Volledig scherm
© AFP

Jaarlijks 3,2 miljoen gevallen van diabetes door auto en industrie

Luchtvervuiling door auto's en vrachtverkeer zou elk jaar wereldwijd verantwoordelijk zijn voor 3,2 miljoen nieuwe gevallen van diabetes type 2, suggereert een nieuwe analyse.

,,We schatten dat ongeveer 14 procent van de diabetes in de wereld optreedt als gevolg van luchtvervuiling, dat is één op de zeven gevallen", zegt Dr. Ziyad Al-Aly van de Universiteit van Washington. ,,Dat risico bestaat al ​​op niveaus die lager zijn dan wat nu als veilig wordt beschouwd  door de Wereldgezondheidsorganisatie." 

De kleinste vorm van fijnstofvervuiling, bekend als PM 2.5, is daarbij de boosdoener. Het gaat hierbij om kleine stofdeeltjes afkomstig van onder andere benzine- en dieselroet.Deze partikels worden al geassocieerd met een verhoogd risico op hartaandoeningen, longaandoeningen, nieraandoeningen en andere niet-overdraagbare ziekten. Ook heeft deze luchtvervuiling in 2015 bijgedragen tot ongeveer 4,2 miljoen vroegtijdige sterfgevallen, aldus het onderzoeksteam in The Lancet Planetary Health.

,,Deze deeltjes gaan, wanneer ze klein genoeg zijn, door de longen naar de bloedvaten", aldus Al-Aly. ,,Ze gaan naar de lever, ze gaan naar de alvleesklier en naar de nieren. Deze deeltjes zijn schadelijk, ze irriteren het weefsel en ze beschadigen het weefsel en creëren ontstekingen." Auto's zijn de belangrijkste veroorzakers van  luchtverontreiniging in steden.

Uit onderzoek onder 1,7 miljoen inwoners van de Verenigde Staten, bleek dat een toename van 10 punten in de concentratie van PM 2,5 gepaard ging met een 15 procent hoger risico op het ontwikkelen van diabetes. Al-Aly en zijn collega's keken vervolgens naar wereldwijde PM 2,5-niveaus om de totale last van diabetes als gevolg van luchtverontreiniging te schatten. Ze kwamen uit op ongeveer 3,2 miljoen nieuwe gevallen en jaarlijks meer dan 200.000 sterfgevallen als gevolg van het inademen van vuile lucht.

Al-Aly riep op om over te schakelen naar 'energiebronnen die veel minder bijdragen aan vervuiling, meer elektrische auto's, meer hybride auto's, meer zonne-energie en windbronnen in plaats van steenkool. Het gebeurt al, maar waarschijnlijk niet snel genoeg. Ook brandstoffen met laag zwavelgehalte, uitlaatfilters en rijverboden kunnen helpen', zo schrijven ze.