Mijlpaal: deze snelweg laadt auto's op via zonne-energie

China heeft zijn eerste autosnelweg in gebruik genomen die werkt op zonne-energie. Op een stuk van twee kilometer rijden alle voertuigen voortaan over fotovoltaïsche panelen.

Volledig scherm
China heeft een stuk snelweg aangelegd dat zonne-energie omzet in elektriciteit en waarmee in de toekomst via inductie elektrische auto's worden bijgeladen © ChinaSolarRoad

Na een eerste identieke ervaring op een stuk weg van iets minder dan 200 meter, heeft de Chinese stad Jinan een langer stuk snelweg uitgerust met fotovoltaïsche panelen. Deze eerste Chinese ‘zonnesnelweg’ strekt zich uit over twee kilometer en bevat drie lagen: een eerste isolerende laag, een tweede laag met fotovoltaïsche cellen en een derde laag transparant beton waarop de voertuigen rijden.

Inductie

Dit stuk zonneweg op de zuidelijke ring rond de stad Jinan moet elektriciteit opwekken voor de verlichting, verkeersborden en het automatische ontdooisysteem in geval van vrieskou. Onder het wegdek bevinden zich tevens inductiespoelen. Op termijn moet het mogelijk zijn om via inductie elektrisch aangedreven voertuigen op te laden die over de weg rijden. 

Gestolen

Volgens China rijdt de weg hetzelfde als een standaard snelweg en is de remweg maar fractioneel langer. Kritiek is er ook. De weg zou te duur zijn en de opbrengst met 1 gigawatt per jaar niet voldoende, maar daar is kennelijk niet iedereen het mee eens. Drie dagen na opening van de nieuwe weg, werd een stuk van 15 bij 185 centimeter gestolen, op zeer vakkundige wijze. Kennelijk zijn er meer mensen die geloven in de toekomst van slimme snelwegen.

  1. Benzine en diesel overal bijna even duur, behalve in Nederland

    Benzine en diesel overal bijna even duur, behalve in Nederland

    De prijzen van diesel en benzine in Europa kruipen steeds verder naar elkaar toe, zo meldt website Tankpro.nl. Vrijwel in alle landen om ons heen werd het prijsverschil tussen diesel en benzine afgelopen twee jaar kleiner. In België, Frankrijk en Spanje bedraagt het verschil tussen beide brandstoffen zelfs minder dan 10 eurocent. Nederland vormt een uitzondering; bij ons is een liter diesel gemiddeld zo’n 30 eurocent goedkoper dan een liter benzine.