Hyundai Kona.
Volledig scherm
Hyundai Kona. © Frank de Roo

‘Is het normaal dat mijn elektrische auto nu al minder ver komt?’

VRAAG & ANTWOORD‘Mijn elektrische Hyundai Kona (64 kWh) kon bij de aanschaf in augustus 2020 met een volle accu circa 440 kilometer ver rijden’, aldus lezer Henny Vlaswinkel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Nu, ruim 11.000 kilometer verder, geeft de 100 procent opgeladen auto nog maar 380 kilometer rijbereik aan. De garage vindt na het doormeten dat alles in orde is. Het zou liggen aan mijn rijstijl. Ik rijd altijd in de Eco-modus en trap het pedaal nooit diep in. Is dit normaal? Hebben ook andere elektrische auto’s hier last van?’ 

  1. ‘Mogen autofabrikanten wel sjoemelen met het rijbereik?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Mogen autofabri­kan­ten wel sjoemelen met het rijbereik?’

    ‘Regelmatig verbaas ik mij over de fabrieksopgave van het brandstofverbruik of (bij elektrische auto’s) rijbereik’, aldus lezer J.F. Jonker in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zo vermeldt Tesla voor de Model Y een rijbereik van 507 kilometer, maar dat blijkt in de praktijk circa 400 kilometer. Dit is toch regelrechte misleiding? Voor de sjoemelsoftware worden autofabrikanten vervolgd, maar is dit niet hetzelfde? Als we een verpakking kopen waarop staat dat er 1000 gram in zit, dan moet dat gewicht er toch ook echt in zitten?’