MG pakt door met nieuwe elektrische SUV: Marvel R
Het Chinese automerk MG pakt door met het modelaanbod in Nederland. Komend najaar is de Marvel R te koop, een elektrische SUV met prijzen tussen de 40.000 en 50.000 euro. Vorig jaar maakte MG in ons land een vliegende start met de spectaculair geprijsde ZS, een flinke elektrische SUV die toen amper 23.000 euro kostte.
De Marvel R Electric is verkrijgbaar met keus uit achter- of vierwielaandrijving. En er zijn drie uitrustingsniveaus (Comfort, Luxury en Performance). Nieuw is het iSMART-infotainmet met een verticaal gepositioneerd 19,4-inch touchscreen. De Marvel R Electric is 4,67 meter lang en heeft een wielbasis van 2,80 meter. Daarmee belooft het merk veel zitruimte.
Deze auto zal voorlopig het vlaggenschip van MG zijn. De duurste versie sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 4,9 seconden en haalt een top van 200 km/h. De goedkopere versie heeft 7,9 seconden nodig voor de 0-100 sprint, maar biedt dezelfde topsnelheid.
Het iSMART-infotainment biedt digitale DAB+ radio en tal van online diensten, een bij de auto behorende app, een Wifi-hotspot en smartphone-koppeling via Apple CarPlay of Android Auto. Bij het infotainment is het tevens mogelijk om software-updates ‘over-the-air’ (dus draadloos) binnen te halen. MG Pilot heet de nieuwe generatie rijhulpen van dit merk die gedeeltelijk ook het werk van de bestuurder uit handen neemt en bijvoorbeeld ook een vermoeidheidssensor bevat.
Drie elektromotoren
Er zijn twee aandrijflijnen beschikbaar. De eerste bevat drie elektromotoren, vierwielaandrijving (AWD), een piekvermogen van 212 kW (288 pk) en een actieradius van 370 kilometer (WLTP). Er is ook een versie met achterwielaandrijving (RDW) met twee elektromotoren op de achteras, een vermogen van 132 kW (180 pk) en een WLTP-actieradius van 402 kilometer.
Beide versies zijn uitgerust met een 70 kWh lithium-ion batterij. Opladen (AC) is mogelijk met een 11 kW 3-fasen boordlader. Bij een snellaadstation (DC) is het batterijenpakket in krap drie kwartier van 5 tot 80 procent op te laden. Een ingebouwde warmtepomp verbetert de laadprestaties bij lage temperaturen.
Een V2L-systeem (Vehicle-to-Load) is ook aanwezig. Daarmee kan de batterij andere apparaten opladen, zoals een elektrische fiets, luchtpomp, laptop of desnoods een andere elektrische auto. Op een speciale fietsdrager kunnen twee e-bikes mee. De bagageruimte is 357 liter groot. Klap je de achterbankleuning om, dan meet die 1396 liter. De achterwielaangedreven versie van de MG Marvel R Electric biedt bovendien 150 liter bagageruimte onder de motorkap (ook wel ‘frunk’ genoemd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
RIJ-IMPRESSIE EN VIDEO
Goed, maar nog niet volmaakt: het nieuwe Chinese automerk Aiways
Vergeet de halfslachtige pogingen die enkele Chinese automerken de afgelopen jaren hebben ondernomen om voet aan Europese grond te krijgen. Aiways laat met de U5 zien dat auto’s uit China wel degelijk innovatief en kwalitatief goed kunnen zijn. Al zitten er nog haken en ogen aan. Onze autoredactie ging ermee op pad. -
AUTOTEST
Test MG ZS: elektrische SUV met een verrassend scherpe prijs
De Chinese MG ZS verrast niet alleen met zijn hoge veiligheidsscore bij botsproeven, maar ook met zijn lage prijs: amper 30 mille voor een rijk uitgeruste, volledig elektrische SUV. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
PREMIUM13
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
RIJ-IMPRESSIE
MG EHS getest: niet helemaal elektrisch, wel voordelig én ruim
Na de volledig elektrische ZS brengt het Chinese ‘elektro-merk’ MG nu een tweede model op de Nederlandse markt. Eén probleempje: deze EHS is een plug-in hybride, dus niet helemáál elektrisch. Zijn z’n overige kwaliteiten sterk genoeg om hem toch te overwegen?
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
-
-
Deze elektrische SUV is ineens bijna een derde goedkoper: hoe kan dat?
De elektrische MG ZS is per direct 8000 euro goedkoper geworden. Daardoor kost de Chinese SUV niet langer 30.985 euro maar is hij verkrijgbaar vanaf 22.985 euro. Kleine kanttekening: de prijsverlaging is tijdelijk en geldt alleen voor privé-kopers. -
Een (betaalbare) elektrische stationwagon? Die bestond nog niet, maar nu wel!
Autofabrikanten haalden tot nu toe hun neus op voor een elektrische stationwagon. Buiten Europa is daar immers weinig vraag naar, omdat de meeste mensen liever een SUV kopen. Maar het Chinese MG komt nu wél met een ruime elektro-stationcar en heeft nog veel meer ambitieuze plannen.