Met losse handen in de file rijden: volgend jaar mag het
Automobilisten hoeven vanaf volgend jaar niet meer de handen aan het stuur te houden tijdens het rijden in files. Nieuwe regelgeving van de Europese Unie maakt dat mogelijk.
Steeds meer auto's kunnen technisch al zelfrijdend de snelweg op, maar mogen dat niet. De Audi A8 kon het vorig jaar al, de nieuwe Mercedes S-Klasse kan het volgend jaar en BMW volgt in 2021 met zijn nieuwe iNext. Tesla's verstaan het trucje ook en zelfs goedkopere auto's kunnen al zelfstandig afstand houden, waarbij ze netjes binnen de rijstrook blijven en eventueel zelf stuurcorrecties uitvoeren. Echter, de huidige regelgeving schrijft voor dat de handen continu aan het stuur moeten blijven. Sensoren in het stuur controleren dat en wie het stuur toch loslaat, krijgt een waarschuwing van de auto, uiteindelijk gevolgd door uitschakeling van het systeem.
Officieel hult de Europese Unie zich nog altijd in stilzwijgen over de eerste stap om zelfrijdende auto's te legaliseren. Maar een woordvoerder van het Duitse ministerie van Verkeer verklapt tegenover het gezaghebbende tijdschrift Auto Motor und Sport dat het er nu toch van gaat komen. Niet alleen in Duitsland, maar tegelijkertijd in alle landen van de Europese Unie.
,,Op dit moment worden op internationaal niveau de eisen voor de veilige werking van automatische rijstrookbewaking opgesteld‘’, aldus de woordvoerder. ,,Dit systeem zal voorlopig vooral in de file gebruikt worden en na activering de manoeuvres van het voertuig, de bewaking van de omgeving, de veilige reactie op verkeerssituaties en de interactie met andere verkeersdeelnemers overnemen. Gelijktijdig kan de automobilist de handen van het stuur houden. Hij moet echter te allen tijde in de gelegenheid zijn om weer de volledige en veilige controle over het voertuig over te nemen, zodra het systeem dat vereist. Het realiseren van dit eerste, internationaal geharmoniseerde voorschrift voor automatische rij-functies wordt in maart 2020 verwacht.‘’ Autofabrikanten denken vervolgens nog wel een paar maanden nodig te hebben om de software van hun auto's precies op de eisen van de nieuwe regelgeving af te stemmen, zo blijkt uit een rondgang van Auto Motor und Sport.
De introductie van zelfrijdende auto's zal in fasen gaan. Allereerst zal de technologie worden toegestaan op de snelweg omdat dat het veiligste type autoweg is, door het ontbreken van kruisingen én de aanwezigheid van extra beveiliging, zoals vangrails of matrixborden boven de weg. Autofabrikanten schatten in dat het nog wel een paar jaar zal duren voordat zelfrijdende auto's ook in het veel complexere stadsverkeer veilig de weg op kunnen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
VW en Ford gaan ontwikkelingskosten van zelfrijdende auto's delen
Ford Motor en Volkswagen gaan samenwerken om zelfrijdende auto’s te ontwikkelen en onderdelen van elektrische auto’s te delen. Dat hebben de bedrijven vandaag bekendgemaakt. -
Mijn Allessie
De Morris Minor 1000 is zijn dierbare trouwauto, ook al zakten Rob en zijn vrouw bijna door de bodem
Op vakantie wil je nog wel eens struikelen over liefde op vier wielen en precies dat overkwam Rob Klompenhouwer in het Engelse Bath. Zijn aandacht werd dertig jaar geleden getrokken door de Morris Minor 1000 die niet zo duur in aanschaf bleek te zijn. Voor hij het wist had ‘ie zo’n ‘schattig bolletje’ gekocht. Die ging voor altijd mee naar huis. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
PREMIUM13
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit.
-
PREMIUM
Schade aan je auto door scheur in wegdek? Dan kun je een schadeclaim indienen bij de gemeente
Ja hoor, daar zijn ze weer: gaten in het wegdek. Vorst en nattigheid doen her en der het asfalt loskomen de afgelopen weken. Met je wiel in een kuil of een door je voorganger opgeworpen stukje asfalt tegen je voorruit. Een ‘sterretje’. -
-
-
Robobus rukt op in Europa: al gaat het niet altijd goed
De autonoom rijdende bus rukt op in Europa. Het gaat hierbij om zogenoemde ‘last mile’ voertuigen: busjes die met een beperkte snelheid van rond de 25 km/uur rijden in stedelijke conglomeraten. Een onverdeeld succes is het nog niet overal. -
Het ronde autostuur gaat verdwijnen
Autofabrikanten nemen de komende jaren afscheid van het ronde stuur waarvan auto's al meer dan een eeuw zijn voorzien. Vooral de komst van de zelfrijdende auto leidt ertoe dat het stuur in toenemende mate rechthoekig zal worden.