Moet ik mijn automaat in ‘neutraal’ zetten?
Vraag & AntwoordIk heb een Hyundai i10 met automaat. Hoe moet ik met die automaat rijden? Is snel optrekken onverstandig? En kan ik bij het verkeerslicht de hendel beter in ‘neutraal’ zetten? Het gaat mij er eigenlijk om dat ik niet te veel onderhoud aan de automaat krijg. Ik ben 80 jaar en wil deze auto helemaal oprijden. Hebt u misschien tips? -Siebrand Baas
Delen per e-mail
U hoeft uw rijgedrag echt niet aan te passen. De automaat wordt juist steeds populairder omdat hij het autorijden zo gemakkelijk maakt en u er geen omkijken naar hebt. Snel optrekken is natuurlijk nooit verstandig als u het brandstofverbruik binnen de perken wilt houden, maar de automaat kan het best aan. Verder hoeft u zo’n automaat bij het verkeerslicht echt niet in de neutraalstand te zetten: ik verwacht geen extra slijtage als u hem in ‘drive’ laat staan.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail uw vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vindt u in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen. -
Nieuwe Hyundai i10 moet de bestverkochte kleine auto van Nederland worden
Waar steeds meer automerken geen brood meer zien in kleine auto’s, presenteert Hyundai een compleet nieuwe generatie van haar meest compacte model. De i10 is helemaal nieuw en verschijnt begin volgend jaar in de showrooms. Dit zijn de belangrijkste details. -
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt. -
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen.
-
PREMIUM
Brandweerman bedenkt oplossing voor blussen elektrische auto’s
Hulpverleners krijgen er steeds vaker mee te maken: incidenten met elektrische auto's en apparaten. Vooral het blussen is daarbij een uitdaging. Brandweerman René Verboom uit Zierikzee bedacht er iets op: de battery fire cooler. -
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
Video
Loop mee met onze autoredactie langs het nieuws op ‘s werelds grootste autoshow: videoverslag met Werner Budding
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft vanochtend in Frankfurt 's werelds grootste autoshow geopend. Tal van nieuwe, elektrische auto's maken er hun debuut. Onze autoredactie neemt je mee langs het belangrijkste nieuws van de beurs.