‘Kan bij een automatische autoruit je hand bekneld raken?’
VRAAG & ANTWOORD,,Het kan gebeuren dat een kind op de achterbank een hand door het openstaande autoraam steekt terwijl dat automatisch sluit. Zijn elektrisch bedienbare autoramen tegen zo’n beknelling beveiligd?” vraagt lezer Jan de Koning.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Tegenwoordig zijn de ruiten in de meeste auto’s daartegen beveiligd. Zodra de elektromotor enige weerstand ondervindt, zal hij niet doorzetten om de ruit met kracht te sluiten. Meestal gaat de ruit zelfs automatisch weer een stukje open zodra dit gebeurt. Maar vooral bij oudere modellen is dit beveiligingssysteem alleen bij de bestuurder toegepast. En al helemaal niet bij de achterbank. Houd daar rekening mee en probeer het eens voorzichtig uit door er een voorwerp tussen te houden. Overigens hebben veel auto’s tegenwoordig apart instelbare kinderbeveiliging, waarmee de ruitbediening wordt geblokkeerd. Wel zo handig als je niet wilt dat kinderen de ramen openen en sluiten, uit het autoraampje gaan hangen of spullen naar buiten gooien.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Irritant! Snapt men het nut van een richtingaanwijzer niet meer?’
,,Het lijkt in het verkeer steeds gewoner te worden om geen richtingaanwijzer te gebruiken. Dat wordt vooral ‘vergeten’ bij het verlaten van een rotonde of het wisselen van rijstrook. Irritant. Begrijpen die mensen het nog wel, of is het een combinatie van gemakzucht en geen handhaving door de politie?” vraagt lezer Robert Hoekstra. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben moderne auto’s geen reservewiel?’
‘Ik heb een twee jaar oude Suzuki Swift. Afgelopen maandag reed ik met mijn band tegen de stoep: stuk. Tot mijn verbazing bleek de auto geen reservewiel te hebben en moest ik naar de garage worden gesleept’, schrijft lezer Janny van Oostaijen-Methorst in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Moderne auto’s schijnen geen reserveband meer te hebben. Waarom is dat?’ -
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen. -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken.
-
Verkeersregelaar moet op motorkap springen om aanrijding te voorkomen en wordt 15 meter meegesleurd
Een verkeersregelaar is zaterdagavond vijftien meter meegesleurd op de motorkap van een auto in Eindhoven. Hij moest op de motorkap springen om te voorkomen dat hij aangereden zou worden. De automobilist van het voertuig is inmiddels aangehouden. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moet je bij een laadpaal óók nog betalen voor parkeren?’
,,Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen?” vraagt lezer John Schuurmans. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten?’
,,Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding?” vraagt lezer H. Sterrenberg.