‘Kans op dodelijk ongeluk niet groter bij 130 km/u’
De kans op een dodelijk ongeluk is op plekken met een maximumsnelheid van 130 km/u minder hard gestegen dan op de wegen waar de limiet 120 km/u is. Dat is de opvallende uitkomst van een onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Delen per e-mail
De toename van het aantal verkeersdoden op autosnelwegen de afgelopen jaren kan volgens de SWOV niet aan de verhoging van de snelheidslimiet worden toegeschreven. De kans op een ongevalsincident (ongeacht de ernst van dat ongeval) is weliswaar toegenomen op 130 km/uur-wegvakken, maar opvallend genoeg iets minder dan op de wegen waar de limiet 120 km/uur is gebleven.
De opvallende conclusie bevestigt het vermoeden van veel automobilisten die met een snelheid van 100 km/u over een lege snelweg tuffen. Wie rijdt met een snelheid die je het gevoel geeft dat je uit kunt stappen, heeft eerder de neiging om andere dingen te doen. De telefoon te pakken bijvoorbeeld. Dat laatste vermoedt ook SWOV-directeur Van der Knaap. Tegen BNR zei hij dat je als bestuurder bij dergelijke snelheden eerder geneigd bent een ‘secundaire taak’ te zoeken.
De uitkomsten zijn opvallend, want als globale rekenregel wordt vaak aangehouden dat een snelheidsverhoging van 10 procent leidt tot 20 procent meer letselongevallen, tot 30 procent meer ongevallen met ernstig verkeersgewonden en tot 40 procent meer dodelijke verkeersongevallen. Uit het rapport bleek ook dat het risico op een ongevalsincident op tweebaans wegen met een variabele 100/130-limiet in vergelijking met wegvakken met andere limieten sterk toenam.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
eigen tuin eerst
Geen zin in de buxusmot? Er zijn genoeg alternatieven voor de plant
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Bordjes Hunebed Highway verdwijnen massaal, maar provincie Drenthe blijft ze vervangen
De bordjes die langs de N34 in Drenthe staan om toeristische aandacht te genereren voor de blikvangers van de provincie, trekken ook ongewenste bezoekers aan. Die hebben het louter gemunt op de wegwijzers, waarvan er al tientallen verdwenen. -
PREMIUM12 vragen
Vanaf nu overal 100 km op de snelweg. Een overzicht in 12 vragen
Vanaf vandaag geldt overdag op alle Nederlandse snelwegen de verlaagde maximumsnelheid van 100 km per uur. De afgelopen tijd zijn door Rijkswaterstaat duizenden verkeersborden aangepast of bijgeplaatst. Twaalf vragen over de snelheidsverlaging. -
PREMIUM
Verzamelaars Kees en Jacqueline zien hun acht Chryslers afbranden: ‘Konden alleen maar toekijken’
Kees en Jacqueline Sperling beleefden maandag een regelrechte nachtmerrie. Bij een verwoestende brand op een boerderij in Achterveld, waarbij 250 geiten om het leven kwamen, gingen ook hun acht bijzondere Chryslers in vlammen op. ,,Het was een zwarte dag in ons leven.’’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mijn auto geeft op de snelweg nog altijd 130 km/uur aan, wat te doen?’
,,Het instrumentarium van mijn VW Tiguan (2017) toont op de snelweg soms nog steeds 130 km/uur als maximumsnelheid waar nu 100 km/uur geldt. Wie moet ik hierover benaderen, de VW-dealer of Rijkswaterstaat?”, vraagt lezer Rob Bongers.
-
INTERVIEW
Een klimaatneutrale auto, bestaat die? Dit ‘automerk van de toekomst’ denkt van wel
Is het mogelijk om een auto te produceren zonder ook maar een gram broeikasgas uit te stoten? Op dit moment lukt niemand dat nog, maar het Zweedse Polestar wil uiterlijk in 2030 een ‘klimaatneutrale’ auto op de markt brengen. ,,De uitdaging om dit voor elkaar te krijgen is zó groot, dat ik er ’s nachts wakker van lig.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM
Stoppen met antidepressiva? ‘Iedereen kan afbouwen, als je je maar goed voorbereidt’
Met antidepressiva beginnen is één ding, ermee stoppen is óók een grote stap. Marianne ter Mors (38), een van de 1,2 miljoen Nederlanders die deze pillen slikken, schreef er een boek over. ,,Pas na vijf maanden voelde ik me weer de oude.’’