Volledig scherm
De Toyota Aygo vijfdeurs, zoals die van 2005 tot 2009 is gebouwd © Toyota

Kleine Peugeot, Toyota en Citroën kunnen onderweg een ruit verliezen: terugroepactie

De bezitters van een Peugeot 107, Toyota Aygo of Citroën C1 uit de bouwjaren 2005 tot en met 2013 lopen het risico dat een ruit in het achterportier onderweg plotseling los raakt en bij andere weggebruikers terecht komt. 

Het gebeurt niet vaak dat bij een terugroepactie gewaarschuwd wordt dat onderdelen van een auto los kunnen raken, waardoor ze gevaar opleveren voor het overige verkeer. In een brief aan de betreffende autobezitters schrijft Peugeot Nederland: ,,Bij de betrokken auto's is de achterportierruit mogelijk niet correct gelijmd waardoor deze los zou kunnen raken en op het wegdek valt. Hierdoor is er een risico op letselschade voor u en uw medeweggebruikers.‘’ Het betreft uitsluitend de vijfdeurs versies van de auto's.

Blijkbaar is de destijds toegepaste manier van lijmen, of lijmsoort, na circa 10 tot 15 jaar niet meer in staat om de ruit stevig vast te houden. Meestal komen dit soort mankementen pas aan het licht nadat het bij een of meerdere auto's mis is gegaan, maar een woordvoerder van de Nederlandse Toyota-importeur zegt nog niet van incidenten in Nederland te hebben gehoord. Toyota meldt op de site van de RDW: ,,Als de lijm van beide scharnieren losraakt kan de ruit naast het portier zakken en volledig loskomen van het voertuig. Er zal ook windgeruis, vibratie of waterlekkage opgemerkt kunnen worden.‘’ 

Geadviseerd wordt nu de betreffende auto's ‘op korte termijn’ bij een dealer of erkend reparateur aan te bieden. ,,De werkzaamheden bestaan uit het controleren van de ruit en, indien nodig, het met lijm bevestigen van de ruitscharnieren en de ruit‘’, aldus Peugeot Nederland in de brief aan de eigenaren.

De drie automodellen van Peugeot, Citroën en Toyota hebben dezelfde technische basis en komen uit dezelfde fabriek. In Nederland zijn alleen al 71.000 auto's van het model Peugeot 107 en 50.000 auto's van het model Citroën C1 bij deze grootscheepse terugroepactie betrokken. Volgens de importeurs van de drie merken hebben de eerste eigenaren zich al bij de dealers gemeld, nadat zij persoonlijk bericht hadden gekregen dat hun auto bij de terugroepactie betrokken is.

Volledig scherm
De vijfdeurs Peugeot 107 zoals die tussen 2005 en 2009 is gebouwd © Peugeot