Kamer zet druk op de ketel voor invoering helmplicht snorfietsers
De Tweede Kamer ruziet met verkeersminister Van Nieuwenhuizen over een helmplicht voor bestuurders van een snorfiets. De bewindsvrouw neemt ruim haar tijd met het wetsvoorstel, tot frustratie van een Kamermeerderheid.
Delen per e-mail
Een snorfiets is een lichtere versie van een bromfiets en mag niet harder dan 25 kilometer per uur. Zowel de snorfiets als de bromfiets vallen onder de categorie scooters. Het dragen van een helm is bij een snorfiets niet verplicht, maar wordt aanbevolen vanwege de verkeersveiligheid.
Artsen stuurden vorige maand nog een brandbrief aan het kabinet, waarin zij een helmplicht ‘een goedkope en effectieve maatregel om doden en ernstig blijvend hersenletsel te voorkomen’ noemen. ,,Iedere dag wachten met de invoering van de helmplicht kost onnodige slachtoffers en de ziekenhuizen hebben hun handen al vol aan corona”, aldus de medici.
Voorstel spoedig voorleggen
De Tweede Kamer nam begin vorig jaar al een motie aan die minister Van Nieuwenhuizen verzocht om de Kamer ‘spoedig’ een wetsvoorstel voor een helmplicht voor te leggen. Dit voorjaar kwam daar nog een motie overheen die de bewindsvrouw dringend vroeg om uiterlijk in de laatste week voor het einde van de zomervakantie over de brug te komen. Vooralsnog allemaal tevergeefs.
Vorige week stuurde de verkeersminister een Kamerbrief waarin ze stelt dat de overstap van snorfietsers naar een ander vervoermiddel mogelijk zorgt voor negatieve effecten op de verkeersveiligheid. Van Nieuwenhuizen wil daarover eerst extra onderzoek afwachten. Ook werkt de minister aan kersverse regels voor lichte elektrische voertuigen, zoals de e-step.
Van Nieuwenhuizen daarover in de brief: ,,Door nu al te kiezen voor een helmplicht voor de snorfiets, wordt impliciet deze keuze ook gemaakt voor lichte elektrische voertuigen; vanwege de soortgelijkheid met de huidige snorfietscategorie. De snorfiets is er immers ook in de elektrische variant en vanaf 2025 laten we alleen nog maar snorfietsen toe die elektrisch zijn.”
Wederom een motie
Bij ongevallen met snorfietsen kan ontzettend veel leed voorkomen worden met een helm. Daarom is het onbegrijpelijk dat de minister het nog niet geregeld heeft
Vandaag praat de Tweede Kamer met minister Van Nieuwenhuizen over verkeersveiligheid. Daar zullen CDA en GroenLinks samen wederom een motie indienen waar de bewindsvrouw dringend wordt verzocht het ontwerpbesluit helmplicht snorfiets binnen twee weken naar de Kamer te sturen.
CDA-Kamerlid Wytske Postma: ,,Bij ongevallen met snorfietsen kan ontzettend veel leed voorkomen worden met een helm. Daarom is het onbegrijpelijk dat de minister het nog niet geregeld heeft. Dat is onverantwoord.” Volgens Suzanne Kröger (GroenLinks) moet de minister ‘ophouden met vertragen’.
De VVD - de partij van Van Nieuwenhuizen - ziet niks in een helmplicht, aldus Kamerlid Remco Dijkstra. ,,Zo ontneem je mensen hun vrijheid en mobiliteit en dat vind ik verkeerd. En het is echt de vraag of het beter is voor de verkeersveiligheid, want als mensen kiezen voor de snellere brommer, opvoeren of een e-bike ben je verder van huis.”
Volgens PVV’er Roy van Aalst is een helmplicht ‘zo’n idioot plan uit Amsterdam. Omdat ze niet in staat zijn om die scooterklootzakjes aan te pakken’. Verder zegt hij: ,,Niet op de weg gaan, is ook veiliger.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Huiseigenaar betaalt geen boete meer als gasaansluiting wordt verwijderd
Consumenten hoeven niet te betalen wanneer ze hun gasaansluiting laten verwijderen. Dat heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. De verwijderkosten van de gasaansluiting worden in plaats daarvan betaald door iedereen die nog wel op het gasnet is aangesloten, via de periodieke aansluitvergoeding. -
Snorfiets op rijbaan: 42.000 tegenstemmen
Een petitie tegen het verplaatsen van snorfietsers van fietspad naar rijbaan heeft binnen een maand ruim 42.000 handtekeningen gekregen. De opstellers zijn bang voor ongelukken op de rijbaan. -
Ineens werkt hij nergens meer: de app die waarschuwt voor parkeercontroleurs
De gemeenten Rotterdam, Utrecht en Leiden hebben het bedrijf Parkeerwekker gesommeerd te stoppen met de omstreden service die waarschuwt voor parkeercontroleurs. De startup geeft er gehoor aan, in afwachting van de uitspraak in hoger beroep over een eerder opgelegd verbod in Amsterdam. -
Verrassend: camper met uitschuifbare verdieping én balkon
De nieuwste camper van het Chinese merk Maxus wekt verbazing. Eenmaal geparkeerd schuift met een druk op de knop een extra verdieping uit het dak, inclusief balkon. Nog eens op de knop drukken volstaat om de glazen wanden getint te maken voor enige privacy. -
Bijbaan kwijt, studievertraging en kosten: 'Elke maand lastig om mijn studie te betalen'
Van zorgeloos studeren is tijdens de coronacrisis geen sprake. Studenten maken meer studiekosten door opgelopen studievertraging, velen zijn hun bijbaan kwijtgeraakt, ze lenen meer en maken zich daardoor ook zorgen over hun financiële toekomst.
-
22
Driekwart van commando's in spe haalt de opleiding niet, waarom is dat?
Misschien is de opleiding van de Korps Commandotroepen wel de zwaarste die er is. Ongeveer 80 procent van de kandidaten haalt de eindstreep niet eens. Universitair hoofddocent Ruud den Hartigh werkt nu samen met zijn team aan een oplossing. Door de commando’s in spe te volgen en de data te analyseren, hopen ze erachter te komen wat de grote uitval veroorzaakt. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft het zin om een oudere diesel om te bouwen?’
,,In Duitsland kun je een Euro 4 of 5-dieselauto laten ombouwen (‘umrüsten’) naar Euro 6. Als je zo’n auto vervolgens importeert naar Nederland, wordt die hier dan ook als ‘schonere’ Euro 6 geaccepteerd?”, vraagt lezer Ab Leunissen. -
PREMIUM
Elektrisch maakt doorbraak: 'Accufietsen en e-scooters hebben wind mee door Covid-19'
De verkoop van e-bikes, e-scooters en ook elektrische auto’s breekt dit jaar records. De koudwatervrees voor de techniek is geheel verdwenen.