel te zien
Iemand meldde laatst in deze rubriek dat hij in zijn Audi A3 nergens kan aflezen wanneer er cilinders worden uitgeschakeld voor een lager verbruik. Maar als je in het instrumentarium het verbruik laat weergeven, zie je een groene balk die laat zien hoe zuinig deze Audi rijdt. Zodra je gas bij geeft, zie je aan het verbruik dat alle cilinders weer aan het werk gaan.
-F. van Dalen

Uit de actuele verbruikscijfers in het scherm kun je inderdaad afleiden wanneer de cilinderuitschakeling actief is. In de nieuwste Audi A3 is het nog duidelijker te zien. Als je daar het actuele brandstofverbruik laat weergeven, verschijnt soms simpelweg de melding '2-cilinder modus'.

Geen navigatie, dat is toch niet zo belangrijk?
In alle tests lees ik dat het jammer is dat in de Opel Ampera-e, die ik binnenkort ga rijden, geen navigatie zit. Dat verbaast mij. Deze Opel kun je verbinden met je smartphone, waarna je bijvoorbeeld met Google Maps in het scherm kunt navigeren.
-Jan de Vries

Een geïntegreerd navigatiesysteem is nog steeds nuttig. In tunnels weet een telefoon, door het ontbreken van gps-signaal, zich niet te lokaliseren. De navigatie van de auto kan dat wel, dankzij contact met de wielen. Belangrijker is dat de navigatie steeds vaker is gekoppeld aan andere techniek in de auto. De koplampen of de automaat worden bijvoorbeeld voorbereid op een naderende bocht of steile helling.

Waarom gaan de lampen aan en uit?
Het valt mij steeds vaker op dat auto's onder de koplampen extra lichten hebben, die in bochten aan en uit gaan. Ik heb gezocht op internet, maar kan hier niks over vinden. Heeft dit een doel of is het puur toeval? Misschien is de stroomtoevoer naar die lampen niet goed?
-Ina Verhei

Volledig scherm
Snelheidscontrole.

Dit is geen storing. Wat u ziet is de zogenaamde bochtverlichting. Draait de bestuurder naar links, dan gaat de linker lamp aan en omgekeerd. Het systeem is bedoeld om de bestuurder beter zicht te geven tijdens het rijden in bochten.

Waarom nooit controle?
Op de A28 bij Zwolle geven matrixborden vaak een maximumsnelheid van 80 km/u aan. Maar personen- en vrachtauto's rijden je gewoon voorbij met een vaartje van 100, of er zit een vrachtwagen op je bumper. Ik zie hier nooit controles. Hoe kan dat ? 
-R. Krebbers

Afgelopen jaar is het aantal mobiele snelheidscontroles door de politie weer opgeschroefd. In 2015 en 2016 werden minder snelheidscontroles uitgevoerd: cao-acties en software-problemen waren de oorzaak. Verder stelt de politie prioriteiten bij de te kiezen locaties voor snelheidscontroles. Snelwegen zijn de veiligste wegen en misschien komen op het desbetreffende traject weinig ongevallen voor.

Waar vind je nog een echte MPV?
Ik wil mijn Volkswagen Touran inruilen voor een nieuwe auto. Maar ik wil beslist geen SUV. Bij welke merken kan ik nog terecht voor een ruime MPV?
- H. Egberts

De keuze is beperkt, want steeds minder merken hebben een echte MPV in het programma. In plaats daarvan hebben ze SUV's of cross-overs en die wilt u duidelijk niet. De VW Touran is er nog steeds en beslist een aantrekkelijke, ruime auto. Daarnaast raad ik u aan ook eens bij Ford (C-Max, S-Max en Galaxy), Citroën (C4 Picasso), Dacia (Lodgy), Opel (Zafira) en Renault (Scénic) te gaan kijken. Dat zijn nog echte MPV's, terwijl bijvoorbeeld Peugeot zijn 3008 en 5008 meer tot cross-overs heeft gemaakt.

