Volledig scherm
© ROBIN UTRECHT

Minder files als slimme auto óók achterom kijkt

Veel nieuwe auto's hebben camera's en radars die een blik vooruit werpen, maar als ze achterom zouden kijken, kunnen veel files worden voorkomen. Wetenschappelijk onderzoek in de VS wijst dat uit. De natuur wordt als voorbeeld genomen.

Wanneer bij ‘stop-and-go’ verkeer ook de afstand tot het achteropkomende voertuig gereguleerd zou worden, ontstaan er minder files door het te krachtig  afremmen van de afzonderlijke voertuigen. Dat is wat Berthold Horn en Liang Wang van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Cambridge, Massachusetts hebben berekend en met succes hebben gesimuleerd. Hun onderzoek wordt gepresenteerd in het  gezaghebbende tijdschrift ‘IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems’.

Vooruitkijken is de norm'

"Mensen hebben de neiging om zowel letterlijk als figuurlijk te kijken naar wat voor ons ligt en dus lijkt het contra-intuïtief om achterom te kijken", legt Horn uit. “Sensoren en afstandscontrolesystemen op basis van radar staan mede daardoor tot nu toe alleen afgesteld op de afstand tot het voertuig dat voor je rijdt”. De MIT-onderzoekers pleiten ervoor dat ook dat de afstand tot de achteropkomende auto wordt meegenomen in de berekening van een optimale rijstijl.

Vering en demping

Als model gebruiken de wetenschappers vogelzwermen, waarbij de dieren ondanks korte afstanden elkaar niet in de weg zitten. Om dit gedrag mathematisch te berekenen, moet men naar alle soortgenoten in de buurt van een vogel kijken en niet alleen naar die voor hem. Horn en Wang vertaalden dit in een model waarbij de voertuigen met elkaar communiceren over de stand van hun vering en dempers. Op die manier wordt aangegeven aan achteropkomend verkeer of er hard of zacht wordt geremd. Dit in tegenstelling tot een remlicht, dat alleen aangeeft dát er wordt geremd. Hierdoor kunnen bij drukte per auto kostbare meters worden gewonnen, met minder files als gevolg.