Volledig scherm
Jaguar E-Type Zero © JLR

Klassieke Jaguar E-Type krijgt elektrische aandrijving

Jaguar gaat de klassieke E-Type, in verkiezingen meermaals bestempeld als mooiste autodesign ooit, op verzoek van elektrische aandrijving voorzien.

Jaguar liet vorig jaar al een modelstudie van zo'n elektrische E-Type zien. Maar toen was er nog geen sprake van productie. De overweldigende reacties op het concept van 'de mooiste elektrisch aangedreven auto ter wereld' gaven de doorslag, zegt de fabrikant nu. 

Jaguar Classic gaat originele E‑Types op aanvraag ombouwen en voorzien van elektrische aandrijving. De bouw vindt plaats bij Classic Works in Coventry, fameus om de buitengewoon fraaie E‑type Reborn‑restoraties.

Eigenaren van een E‑type kunnen ook hun eigen auto laten voorzien van elektrische aandrijving. Zonder verlies van het authentieke karakter van het origineel, want het is altijd mogelijk om de auto weer te voorzien van zijn oorspronkelijke aandrijflijn met verbrandingsmotor.

Technische specificaties en prijzen worden later bekendgemaakt. Jaguar Classic wil eerst de belangstelling van potentiële E‑type Zero‑kopers polsen. Naar verwachting worden de eerste exemplaren medio 2020 in productie genomen.

Sneller

De Jaguar E‑type Zero concept oogt en rijdt als een E‑type. De prestaties zijn buitengewoon hoog, met een snellere acceleratie dan de oorspronkelijke E‑type Series I met benzinemotor.

Jaguar Classic mikt op een actieradius van 170 kilometer met een volle batterij. Het lage gewicht van de auto en zijn geringe luchtweerstand zijn daarbij een voordeel. Het concept heeft een batterij van 40 kWh, die in zes tot zeven uur weer volledig is op te laden.

Los van de voorbeeldige elektrische aandrijflijn, het aangepaste instrumentarium en het dashboard met de laatste snufjes op het vlak van touchscreen infotainment (optioneel) is de E‑type Zero concept nagenoeg geheel origineel. Efficiënte led‑koplampen vullen het iconische design van de E‑type Series I perfect aan.

De elektrische aandrijflijn met een vaste, directe overbrenging naar de achteras is speciaal ontwikkeld voor de E‑type, maar op basis van de techniek van de elektrische Jaguar I‑Pace. De lithium‑ion‑batterij in de klassieker heeft dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht als de originele zescilinder‑in‑lijn XK‑motor en ligt op exact dezelfde plaats in de auto.

Elektromotor

De elektromotor ligt direct achter de batterij, op de plek van de oorspronkelijke versnellingsbak. Een nieuwe aandrijfas loodst de kracht naar het originele differentieel en de eindoverbrenging.

Doordat de elektrische aandrijflijn dezelfde afmetingen en gewicht heeft als de benzinemotor en versnellingsbak, konden de structuur, wielophanging en remmen van het origineel ongewijzigd blijven. Dat maakt de conversie makkelijker en de auto behoudt zijn oorspronkelijke rijeigenschappen. Hij rijdt, stuurt en remt als de originele E‑type met een onveranderde gewichtsverdeling. Aldus de fabrikant.

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/

Volledig scherm
Jaguar E-Type Zero © JLR
Volledig scherm
Jaguar E-Type Zero © JLR
Volledig scherm
Jaguar E-Type Zero © JLR
Volledig scherm
Jaguar E-Type Zero © JLR
Volledig scherm
Jaguar E-Type Zero © JLR