Meer dan honderdduizend verkeersboetes onterecht: ‘Bezwaar maken loont’
Een derde van alle verkeersboetes waartegen bezwaar wordt gemaakt, blijkt onterecht te zijn opgelegd: bij ruim honderdduizend Nederlanders viel vorig jaar een brief van het CJIB op de mat, terwijl ze niets hadden misdaan. ‘Je denkt dat bezwaar maken geen zin heeft, maar doe het wel.’
Delen per e-mail
Een derde van alle verkeersboetes waartegen burgers vorig jaar bezwaar indienden bleek onterecht opgelegd. Dat blijkt uit gegevens van de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie, die door deze krant zijn opgevraagd. Het gaat om 107.300 boetes die werden uitgedeeld voor snelheidsovertredingen, door rood rijden, handheld bellen of een andere overtreding van de zogeheten ‘Wet Mulder’.
Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) deelde in 2018 zo’n 25.000 boetes per dag uit, oftewel 9,2 miljoen boetes in totaal. Die leverden de schatkist 754 miljoen euro op. Althans, als ze allemaal konden worden geïnd.
Ruim 330.000 keer - nog geen vier procent van het totaal - dienden burgers namelijk bij het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) bezwaar in tegen een boete. Van de 318.000 bezwaren die inmiddels zijn beoordeeld, werd ruim een derde toegekend. Dat betekent dat een boete wordt verscheurd en dus niet hoeft te worden betaald, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende bewijs is of de boete aan de verkeerde persoon is opgelegd. In beroep en hoger beroep kwamen daar nog eens zo’n 5.000 boetes bovenop.
Omdat verkeersovertreders gemiddeld 75,57 euro moesten betalen, werd door bezwaarprocedures dus een streep gezet door 8,5 miljoen euro aan onterecht opgelegde boetes.
Lees hieronder wat experts er over te zeggen hebben en hoe je zelf een boete succesvol kunt aanvechten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
Rechter gelooft onverzekerde automobilist die ‘per ongeluk’ onder invloed was van GHB niet
Noch de rechter, noch de aanklager geloofde gisteren het verhaal van de 53-jarige Melissanter dat hij onder invloed van GHB in zijn bestelbus reed omdat hij per ongeluk uit het limonadeflesje van zijn verslaafde vriendin had gedronken. -
AUTOTEST
Test Peugeot e-2008: ruim en comfortabel, maar reikwijdte is beperkt
Ook de Peugeot 2008, een populaire SUV, is tegenwoordig verkrijgbaar met volledig elektrische aandrijving. De techniek is bekend van andere PSA-merken: Citroën, Opel en DS. -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)?
-
‘Back from the past’: elektrische DeLorean DMC-12
De film Back to the Future heeft waarschijnlijk de beroemdste filmauto aller tijden opgeleverd. Deze DeLorean DMC-12 keert binnenkort terug als elektrisch aangedreven replica in beperkte oplage. -
PREMIUM
Boete voor automobilist die met piepende banden uit de bocht vloog in Honselersdijk
Een 26-jarige autobestuurder die op 7 september 2018 in Honselersdijk gierend uit de bocht vloog en tegen een paal knalde, krijgt van de rechtbank een milde straf. Hij moet een boete van vijfhonderd euro betalen voor het stichten van gevaar op de weg. -
Dit is het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland
Het stuk snelweg waar vorig jaar de meeste ongevallen gebeurden is de laatste kilometer van de A7 in het Knooppunt Zaandam. Dit is een van de weinige plekken in het land waar doorgaand verkeer een afslag moet nemen om de weg te vervolgen, met alle gevolgen van dien.