Meer MG’s op komst: nieuwe EHS start modellenoffensief
Het Chinese automerk MG werkt aan diverse nieuwe modellen, waarvan de vandaag onthulde EHS de eerste is. In tegenstelling tot de bekende ZS EV is deze middelgrote SUV geen volledig elektrische auto, maar een stekkerhybride met een elektromotor én een benzinemotor. De EHS gaat ‘ongeveer 34.000 euro’ kosten en haalt 52 elektrische kilometers per laadbeurt.
Delen per e-mail
De EHS (een afkorting van Electric Hybrid SUV) is 4.75 meter lang en is daarmee de grote broer van de ZS, de voordelige elektrische SUV die momenteel al volop op de Nederlandse wegen te zien is. Waar dat bestaande model geen brandstofmotor in zijn neus heeft, kiest MG er voor om het grotere model slechts deels elektrisch te maken: je kunt het accupakket (16,6 kilowattuur) in deze auto opladen aan een laadpaal om zo eerst ongeveer 52 kilometer elektrisch te rijden. In de auto zit een 3,7 kW-boordlader die het accupakket in zo’n 4,5 uur weer volledig moet opladen.
Wanneer het accupakket leeg is, neemt een 1,5-liter benzinemotor het over. Samen zijn de twee motoren goed voor een flink systeemvermogen van 258 paardenkrachten (190 kilowatt) en een maximum trekkracht van 370 Newtonmeter, waarmee de EHS in 6,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprint. En dat terwijl de CO2-uitstoot volgens MG op 43 gram per kilometer blijft steken. Dat is vrij laag en zou de aanschafbelasting (de bpm, die per gram wordt berekend) op dit model aardig moeten drukken: wat de EHS precies gaat kosten in Nederland weet MG nog niet, maar het merk spreekt van ‘prijzen zonder belasting van 34.000 euro’. Dat maakt het grotere model nauwelijks duurder dan de volledig elektrische ZS, die momenteel minimaal 30.985 euro kost.
Veel ruimte
MG belooft dat de EHS bovengemiddeld praktisch is met ‘een toonaangevende been- en schouderruimte achterin’ en een bagageruimte van minimaal 448 liter. Desgewenst kun je die vergroten tot 1.375 liter door de achterbank om te klappen. Zitten er wel passagiers op de achterbank? Dan kunnen zij gebruikmaken van een verstelbare rugleuning en naar boven kijken door een flink glazen panoramadak dat elektrisch open kan. Qua formaat valt de auto tussen modellen als de Volkswagen Tiguan, Kia Sportage en de Renault Koleos in: dit segment van hoge, ruime auto’s is momenteel bijzonder populair bij gezinnen.
Qua technologie beschikt de EHS onder meer over TomTom-navigatie met actuele verkeersinformatie, een DAB+-radio en de mogelijkheid om je telefoon te koppelen via Apple Carplay of Android Auto. De veiligheid wordt ondersteund door diverse systemen die samen de ‘MG Pilot’ vormen, met onder meer een adaptieve cruise control, een dodehoekassistent, een automatisch remsysteem, een noodremassistent, een rijstrookhulp en een 360-graden camera. Opvallend: MG levert de EHS slechts in vier carrosseriekleuren (zwart, wit, rood en zilver) terwijl je voor het interieur kunt kiezen voor zwart of rood.
Meer modellen onderweg
Na de EHS, die nu al te bestellen is en begin volgend jaar op de weg verschijnt, introduceert MG in rap tempo nog meer modellen. Achter de schermen gonst het gerucht (dat reeds bevestigd is aan onze autoredactie) dat er binnen afzienbare tijd een elektrische stationcar aan het gamma wordt toegevoegd, terwijl een nog grotere elektrische SUV ook in de laatste testfase zit. Vermomde testexemplaren van die auto’s zijn zelfs al gespot in Nederland, omdat het Europese hoofdkantoor van MG’s moederbedrijf SAIC Motors zich in ons land bevindt. Door snel meer elektrische en semi-elektrische modellen te introduceren, wil MG het momentum vasthouden dat door de goed verkochte ZS in rap tempo is opgebouwd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze elektrische SUV is ineens bijna een derde goedkoper: hoe kan dat?
De elektrische MG ZS is per direct 8000 euro goedkoper geworden. Daardoor kost de Chinese SUV niet langer 30.985 euro maar is hij verkrijgbaar vanaf 22.985 euro. Kleine kanttekening: de prijsverlaging is tijdelijk en geldt alleen voor privé-kopers. -
AUTOTEST
Test MG ZS: elektrische SUV met een verrassend scherpe prijs
De Chinese MG ZS verrast niet alleen met zijn hoge veiligheidsscore bij botsproeven, maar ook met zijn lage prijs: amper 30 mille voor een rijk uitgeruste, volledig elektrische SUV. -
Elektrische auto’s goedkoper? Deze modellen tipt onze autoredactie
Elektrisch rijden wordt voor particuliere autokopers nu echt interessant, omdat je per 1 juli tot 4000 euro subsidie krijgt op de aanschafprijs. Onze autoredactie tipt enkele interessante modellen, zowel nieuw als tweedehands. -
Dit nieuwe automerk uit Canada wil de wereld veroveren met verrassende eigenschappen
Nu de elektrische auto steeds populairder wordt, duiken er ook steeds meer gloednieuwe merken op die er brood in zien. Tesla heeft immers bewezen dat je helemaal geen geschiedenis nodig hebt om groot te worden. Vanuit Canada meldt zich een debutant met de naam Maple Majestic. Het presenteert een auto met opmerkelijke eigenschappen. -
PREMIUMMijn Allessie
Zelfs in de winter gooit Hans (68) het dak van zijn Mazda open: ‘Misschien ben ik enigszins gestoord’
Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van: Hagenees Hans de Jong (68). Dak open, haren in de wind en voelen die Mazda MX-5. Dat is hoe hij de ritten in zijn tweezitter omschrijft. Natuurlijk mag zijn wagen er zijn, maar het is de beleving die de klok slaat. Om diezelfde reden is hij met zijn vrouw naar Limburg verhuisd, een bochtenparadijs.
-
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa.