‘Laat elektrische auto’s op eigen rijstrook wél 130 km/uur rijden’
Als het kabinet vanwege de stikstofcrisis besluit tot verlaging van de maximumsnelheid tot 100 km/uur dan zou dat op snelwegen met drie of meer rijstroken niet voor elektrische auto’s hoeven gelden. Zij kunnen dan op een aparte ‘Tesla-strook’ 130 blijven zoeven.
Dat bepleit het H2-platform, een samenwerkingsverband van bedrijven en organisaties dat het gebruik van waterstof promoot. Auto’s op waterstof zijn elektrische auto’s die de energie niet in batterijen maar in de vorm van waterstof meenemen.
,,We moeten die discussie voeren’’, zegt Alex Kaat van het H2-platform. ,,Een doelgroepstrook is niet nieuw. Die heb je ook voor vrachtwagens en bussen. Bijvoorbeeld bij de brede A2 tussen Utrecht en Amsterdam zou je de meest linkse strook kunnen reserveren voor emmissieloze auto’s.’’ Via kentekenherkenning zou gecontroleerd moeten worden of de auto gerechtigd is om over de strook te rijden. ,,Die techniek wordt ook al toegepast bij milieuzones, dat is geen sciencefiction meer.’’
Voor zoiets ingevoerd kan worden moet er wel een grondige studie naar de verkeersveiligheid worden gedaan, stellen voorstanders, omdat er dan een strook is waar veel harder wordt gereden dan op de naastgelegen strook. Ongelukken op snelwegen gebeuren vaak omdat er grote verschillen in snelheid zijn.
,,Ons idee is niet nieuw. In Oostenrijk zijn er al stukken snelweg waar het zo werkt.’’ In het Alpenland geldt het snelheidsverschil op dagen dat de luchtkwaliteit in het geding is. In Noorwegen mogen elektrische auto’s over de busstrook langs de files rijden. Dat zorgde daar voor een enorme toename van het aantal elektrische auto’s.
Dat kan ook in Nederland werken, denkt het H2-platform. ,,Temeer omdat steden diesels gaan weren en Amsterdam in 2030 zelfs alle brandstofauto’s. Met je elektrische auto kun je dan overal komen en je mag nog hard rijden ook.’’ Dat zou de verkoop van elektrische auto's (dus ook van waterstofauto's) een flinke zwieper kunnen geven.
De vraag is of elektrische auto's zo hard willen rijden, want de actieradius neemt dan heel erg af
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee vindt het te vroeg om nu al overal rijstroken voor elektrische auto’s te reserveren. ,,Er zijn nog niet genoeg elektrische auto's en minder rijstroken voor de andere auto's zou tot meer files leiden. Maar als je het nu selectief en buiten de spits toe zou passen op wegen waar het niet tot files leidt, dan is er iets voor te zeggen. De vraag is wel of elektrische auto’s van die hogere snelheid gebruik zullen maken. De actieradius neemt heel erg af als je 130 rijdt.’’
Volgens Van Wee moeten privileges op de snelweg steeds goed afgewogen worden. ,,Je moet nooit de situatie krijgen dat mensen denken: ‘Schandalig, ik sta in de file omdat die Tesla’s hard mogen rijden.’ Dan keert de opinie zich juist tegen de elektrische auto. In Noorwegen was de situatie anders. Die busbanen bestonden al, dus er werd geen wegcapaciteit afgenomen voor elektrische auto’s.’’
Uit praktijktesten blijkt dat een elektrische auto 25 procent minder ver komt als je 130 in plaats van 100 km/uur rijdt. De batterijauto’s presteren het best bij een slakkengangetje van zo’n 65 km/uur.
Uitzonderingspositie
De Vereniging Elektrische Rijders heeft ook nagedacht over een aparte snelheidslimiet voor elektrische auto’s, maar vindt het nog te vroeg. ,,We moeten nu eerst de stikstofcrisis bezweren. Harder rijden kost ook meer elektriciteit en zolang we geen grote voorraden groene stroom hebben, is dat niet zo’n goed idee. Laten we eerst de snelheid verlagen en de uitzonderingspositie is van later zorg’’, zegt bestuurslid Maarten van Biezen. Bovendien zijn er nog niet heel veel volledig elektrische auto’s (70.000 stuks) om een doelgroepenstrook te rechtvaardigen. ,,Je zou heel lege rijbanen krijgen met af en toe een elektrische auto. Dat helpt niet bij de acceptatie van de elektrische auto.’’
Verkeersveiligheid
Veilig Verkeer Nederland denkt ook dat een vrije baan voor elektrische auto's de verkoop zou stimuleren, maar zet vraagtekens bij de verkeersveiligheid. ,,Hoe harder je rijdt, hoe gevaarlijker het wordt. De impact van botsingen is veel groter. Wij willen snelheidsverlagingen en het is het veiligst als alle auto's één snelheid aanhouden,’’ zegt Rob Stomphorst van VVN. Een losse rijstrook voor snelle elektrische voertuigen zou goed afgeschermd moeten worden van het overige verkeer.
Bijtelling
H2-platform heeft met het oog op de huidige stikstofproblemen nóg een wens: de fiscale regels voor emissieloze auto’s moeten worden bijgesteld. Het kabinet wil de bijtelling voor leaserijders met een elektrische auto de komende jaren fors verhogen, tot uiteindelijk 22 procent, het tarief voor brandstofauto's. Die beleidsvoornemens zijn echter gemaakt toen er nog geen sprake was van een stikstofcrisis.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
VIDEO
Op deze snelwegen mag je vanaf vandaag geen 130 km/u meer rijden
Op vier stukken snelweg mag vanaf vandaag minder hard gereden worden vanwege de uitspraak van de Raad van State over stikstof. Rijkswaterstaat heeft afgelopen nacht veel borden met 130 kilometer per uur vervangen door een exemplaar met 120. -
STIKSTOFCRISIS
Advies Remkes: boeren en automobilisten kunnen borst natmaken
Vicepremier Carola Schouten zegt dat het kabinet geen taboes uit de weg zal gaan bij het oplossen van het stikstofprobleem in Nederland. Dat zei ze in reactie op een advies van oud-minister Johan Remkes die stelt dat het kabinet ‘zo snel mogelijk drastische maatregelen moet nemen’, zoals inkrimping van de veestapel en verlaging van de maximumsnelheid. -
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's.
-
5 VRAGEN
Maximaal 100 op de snelweg heeft (bijna) alleen maar voordelen
Minder hard rijden op de snelweg. Met dat advies kwam oud-minister Johan Remkes dit weekend om een einde te maken aan de stikstofcrisis. Moeten we weer terug naar honderd kilometer per uur? Het milieu is er zeker bij gebaat en niet alleen dat, zeggen experts. Vijf vragen en antwoorden. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD42
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’ -
PREMIUM13
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit.