Je raadt nooit welke brandstof op dit moment het milieuvriendelijkst is
Elektrische auto's, maar ook auto's op benzine, diesel en LPG leggen het qua milieubelasting op dit moment allemaal af tegen auto's die op aardgas rijden. Dat heeft de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, laten uitrekenen.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren. Wanneer rekening wordt gehouden met alle relevante energiekosten over de gehele levenscyclus van het voertuig verslaan ze naar verluidt auto's op benzine, diesel en zelfs elektrische auto’s.
De onderzoekers gaan daarbij uit van de huidige Duitse elektriciteitsmix, waarbij stroom voor een deel wordt opgewekt door kolencentrales. Wanneer auto's met 100 procent duurzame elektriciteit kunnen worden opgeladen, is de elektrische auto aanzienlijk schoner dan alle andere vormen van aandrijving, zo meldt de Duitse krant Handelsblatt.
Levensduur
De bevindingen van de ADAC zijn het resultaat van een recente analyse van een levenscyclusonderzoek, waarbij auto's werden gebruikt in de zogeheten ‘Golfklasse’. Er werd daarbij uitgegaan van een levensduur van 15 jaar en gemiddeld 15.000 kilometer per jaar op de teller. Het rapport is nog niet openbaar gemaakt, maar de ADAC beschikt al wel over de gegevens.
In vergelijking met auto's met benzinemotoren is een elektrische auto volgens Joanneum Research op dit moment pas na 127.500 kilometer of 8,5 jaar schoner. Erger nog is de vergelijking met een dieselauto: pas na 219.000 kilometer of 14,6 jaar, is de elektrische auto op het gebied van milieuvriendelijkheid beter dan dieselmotoren.
De achilleshiel van de elektrische auto is op dit moment de broeikasgas genererende productie van accu's, zo meldt de ADAC. Ook het relatief hoge percentage bruinkool en steenkool in de Duitse energiemix zorgt nu nog voor een relatief ongunstige ecologische ‘footprint’ van elektrische auto’s. Wanneer het aandeel van biomethaan uit afval en reststoffen kan worden vergroot bij aardgas, zou deze brandstof naar verluidt nog beter uit de bus komen.
Het is volgens experts zeer lastig om met exacte cijfers te komen waar het gaat om zogeheten ‘well to wheel’ vergelijkingen, aangezien de hele levenscyclus van de auto wordt meegenomen in de berekeningen. Een kleine afwijking van de veronderstellingen kan al zorgen voor grote afwijkingen in het eindresultaat. Ook de verschillen in de elektriciteitsmix tussen twee landen kan bijvoorbeeld al leiden tot andere uitkomsten. Auke Hoekstra, onderzoeker bij TU Delft, laat op diens Twitter-account bij voorbaat al de nodige tegengeluiden horen.
Nederland telt op dit moment zo'n 150 plekken waar CNG getankt kan worden. Een aantal automerken - vooral binnen de VW-groep - biedt auto's aan die ook zijn voorzien van een CNG-tank. Wanneer de gastank leeg is, kan altijd worden overgeschakeld op benzine.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
16
Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
PREMIUM
Hanneke en Gilbert schrikken: 700 euro voor gehandicaptenparkeerplaats, die in andere gemeenten gratis is
Ruim 700 euro betaalden Hanneke en Gilbert Verboom voor een eigen gehandicaptenparkeerplek. Het Woerdense echtpaar schrok van dit bedrag. ,,Voor iemand met alleen een AOW is dat niet te betalen.” In veel andere gemeenten kost een dergelijke voorziening niets. Hoe kan dat? -
Eigenaar sportwagen krijgt snelheidsboete, maar er klopt iets niet
Een Franse eigenaar van een 252 pk sterke Alpine A110 keek vreemd op toen hij een snelheidsbekeuring kreeg thuisgestuurd. De auto reed namelijk niet toen deze werd geflitst en er zat ook niemand in. -
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s.
-
drama Italië
Auto van moeder rijdt zonder handrem schoolplein op: kleuter (4) overlijdt, vier gewonden
In de Italiaanse stad L’Aquila is een auto zonder handrem van een heuvel gereden en op de speelplaats van een kleuterschool terechtgekomen. Een kind (4) dat op het plein aan het spelen was, overleefde dat ongeluk niet. Vier andere kinderen raakten gewond. -
‘Black Box’ en snelheidsbegrenzer: dit zijn alle verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Op 6 juli treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht stelt voor nieuwe personenautomodellen. Sommige zijn bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn.