Volledig scherm

Kleine, zuinige motoren gaan eerder kapot: de keerzijde van ‘downsizing’

Automotoren moeten schoner en efficiënter.  Dus worden ze kleiner, krijgen ze grote turbo’s, kleinere en minder robuuste onderdelen en draaien ze met onvoorstelbaar lage toerentallen. Het gevolg? Ze gaan eerder kapot. 

Het zogenoemde ‘downsizing’ lijkt dé oplossing om motoren zuiniger en schoner te maken. Viercilinders worden driecilinders en met andere inspuittechnieken en vervroegde inspuiting wordt veel milieuwinst behaald. Maar de keerzijde is volgens experts dat de motoren veel minder lang mee gaan. Dat meldt website Auto en Motor Techniek  (amt.nl) naar aanleiding van gesprekken met revisie-experts.

Tegenwoordig zijn de motoren al kapot voordat ze versleten zijn, aldus een expert. Dat komt volgens hem door al de ingewikkelde technieken die gebruikt worden om de emissies zo laag mogelijk te houden. ,,Alle technische ontwikkelingen staan momenteel in het teken van het halen van de milieudoelstellingen. Bovendien moet alles zo licht mogelijk geconstrueerd worden en daarbij worden de grenzen van de technische en natuurkundige principes opgezocht volgens de revisiebedrijven. De motoren hebben van zichzelf ook minder reserve dan vroeger.”

Hoe hoog de (milieu-)druk is, blijkt uit het feit dat veel technische ontwikkelingen vrij snel na hun introductie opgevolgd worden door nog nieuwere ontwikkelingen. ,,Ik zie nieuwe technieken die niet goed getest lijken te zijn", zegt een expert. ,,VAG-motoren (van de Volkswagen Groep-red.) zijn oerdegelijk. Ze kunnen een miljoen kilometers mee, maar dat doen ze niet. Een metalen as die draait in een kunststof huis kan je na 100.000 km vervangen. Dat kan iedereen bedenken, en toch wordt het gemaakt.”

De test- en productieperiodes zijn volgens de experts te kort: ,,Er is nauwelijks tijd om fouten in het ontwerp te herstellen. Het gaat hierbij niet alleen om motoren van het VW-concern, maar ook andere downsize-motoren als de Ford-EcoBoost, Renault-TCe en Peugeot-THP. De meest geconstateerde problemen betreffen problemen met hoofdlagers, vooral bij diesels vanwege het hoge koppel. Ook de krukassen en andere onderdelen zijn fragiel en dat terwijl een 1.0-liter blokje al 180 pk kan leveren, dus de mechanische belasting is extreem.‘’

Wie meer gedetailleerde informatie wil over specifieke motorproblemen als gevolg van downsizing, kan hier terecht.

Elke dag het laatste nieuws over auto's, verkeer en mobiliteit op AD.nl/Auto Volg onze autoredactie op Facebook en Twitter