Volledig scherm
Een Toyota Prius. © Archieffoto ANP

Lease-hybrides rijden en varen massaal het land uit

Jonge hybride auto's worden massaal geëxporteerd. Na de eerste leaseperiode blijkt er geen markt meer voor de wagens die zowel op benzine als op stroom rijden. Zo is de belastingkorting op elektrisch rijden verspild geld, vinden Tweede Kamerleden.

Quote

Als de aanname klopt dat er louter op benzine wordt gereden, dan moet er wat gebeuren met de basissubsi­die.

Helma Neppérus (VVD)

Vooral de Toyota Prius is in trek in het buitenland. Dit jaar gingen er al bijna 3000 over de grens, de meeste lease-auto's uit 2010. Op de tweedehandsmarkt zijn ze niet geliefd, omdat de fiscale voordelen voor de leaserijder (geen of een heel lage bijtelling) waardeloos zijn voor particulieren.

Volgens VWE Trendweb is van alle verkochte hybrides in 2010 inmiddels 44 procent geëxporteerd. Ze gaan met name naar Jordanië en Litouwen waar het rijden van de superzuinige auto's ook voor de particulier fiscaal aantrekkelijk is. Tweedehands leveren de hybrides daar meer op dan in Nederland.

Als de hybrides op de boot naar Jordanië staan, hebben ze weinig bijgedragen aan een schoner milieu: de meeste bestuurders gooien vooral de tank vol en rijden nauwelijks elektrisch. Daardoor is volgens gegevens van tankpasbedrijf Travelcard het verbruik van een Toyota Prius Plug-in niet de geclaimde 1 op 47 maar 'gewoon' 1 op 21. De CO2-uitstoot is niet 49 gram per kilometer, maar meer dan het dubbele: 110 gram. Dat is nagenoeg evenveel als een moderne zuinige benzineauto.

Vorig jaar was de Mitsubishi Outlander dé hybride verkoophit. Het bakbeest van bijna 1800 kilo kende tot 1 januari 0 procent bijtelling voor de leaserijder omdat de CO2-uitstoot slechts 44 gram per kilometer was. Op papier althans. Travelcard becijfert dat de werkelijke uitstoot bijna vier keer zo hoog is. Het verbruik is niet de fenomenale 1 op 52, maar 1 op 15.

Dergelijke verbruikcijfers met deze groene auto's zijn alleen mogelijk door de stekker níet in de auto te steken. ,,Het is een combinatie van niet willen en niet kunnen laden,'' zegt directeur Jan-Reint Vink van Travelcard.

Tweede Kamerleden reageren misnoegd op deze gegevens: ,,Wij hebben al eerder gepleit om alleen mensen die ook daadwerkelijk elektrisch rijden in hun hybride leaseauto een lage bijtelling te geven, maar telkens nul op het rekest gekregen," stelt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. ,,Waarom zou je anders recht hebben op deze prikkel vanuit de overheid?" Hij betreurt het dat de gesubsidieerde groene leasewagens als gevolg van de fiscale regels verdwijnen naar het buitenland.

Volgens VVD'er Helma Neppérus komt er een onderzoek naar het brandstofverbruik van hybride auto's. ,,Als de aanname klopt dat er louter op benzine wordt gereden, dan moet er wat gebeuren met de basissubsidie."