Volledig scherm
© ADAC

Kloppen alarmberichten wel? Deze 'vuile’ diesels blijken geen schadelijke NOx uit te stoten

Nemen regeringen en gezondheidsorganisaties ten onrechte ‘vuile’ dieselauto’s op de korrel? Tests wijzen uit dat sommige modellen van BMW, Mercedes en Opel tussen de nul en één gram NOx per kilometer uitstoten. 

Sommige van de nieuwste dieselauto’s die vandaag te koop zijn, produceren geen - of bijna geen - schadelijke stikstofoxiden (NOx): gassen die elk jaar tienduizenden vroegtijdige sterfgevallen veroorzaken in Nederland. Dat heeft nieuw onafhankelijk onderzoek onthuld.

De meetwaarden kwamen aan het licht toen de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, 13 nieuwe dieselauto’s testte. Daaruit bleek dat ze allemaal aanzienlijk onder de bestaande wettelijke drempelwaarde scoorden voor schadelijke stikstofoxide (NOx) -emissies.

Een Mercedes-Benz C220d met dieselmotor bleek zelfs helemaal geen NOx-verontreiniging te produceren tijdens gecontroleerde metingen. Een BMW 520d Touring en een Opel Astra met 1.6 dieselmotor stootten slechts één milligram NOx per kilometer uit. Dat is aanzienlijk minder dan de huidige wettelijke ondergrens van 168 mg/km. 

De resultaten doen twijfels rijzen over de voortdurende ‘demonisering’ van dieselmotoren wereldwijd, die heeft geresulteerd in een enorme aderlating voor de automobielindustrie, verlies van banen en particulieren die lijdzaam moesten toezien hoe de inruilwaarde van hun auto met dieselmotor verdampte.

NOx-emissies geproduceerd door dieselauto’s zoals getest door de ADAC:

Huidige wettelijke limiet voor Euro 6-voertuigen: 168 mg/km NOx

Audi A8 50 TDI: 15 mg/km NOx

BMW 520d Steptronic: 5 mg/km NOx

BMW 520d Touring: 1 mg/km NOx

BMW X2 xDrive 20d: 23mg/km NOx

Citroen Berlingo BlueHDI 130: 7mg/km NOx

Honda Civic 1.6 i-DTEC: 101 mg/km NOx

Kia Ceed 1.6 CRDi: NOx 22 mg/km

Mercedes A180d: 40 mg/km NOx

Mercedes C220d: 0 mg/km NOx

Opel Astra 1.6D: 1mg/km NOx

Peugeot 308 SW BlueHDi 180: 30 mg/km NOx

Volvo XC60 D5 AWD: 56 mg/km NOx

VW Golf 1.6 TDI SCR: 14 mg/km NOx

Bron: ADAC

NOx-emissies vormen de kern van de voortdurende kritiek op ‘vuile’ dieselvoertuigen, met onderzoek dat ze rechtstreeks koppelt aan het veroorzaken van een vroeg begin van astma, longaandoeningen, hartaandoeningen en dementie.

Het heeft geleid tot een voorgesteld verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s in 2040, het verbannen van diesels uit een aantal steden in Europa, hogere accijnstarieven voor voertuigen en accijnzen voor dieselmodellen en extra parkeer- en rijtarieven voor dieselbezitters in een aantal Europese steden.

Vanaf 1 september moeten alle nieuwe geregistreerde dieselauto’s minder dan 80 mg/km NOx produceren en mogen benzinemotoren niet meer dan 60 mg/km uitstoten. Alleen de Honda Civic diesel stootte in de ADAC-test meer uit dan de ondergrens van 80 mg/km die in september van kracht wordt.