Volledig scherm
Illustratiebeeld. © Getty Images

Maximumsnelheid van 130 km/u op de Autobahn: Duitse Senaat stemt er vandaag over

De Bondsraad, de Duitse Senaat, stemt vandaag over het voorstel om een maximumsnelheid van 130 km/u op alle snelwegen in te voeren. De kwestie staat ter discussie in het land waar heel hard rijden op de Autobahn door velen bijna als grondrecht wordt gezien.

Het plan is in oktober gesneuveld in de Bondsdag (vergelijkbaar met onze Tweede Kamer), maar nu proberen voorstanders van de maximumsnelheid het alsnog via de Bondsraad. Deze raad is een vertegenwoordiging van de deelstaten en het idee voor snelheidsbeperking komt uit Berlijn en Bremen. Duitse media betwijfelen of er in de overige veertien deelstaten steun voor te vinden is. De Duitse auto-industrie, die een hoofdrol speelt in de nationale economie, is al jaren fel gekant tegen een maximumsnelheid op de Autobahn.

In Nederland wordt de maximumsnelheid in maart verlaagd van 130 naar 100 km/u. Die beperking geldt dan alleen overdag en is een van de maatregelen van de Nederlandse regering om de uitstoot van stikstof tegen te gaan.

  1. ‘Na zes jaar kunnen autobanden toch nog steeds goed zijn?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Na zes jaar kunnen autobanden toch nog steeds goed zijn?’

    ,,Mijn verzekeringsmaatschappij vergoedt de kosten van een klapband slechts ten dele als die band ouder is dan zes jaar. Hierbij wordt de productiedatum gehanteerd. Dit is toch onredelijk, milieuonvriendelijk en slecht voor mijn portemonnee? Als meer dan zes jaar oude banden wel door de apk komen, mag ik aannemen dat daarbij gekeken is naar haarscheurtjes en de algehele conditie‘’, vraagt lezerJos de Graaf zich af.