Volledig scherm
Keuring in de garage © anp

Meer nieuwe auto's onveilig

Je waant je veilig in je nieuwe auto, maar dat ligt toch een tikkeltje anders. Sinds eind 2012 moesten in Nederland 770.000 wagens terug naar de garage, omdat inzittenden het risico liepen op een ongeval door productiefouten. Autofabrikant Peugeot voert het beschamende ranglijstje aan, gevolgd door Citroën en Mitsubishi.

Een achteras die afbreekt. Een auto die in de eerste versnelling niet voor, maar achteruit rijdt. Een cruisecontrol die zomaar afremt. De ANWB vreest dat de stijging van terugroepacties komt doordat autofabrikanten economisch zwaar onder druk staan. ,,De automobilist lijkt nu zelf wel een testrijder,'' zegt woordvoerder Ad Vonk zelfs. ,,Je schrikt je rot als je kijkt wat er zou kunnen gebeuren.''

In totaal werden sinds 2012, het jaar waarin de RDW (Dienst voor het Wegverkeer) begon met het bijhouden van een terugroepregister, 770.000 auto's teruggehaald naar de garage. In 2014 nam het aantal terugroepacties toe met 50 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Bevestigingsbouten
Autofabrikant Peugeot voert de ranglijst aan van de recalls. De Fransen haalden sinds 2012 34 keer auto's terug naar de garage. Bij een Peugeot 208 bestond de kans dat bevestigingsbouten zouden afbreken, waardoor de bestuurder de controle over het voertuig zou kwijtraken.

Op de tweede plaats staat Citroën met 30 terugroepacties. Bij de Citroën C1 kon de lasnaad van de achteras loslaten. Nummer 3, Mitsubishi, stuurde 29 keer voertuigen terug naar de monteurs. Bij de Mitsubishi Outlander functioneerde de cruisecontrol niet naar behoren, waardoor bij het rijden in een tunnel de wand kon worden aangezien voor een voorbijganger.

Voorzorgsmaatregelen
Autofabrikanten benadrukken dat auto's veelal uit voorzorg worden teruggestuurd naar de fabriek. ,,Wij testen continu auto's in een laboratorium en op circuits en bij twijfel initiëren we een terugroepactie, veiligheid staat immers voorop,'' stelt PSA, de maker van Peugeot en Citroën. ,,Ongelukken of letsel zijn niet aan de orde geweest bij de terugroepacties.''

Van de 770.000 auto's die sinds eind 2012 zijn teruggeroepen zijn volgens de RDW ruim 460.000 voertuigen onderzocht in de garage. Ruim 300.000 voertuigen moeten nog. De eigenaren van die vervoermiddelen worden meestal per brief geïnformeerd. Brancheorganisaties Bovag en ANWB waarschuwen automobilisten erg alert te zijn. Vonk: ,,De brieven zijn zo geformuleerd dat ze niet echt paniek zaaien. Maar als je zo'n brief krijgt, kom dan snel in actie.''

Maar een terugroepactie hoeft volgens Bovag niet te betekenen dat 'je remmen het à la minute niet meer doen en je acuut tegen een boom aanrijdt'. ,,Veelal betreffen het voorzorgsmaatregelen om elk theoretisch risico zo veel mogelijk uit te sluiten,'' verduidelijkt woordvoerder Tom Huyskens.