Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD)
Volledig scherm
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) © ANP

Minister: Hulpdiensten niet sneller dan 140 km/u

Verkeersminister Van Nieuwenhuizen ziet niks in het opwaarts aanpassen van de maximumsnelheid bij hulpdiensten, alleen omdat ze - net als automobilisten - langzamer moeten rijden vanaf half maart.    

Regeringspartij VVD en de PVV, de grootste oppositiepartij, hebben aangegeven dat ze niet te spreken zijn over een ongewenst effect van de aankomende snelheidsverlaging: ook de pieksnelheid van hulpdiensten daalt daardoor. 

Volgens een verkeersregeling mogen hulpdiensten de rijbaan gebruiken met een snelheid van maximaal 40 kilometer per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Als op 130-wegen vanaf half maart nog maar 100 mag worden gereden, dan daalt de toegestane maximumsnelheid voor ambulances ook met 30 kilometer per uur.

,,We zien niet direct aanleiding om de regels aan te passen", zei minister Van Nieuwenhuizen vandaag na de wekelijkse ministerraad. ,,Ik ga de ontwikkelingen met Ambulancezorg Nederland zorgvuldig in de gaten houden, maar de snelheidsverschillen mogen gewoon niet te groot worden. Dan ontstaan weer veiligheidsrisico’s.”  

Slecht idee

Quote

VVD-minister Van Nieuwenhui­zen moet zich diep en diep schamen

Roy van Aalst (PVV)

De VVD vindt het een slecht idee als de ambulances straks niet sneller meer mogen dan 140 kilometer per uur. Kamerlid Remco Dijkstra: ,,Het gezegde ‘nood breekt wet’ neem ik hier heel letterlijk. Als je in een ambulance vecht voor je leven dan telt elke seconde en dus elke kilometer. Hulpdiensten moeten daarom zo hard kunnen rijden als veilig mogelijk is.”

Overigens staat in de nieuwste versie van de verkeersregeling, die de VVD gewijzigd wil zien, wel opgenomen dat de politie ‘in overleg met de meldkamer in uitzonderlijke gevallen’ van de maximale snelheid mag afwijken. Maar dit geldt niet voor ambulances.

De PVV maakte afgelopen november al een punt van de gevolgen van de verlaging van de maximumsnelheid voor hulpdiensten. Kamerlid Roy van Aalst zei destijds dat VVD-minister Van Nieuwenhuizen ‘zich diep en diep moet schamen’, aangezien ze verkeersveiligheid op nummer één heeft staan.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.