Je raadt nooit welke brandstof op dit moment het milieuvriendelijkst is
Elektrische auto's, maar ook auto's op benzine, diesel en LPG leggen het qua milieubelasting op dit moment allemaal af tegen auto's die op aardgas rijden. Dat heeft de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, laten uitrekenen.
Delen per e-mail
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren. Wanneer rekening wordt gehouden met alle relevante energiekosten over de gehele levenscyclus van het voertuig verslaan ze naar verluidt auto's op benzine, diesel en zelfs elektrische auto’s.
De onderzoekers gaan daarbij uit van de huidige Duitse elektriciteitsmix, waarbij stroom voor een deel wordt opgewekt door kolencentrales. Wanneer auto's met 100 procent duurzame elektriciteit kunnen worden opgeladen, is de elektrische auto aanzienlijk schoner dan alle andere vormen van aandrijving, zo meldt de Duitse krant Handelsblatt.
Levensduur
De bevindingen van de ADAC zijn het resultaat van een recente analyse van een levenscyclusonderzoek, waarbij auto's werden gebruikt in de zogeheten ‘Golfklasse’. Er werd daarbij uitgegaan van een levensduur van 15 jaar en gemiddeld 15.000 kilometer per jaar op de teller. Het rapport is nog niet openbaar gemaakt, maar de ADAC beschikt al wel over de gegevens.
In vergelijking met auto's met benzinemotoren is een elektrische auto volgens Joanneum Research op dit moment pas na 127.500 kilometer of 8,5 jaar schoner. Erger nog is de vergelijking met een dieselauto: pas na 219.000 kilometer of 14,6 jaar, is de elektrische auto op het gebied van milieuvriendelijkheid beter dan dieselmotoren.
De achilleshiel van de elektrische auto is op dit moment de broeikasgas genererende productie van accu's, zo meldt de ADAC. Ook het relatief hoge percentage bruinkool en steenkool in de Duitse energiemix zorgt nu nog voor een relatief ongunstige ecologische ‘footprint’ van elektrische auto’s. Wanneer het aandeel van biomethaan uit afval en reststoffen kan worden vergroot bij aardgas, zou deze brandstof naar verluidt nog beter uit de bus komen.
Het is volgens experts zeer lastig om met exacte cijfers te komen waar het gaat om zogeheten ‘well to wheel’ vergelijkingen, aangezien de hele levenscyclus van de auto wordt meegenomen in de berekeningen. Een kleine afwijking van de veronderstellingen kan al zorgen voor grote afwijkingen in het eindresultaat. Ook de verschillen in de elektriciteitsmix tussen twee landen kan bijvoorbeeld al leiden tot andere uitkomsten. Auke Hoekstra, onderzoeker bij TU Delft, laat op diens Twitter-account bij voorbaat al de nodige tegengeluiden horen.
Nederland telt op dit moment zo'n 150 plekken waar CNG getankt kan worden. Een aantal automerken - vooral binnen de VW-groep - biedt auto's aan die ook zijn voorzien van een CNG-tank. Wanneer de gastank leeg is, kan altijd worden overgeschakeld op benzine.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Instagram doet hit-app Clubhouse na: wat zijn de verschillen?
Clubhouse is een grote hit: de app moet het makkelijk maken audiogesprekken met mensen van over de hele wereld te voeren. Dat begon eerst klein, maar de populariteit van de applicatie nam explosief toe toen beroemdheden als Elon Musk en Oprah accounts openden en met duizenden mensen tegelijk gingen chatten. -
Illegaal auto's wassen: bedrijf riskeert 100.000 euro boete
Er lijkt maar geen einde te komen aan bestuurlijke boetes voor autobedrijf Abbink in Vriezenveen. Voor het illegaal wassen van auto's kreeg het bedrijf al een prent van 17.000 euro van de gemeente Twenterand. En dat kan zo maar eens oplopen met 100.000 euro, als Abbink auto's blijft wassen bij zijn bedrijf. -
PREMIUM
Dit is waarom mannen en vrouwen anders reageren op dezelfde medicijnen
Mannen en vrouwen reageren vaak anders op medicijnen. Toch krijgen ze vaak dezelfde dosis voorgeschreven. Tijd voor verandering, aldus onderzoekers. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoezo is het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt?’
,,Uw autoredactie noemde laatst in de tests van de Seat Ateca en de Volkswagen ID.4 het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt. Maar waarom?”, vraagt lezer Marcel Hoeve. ,,Gebruik je de extra bagageruimte, dan zitten de achterpassagiers erg oncomfortabel. Bovendien, je kunt een achterbank toch ook altijd nog omklappen?” -
Tilburger (44) rijdt na botsing op A16 door met motorkap op voorruit
Een 44-jarige Tilburger heeft het vanochtend op de A16 bij Prinsenbeek wel heel bont gemaakt. Terwijl hij onder invloed was reed hij door na een botsing tegen een verkeersbord.
-
Elektrische auto voor 17.000 euro: dit nieuwe Spaanse EV-merk maakt het mogelijk
Het nieuwe Spaanse automerk Lupa wil betaalbare elektrische auto's produceren. Het bedrijf heeft voorlopig een uit drie modellen bestaand modellengamma voor ogen, waarvan de E26 het meest concrete type is. -
PREMIUMKoken & eten
Zo eet je met gemak een week - of langer - geen vlees: ‘Hang niet de betweter uit’
Tienduizenden Nederlanders letten deze week op hun vleesinname: zo’n 18.000 van hen hebben zich opgegeven voor de Nationale Week zonder Vlees en velen doen het op eigen houtje. Hoe ga je het best te werk als je - tijdelijk of langer - vegetariër of veganist wil zijn? -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Audi’s nieuwe ‘stroomkanon’ is geweldig (én een tikkeltje onhandig)
Hij klinkt weliswaar als een snelle lift in een modern kantoorgebouw, maar de nieuwste elektrische Audi is een meeslepende rijmachine. De e-Tron GT rijdt én laadt met een indrukwekkende snelheid, zit vol met overtuigende moderne technologie en ziet er hypermodern uit. Helaas laat hij op praktisch vlak wel wat steken vallen.