Kamer wil maximaal 30 kilometer per uur in hele bebouwde kom
In de bebouwde kom zou een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur de norm moeten zijn, met mogelijke uitzonderingen voor doorgaande wegen. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt een motie van GroenLinks en de SGP, die daartoe oproept. De maximumsnelheid in de bebouwde kom is nu nog 50 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven.
De maatregel moet leiden tot minder verkeersdoden. Meerdere organisaties, waaronder de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), steunen het plan. De SWOV schat in dat tussen de 22 en de 31 procent van het aantal verkeersdoden en -gewonden kan worden voorkomen door de maatregel.
In de steden Oslo en Helsinki werd de maatregel eerder al ingevoerd. Daar stierven in 2019 geen enkele voetganger of fietser meer in het verkeer.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) zei eerder al tegen de motie te zijn, omdat gemeentes hier volgens haar zelf over gaan en dat vaak ook al doen. In de bebouwde kom geldt voor 70 procent van de wegen al een limiet van 30 kilometer per uur. Volgens de minister is de motie daarom niet nodig.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
16
Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze. -
PREMIUMmijn allessie
De Lancia van Edgar spreekt al zijn zintuigen aan
Autoliefhebber Edgar Schermerhorn (75) deed zijn exclusieve Ferrari-collectie jaren geleden van de hand omdat het tijd was voor andere zaken. Geheel volgens verwachting duurde zijn verzamelstop niet lang. Nu zijn het auto’s van het Italiaanse merk Lancia waarin hij zich vrijwillig verliest, de Appia Zagato uit 1962 bijvoorbeeld. -
‘De zonneauto van 6000 euro komt eraan’
Wie de Nederlandse zonneauto Lightyear One te duur vindt, kan wellicht aankloppen bij Squad Mobility. Dit eveneens Nederlandse bedrijf zegt voor 6250 euro een micro-auto te kunnen leveren die rijdt op zonne-energie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’ -
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s.
-
Dit is de duurste auto aller tijden
Een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955 is eerder deze maand geveild voor een recordbedrag van 135 miljoen euro. Dat heeft topman Ola Källenius van de Duitse autofabrikant bevestigd. Dat maakt het verreweg de duurste auto ooit. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn.