Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft.
De kans is groot dat eigenaren van elektrische auto’s de komende jaren moeten leren leven met stroomrantsoenering. In 2019 werd hier al over gesproken, maar deze week leek het er echt van te komen. Volgens het Duitse opinieblad Focus ging het om een nieuw wetsontwerp dat elektriciteitsleveranciers in staat stelt om ‘eigenaren van elektrische auto’s elke dag een gedwongen laadpauze voor te schrijven omdat het netwerk anders zou worden overbelast’.
De VDA, het overkoepelende orgaan van de Duitse Automobielindustrie was direct gealarmeerd, aangezien de Duitse overheid naar eigen zeggen pleit voor de massale uitbreiding van e-mobiliteit. Met de nieuwe maatregel zouden eigenaren van elektrische auto’s er niet op kunnen vertrouwen dat ze op elk moment van de dag of nacht de elektriciteit krijgen die ze nodig hebben voor hun auto. Volgens de VDA is de mogelijkheid om op elk moment mobiel te zijn met een volledig getankte auto al ongeveer 100 jaar het doorslaggevende voordeel van een auto.
De laadinfrastructuur blijft ook in Duitsland hét probleem voor de uitbreiding van de elektromobiliteit. Volgens de VDA is het niet uit te leggen dat eigenaren van een 100.000 euro kostende Tesla, Audi of Porsche niet hun auto maximaal kunnen opladen omdat er niet genoeg elektriciteit is. De grote Duitse energiebedrijven zeggen dat een dergelijke maximum laadtijd niet noodzakelijk is, maar de VDA vreest dat een dergelijke beperking er mogelijk toch komt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
48
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
-
PREMIUMautotest
Test Audi Q8 e-tron: de pionier verliest zijn voorsprong
De vernieuwde Audi e-tron heet voortaan Q8 e-tron en moet met de nodige updates opboksen tegen concurrenten die in de basis nieuwer zijn. De elektrische SUV is aangenaam ruim en stil, maar onder het strakke uiterlijk – inclusief ‘lichtwaterval’ – beginnen de jaren te tellen. Onze autoredactie heeft hem getest. -
Dit moet je weten over het creëren van een 'reddingsstrook' in vakantielanden
Het vrijmaken van een ‘reddingsstrook’ is verplicht in een aantal Europese landen. Automobilisten moeten bij een file dan het midden vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken. Maar hoe werkt dat precies? -
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel?
-
Twee derde van de elektrische autorijders heeft een laadstation aan huis
-
-
-
PREMIUM
Zo ben je de buxusmot te slim af: ‘Timing van de behandeling is cruciaal’
Buxusliefhebbers, let op, de rupsen van de buxusmot zijn al volop aan de vraat. Rond deze tijd verpoppen ze tot mot, met een nieuwe generatie tot gevolg. Ingrijpen is de boodschap! Hoe roep je de plaag een halt toe en houd je je geliefde planten gezond? Tuinexpert Laurence Machiels weet raad: ,,Een feromoonval lokt de mannetjes en kan voorkomen dat de buxusmotten paren.’’ -
Nieuw topmodel Kia is bedoeld voor het samengestelde gezin
De EV9, het nieuwe topmodel van Kia, is de eerste auto die is ontworpen voor een samengesteld gezin. Daarom heeft hij zeven of zes zitplaatsen, waarbij de passagiers op de twee achterste rijen tegenover elkaar kunnen zitten. Bovendien is dit volgens Kia ook gezelliger als je een halfuurtje bij de laadpaal staat te wachten.