Milieuvervuiling door autobanden in 2050 opgelost, zegt Michelin
Over 30 jaar zullen autobanden niet langer het milieu vervuilen. Dat belooft Michelin, een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld.
Delen per e-mail
Autofabrikanten maken al steeds vaker gebruik van ecologisch verantwoorde materialen, zoals kurk of kunststoffen van gerecyclede petflessen. Maar bandenfabrikant Michelin kondigt nu aan vanaf 2050 alleen nog maar volledig duurzame banden te produceren. Alle autobanden zijn dan gemaakt van volledig hernieuwbare, gerecyclede of uit de natuur afkomstige materialen.
Het wordt nog een hele klus om dit te realiseren, want autobanden zijn behalve uit rubber ook opgebouwd uit metaal, vezels, weekmakers en andere materialen die de structuur van de band zowel soepel als stevig moeten maken. Denk aan carbon black (zwartsel) en silica (siliciumdioxide). Toch was vorig jaar bij Michelin al zo’n 28 procent van de materialen die het in de banden gebruikt ‘duurzaam’.
Bij de ambitieuze toekomstplannen gaat Michelin onder meer samenwerkingen aan met start-ups als Axens, IFP Energies Nouvelles, Pyrowave en Carbios. En het bedrijf opent over twee jaar in samenwerking met het Zweedse Enviro in Chili een fabriek waar banden gerecycled kunnen worden. Daarbij gaat het voorlopig uitsluitend om banden die gebruikt worden in voertuigen en machines voor het grondverzet, zoals graafmachines. Die banden zijn veel groter en massiever, dus loont het nog meer om die te recyclen.
Michelin presenteerde in 2017 het concept van een toekomstige autoband met de naam Vision. Die band is gelardeerd met sensoren die onder meer zijn conditie in de gaten houden. Hij heeft ook een speciale structuur waardoor er geen lucht in gepompt hoeft te worden en hij dus nooit meer lek kan raken. Middels een 3D-printer kun je het profiel van deze Vision-band in de toekomst naar wens wijzigen, beloofde Michelin. Dezelfde band verander je hiermee in een handomdraai van een zomerband in een winterband.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUM
Máánden wachten op die felbegeerde fiets, want de markt is oververhit
Heb je een mooie fiets gekocht, dan wil je er op rijden ook. Zo snel mogelijk. Maar dat lukt momenteel vaak niet. Atb-fanate Daisy Goedhart wacht al een half jaar met smart op haar nieuwe mountainbike. Ze is de enige niet. Fietshandelaren staan machteloos. De fabrieken leveren niet voldoende. ,,We lopen echt vast.” -
Kortsluiting en brandgevaar: BMW roept 430.000 auto's terug
BMW roept in Duitsland 430.000 modellen uit de 3 Serie terug. De reden hiervoor is een al langer bekende brandgevaarlijke situatie, die in de Verenigde Staten eerder leidde tot ingrijpen door overheidsinstanties. -
PREMIUMSterk, ecologisch en online
Dit is de autoband van de toekomst
Vision kan nooit lek raken, maakt winterbanden overbodig, is altijd verbonden met internet en bestaat volledig uit natuurlijke grondstoffen. Is getekend, Michelin. -
‘Back from the past’: elektrische DeLorean DMC-12
De film Back to the Future heeft waarschijnlijk de beroemdste filmauto aller tijden opgeleverd. Deze DeLorean DMC-12 keert binnenkort terug als elektrisch aangedreven replica in beperkte oplage.
-
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
Leeuw overleeft het nieuwe merklogo van Peugeot
Peugeot heeft een nieuw merklogo gepresenteerd. Een leeuw blijft natuurlijk altijd een leeuw, maar de koning der dieren kan op vele manieren worden getekend.