Volledig scherm
© thinkstock

Lekker planken in Oostenrijk: 140 km/u op de snelweg

Oostenrijk is gisteren gestart met een controversiële test rond het optrekken van de maximumsnelheid op snelwegen van 130 km/u naar 140 km/u. De hogere snelheidslimiet moet automobilisten toelaten om "tijd te winnen", zegt de Oostenrijkse minister van Transport Norbert Hofer (FPÖ, extreemrechts).  

De test vindt plaats op twee stukken van de belangrijkste snelweg van het land, tussen Wenen en Salzburg, en loopt een jaar lang. Na afloop kan ook op andere snelwegen de limiet verhoogd worden, aldus de minister, die beweert dat de infrastructuur en auto's steeds veiliger worden. 

Volgens mediaberichten zou de tijdswinst evenwel beperkt blijven tot twee minuten voor auto's die aan de maximumsnelheid rijden op de zowat 60 kilometer lange testweg. De maatregel, die door de oppositie als 'populistisch' bestempeld wordt, krijgt ook kritiek van milieuorganisaties.

In Frankrijk koos men voor een omgekeerde snelheidsingreep. Daar is de maximumsnelheid op provinciale wegen sinds 1 juli beperkt van 90 tot 80 kilometer per uur. De Franse regering wil met de snelheidsbeperking het aantal verkeersslachtoffers verminderen.