Volledig scherm
© ANP

‘Laadkoorts in plaats van reikwijdte-angst bij bezitters elektrische auto's’

De vrees voor een gebrekkig rijbereik van elektrische auto’s lijkt langzaam te verdwijnen. Nu liggen bestuurders echter wakker van de oplaadtijd, aldus restwaardespecialist Autovista.

Range anxiety, oftewel de angst om stil te vallen met een elektrische auto, was tot voor kort het grootste obstakel voor potentiële kopers van een elektrische auto. Maar nu de modellen langzamerhand een actieradius van meer dan 400 kilometer aankunnen, komt daarvoor ‘laadkoorts’ in de plaats bij veel eigenaren van elektrische auto’s.

Het oplaadproces, de zoektocht naar een paal, het gebruiksgemak en, het allerbelangrijkste, de tijd die het kost; dat is wat potentiële kopers van elektrische auto’s bezighoudt volgens data-analist Autovista.

Volledig scherm
© Photo News


Die angst is niet ongegrond. De duur van het laadproces is immers afhankelijk van de verschillende laadmodi en de capaciteit van de laadpaal. De opties voor thuisladen of wisselstroomladen variëren van kortstondig opladen bij een normaal stopcontact (1-fasig, 2.3 tot 3.7 kW) tot de sterkste thuislaadinstallaties (3-fasig, 7.2 tot 22 kW). Niet alle elektrische auto’s hebben echter de technologie aan boord om al deze opties te kunnen verwerken en niet alle opties zijn in alle landen beschikbaar.

Remmende factor

En waar het rijbereik duidelijk wordt gecommuniceerd door de fabrikanten, op hun officiële websites bijvoorbeeld, is informatie over oplaadtijden en maximaal laadvermogen kennelijk niet zo eenvoudig om te delen met potentiële kopers. En dat is een remmende factor voor de doorbraak van de elektrische auto, aldus Autovista.

Informatie is voor de meeste elektrische auto’s moeilijk te vinden en bovendien nog niet gestandaardiseerd. Zo worden laadtijden bijvoorbeeld niet door alle constructeurs gegeven voor dezelfde batterijstatus (0-100 procent, 0-80 procent, 10-100 procent, 20-80 procent, enzovoort). Dit is verwarrend voor potentiële klanten, omdat de cijfers niet vergelijkbaar zijn.

Autovista pleit dan ook voor een standaardisering van deze informatie, zodat klanten op een goede manier kunnen vergelijken. Op die manier kunnen ze een auto kiezen die qua oplaadmogelijkheden perfect bij hun rijprofiel past.