Oplossing voor binnenspiegel
Iemand klaagde laatst over beperkt zicht doordat de binnenspiegel in de weg zit. Dat had ik ook met mijn Ford Mondeo uit 2006. Ik heb de spiegel na het verwijderen van de behuizing omgedraaid zodat de onderkant boven zit. Dat scheelt 2-3 cm: precies genoeg om goed zicht te hebben. Het kapje tegen het glas kon gewoon teruggeplaatst worden en de anti-verblindingssensor werkt ook nog.
- Theo van Paassen

Dank voor uw tip, maar bij een nieuwere auto kan het lastiger zijn. De spiegelbehuizing is daarin steeds vaker gecombineerd met camera's en sensoren voor assistentiesystemen.

Wie draait op voor de kosten?
Mijn dochter kocht in 2014 een nieuwe Peugeot 107. Die bevalt prima, maar van meet af aan hoorde je een rammel bij het wegrijden. Volgens de Peugeot-dealer is het een los schotje in de uitlaat en kan het geen kwaad. Mijn dochter wilde het toch laten maken en moest 167 euro betalen. Daar was ze het niet mee eens, maar ze wilde ook niet telkens worden nagekeken bij het wegrijden. Is het terecht dat zij moest betalen? 
-Adrie Bosselaar

U zegt dat het euvel zich vanaf het begin voordeed. Toen bevond de auto zich nog binnen de garantietermijn en had de rammel beslist op kosten van Peugeot eruit moeten worden gehaald.

Motorstoring niet opgelost
In juni kocht ik een acht maanden oude Peugeot 508 SW. Na een week gaf hij een motorstoring aan.Nu zijn we vier maanden verder en is er nog geen oplossing. Mijn auto staat alweer zes weken bij de garage en ik rij in een kleine, goedkopere leenauto. Mijn dealer vindt dat Peugeot Nederland het moet oplossen, omdat het garantie betreft. Moet ik hiermee genoegen nemen?
-Gerjan Schouten

De dealer mag zich niet achter de importeur verschuilen. U hebt de auto bij de dealer gekocht en die moet een oplossing vinden. En als hij daar na zo'n lange tijd nog steeds niet in slaagt, vind ik dat genoeg reden om de koopovereenkomst te ontbinden. Verder vind ik dat u een gelijkwaardige leenauto moet worden aangeboden.

Koperpoets voor doffe koplampen
Een lezer wist zich laatst geen raad met zijn dof geworden koplampen. Wat helpt is simpele, ouderwetse koperpoets. Wel eerst de omliggende lak afplakken met schilderstape. Als je er laat bij bent en een zwaarder middel zoekt, werkt klepschuurpasta ook. Eerst grof, dan fijn, dan koperpoets. Ik doe het al jaren zo!
-Henk Korte

Dank voor uw tip. Harry de Jong heeft goede ervaring met het polijstmiddel Commandant: 'Maar ook tandpasta, bij voorkeur met tandsteenverwijderaar vanwege het grotere polijstgehalte, kan helpen.'

Wel of niet opschakelen?
Mijn Hyundai i10 geeft aan wanneer ik moet opschakelen naar een hogere versnelling. Bijvoorbeeld bij 41 km/u naar de vier en bij 61 km/u naar de vijf. Maar als ik dat doe, laat de motor z'n beruchte bromgeluid horen. Dat verdwijnt pas als ik gas geef en harder ga rijden. Moet ik nou doorrijden met die brom of gas bij geven? 
-G. van Ooijen

Het gaat hier slechts om een advies voor automobilisten die zo zuinig mogelijk willen rijden. Als u zich niet prettig voelt bij die brom, veroorzaakt door een laag toerental, kunt u gerust pas bij een wat hogere snelheid overschakelen. Een ietwat brommend geluid hoeft overigens niet schadelijk te zijn voor de motor, maar ideaal is het natuurlijk niet.