Volledig scherm
© thinkstock

Lekker planken in Oostenrijk: 140 km/u op de snelweg

Oostenrijk is gisteren gestart met een controversiële test rond het optrekken van de maximumsnelheid op snelwegen van 130 km/u naar 140 km/u. De hogere snelheidslimiet moet automobilisten toelaten om "tijd te winnen", zegt de Oostenrijkse minister van Transport Norbert Hofer (FPÖ, extreemrechts).  

De test vindt plaats op twee stukken van de belangrijkste snelweg van het land, tussen Wenen en Salzburg, en loopt een jaar lang. Na afloop kan ook op andere snelwegen de limiet verhoogd worden, aldus de minister, die beweert dat de infrastructuur en auto's steeds veiliger worden. 

Volgens mediaberichten zou de tijdswinst evenwel beperkt blijven tot twee minuten voor auto's die aan de maximumsnelheid rijden op de zowat 60 kilometer lange testweg. De maatregel, die door de oppositie als 'populistisch' bestempeld wordt, krijgt ook kritiek van milieuorganisaties.

In Frankrijk koos men voor een omgekeerde snelheidsingreep. Daar is de maximumsnelheid op provinciale wegen sinds 1 juli beperkt van 90 tot 80 kilometer per uur. De Franse regering wil met de snelheidsbeperking het aantal verkeersslachtoffers verminderen.

  1. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”
  2. Topdag autobeurs gekaapt door actievoerders die zich vast willen lijmen aan de auto's
    video

    Topdag autobeurs gekaapt door actievoer­ders die zich vast willen lijmen aan de auto's

    Actievoerders van de internationale klimaatbeweging Extinction Rebellion houden vandaag een grote protestactie op de voorlaatste - en drukste - dag van het Autosalon in Brussel. Zij verstoren de autobeurs door in wagens te kruipen en zich vast te ketenen. Maar hun plannen zijn nog extremer: ze willen zich ook vastlijmen aan auto’s en met nepbloed gooien. De politie heeft al verschillende actievoerders opgepakt.
  3. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk