Volledig scherm
© Aston Martin

Max Verstappen wordt testcoureur

Red Bull Racing-coureurs Max Verstappen en Daniel Ricciardo worden betrokken bij de ontwikkeling van de Aston Martin Valkyrie supersportwagen.

Aston Martin kan wel wat feedback gebruiken als het gaat om hun 1100 pk sterke en 900 kilo wegende Valkyrie en wie kan een auto met zoveel vermogen beter beoordelen dan een Formule 1-coureur? Teambaas Christian Horner heeft volgens Motorsport.com zowel Max Verstappen als Daniel Ricciardo gevraagd om te helpen bij de afstelling van de sportwagen. 

Volledig scherm
© Aston Martin

Daniel Ricciardo bevestigde vorig jaar dat hij een exemplaar van de hypercar had besteld. Ook was hij twee jaar geleden bij de onthulling van de concept car aanwezig. Grappig detail: ook Jos Verstappen mag achter het stuur plaatsnemen. Dat is minder vreemd dan het lijkt, want Verstappen senior kan als geen ander een kart of racewagen optimaal prepareren.

Volledig scherm
© Aston Martin

Auto Express meldt dat de Britse fabrikant is begonnen met simulatiewerkzaamheden en streeft ernaar om in oktober met de echte tests te beginnen. Als Verstappen en Ricciardo de komende maanden achter het stuur van de Valkyrie komen te zitten, zal dit waarschijnlijk gebeuren tijdens een rustperiode in het Formule 1-seizoen, mogelijk in september of oktober. 

Volledig scherm
© Aston Martin

Door de extreme vormgeving stijgt de downforce van de Valkyrie op topsnelheid naar een astronomisch hoge 1.816 kilogram. En dat bij een auto met een 1.100 pk sterke 6,5 liter twaalfcilinder motor, die rond de 900 kilogram weegt. Doordat de kracht die 'm naar het wegdek (of in theorie het tunneldak) zuigt meer is dan het gewicht van de auto zelf, blijft de auto aan zijn ondergrond kleven. De Valkyrie is zo extreem dat het team hoopt dat de 2,5 miljoen kostende auto zelfs Formule 1-records kan gaan breken.

Elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie ontvangen? Volg ons op Facebook: https://www.facebook.com/ADnlAuto

Volledig scherm
© Aston Martin

Kijk hier naar de samenvatting van de GP in Oostenrijk die Verstappen won:

  1. Een emoji op je kentekenplaat: in Australië mag het

    Een emoji op je kenteken­plaat: in Australië mag het

    In Australië zijn vanaf 1 maart emoji's op kentekenplaten van auto's officieel toegestaan. In Queensland zijn de nieuwe nummerborden te bestellen, met keuze uit vijf verschillende smileys. Je kan kiezen tussen een emoji die een knipoog geeft, een zonnebril draagt, eentje die hartjes als ogen heeft, een die breeduit lacht of een die glimlacht. De gepersonaliseerde kentekenplaten kosten 500 Australische dollar, omgerekend ongeveer 315 euro.
  2. Elektrische auto zorgt voor recordomzet in autoverkoop

    Elektri­sche auto zorgt voor recordom­zet in autover­koop

    Vorig jaar steeg de omzet bij de verkoop van nieuwe auto’s tot een record van ruim €15 miljard. Bijna 12 procent van de omzet kwam uit de verkoop van volledig elektrische auto’s, blijkt uit analyse van ING. Ook in 2019 zet de opmars van elektrische aandrijving stevig door. Het marktaandeel volledig elektrisch steeg van 2,3 procent in januari 2018 naar 5,2 procent in januari 2019. Vooral zakelijke rijders kiezen er steeds vaker voor.